Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

„Lázár János értelmetlen döntést hozott, személyes ellenérzései lehetnek Budapesttel szemben”

Érthetetlen politikai döntés született: a MÁV Zrt. december 31-én jelentette be, hogy mégis március 1-ig használhatóak csak a Budapest-bérletek a Volánbusz- és a MÁV-HÉV járatokon. Azaz a korábbi forgatókönyv látszik megvalósulni, a megegyezésről szóló hírek ellenére három és félmillió utas mindennapjai lesznek sokkal nehezebbek tavasztól – példátlan visszalépés ez a budapesti közlekedés történetében. A belátható következményekről és arról, hogy ki a felelős, Király Bencét, a Közlekedő Tömeg elnökségi tagját kérdeztük.

Miért lenne fontos az egységes közlekedés?

Közismert tény, hogy Budapest egy szétterülő város: egyre többen költöznek ki a külvárosba és az agglomerációba. Ez a folyamat nemcsak a kül- és elővárosi infrastruktúrát terheli le, de Budapest egész közlekedését megbénítja, hisz az agglomerációból induló autók nagy része végül a belvárosban köt ki. Épp ezért létfontosságú Budapest belső és külső kerületei, valamint a főváros és a környékbeli városok közötti közösségi közlekedés vonzóvá tétele. Azonban mióta Lázár János az építési és közlekedési miniszter, elmaradnak a fejlesztések, szép, régóta előkészítés alatt álló tervek landoltak a kukában. Lázár Vitézy Dávidot váltotta a terület élén 2022-ben, aki korábban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), majd a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) vezérigazgatójaként, végül államtitkárként vezette a Budapest és a Budapest környéki városfejlesztést. Most utódja egy tollvonással vonná vissza az egyik legfontosabb eredményét: a fővárosi közlekedés egységesítését.

„Én nem látok semmiféle rációt ebben a döntésben” – nyilatkozta lapunknak Király Bence, aki szerint hatalmas baklövés a BKK, a Volán és a MÁV járataira egyszerre érvényes Budapest-bérlet felszámolása. A szakértő szerint a döntés a vasúti fejlesztések elkaszálásához mérhető visszalépés. De azzal ellentétben, most pénzügyi okokra sem lehet hivatkozni. Hisz gyakorlatilag semmibe nem kerül a két társaság, a BKK és a MÁV-Volán jegy- és bérletrendszerének összehangolása.

Ráadásul lehetséges, hogy az évek óta jól működő rendszer felborítására épp egy másik, hasonló fejlesztés ad alkalmat. Az Építési és Közlekedési Minisztériumot azzal bízta meg a kormány, hogy 2024 márciusáig dolgozzon ki új tarifarendszert a MÁV-Volán-csoport járatai számára. Király Bence szerint a fejlesztés időszerű, és valószínűleg azt szolgálja majd, hogy a vonatok és a távolsági buszok díjszabását, jegyrendszerét egységesítse. Ez azért fontos, hogy ne kelljen vonatról Volán-buszra szállva külön jegyet – sokszor aprópénzt számolgatva – venni, hanem lehessen akár előre egyben, az egész utazást fizetni.

Ugyanez az egységesítés a célja a Budapest-bérletnek a fővárosban, ezt mégis az új MÁV-Volán tarifarendszerre hivatkozva tervezik megszüntetni. Pedig a kettő nem zárja ki egymást, sőt, koncepciójuk szerint rokon intézkedésekről van szó (már ha az új MÁV-Volán tarifarendszer valóban egységesítési okokból jön létre), mindkettő a tömegközlekedés egyszerűségét, versenyképességét szolgálja.

„Nem csak pénzkérdés ez, átláthatósági, szolgáltatás-minőségügyi kérdés is” – mutatott rá a szakértő.

Habár a mindenre érvényes Budapest-bérlet megszűnése pénzügyi terhet is jelent a fővárosi utasoknak – hozzávetőleg kétszeresére nőhet így az ingázás költsége, hisz BKK-bérletünk mellé vármegye-bérletet is váltanunk kell – nemcsak anyagi vonzata van a döntésnek.

Az egységes díjszabás Király szerint hozzátesz ahhoz, hogy az emberek mennyire bátran, mennyire készségszinten használják a tömegközlekedést.

Csak így tud a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát nyújtani.

Pedig a szakértő szerint már így is súlyos a helyzet, a jól működő, egységes közösségi közlekedés már eleve csak enyhíteni tudja, de nem oldja meg Budapest várostervezési problémáit.

„A tömegközlekedés fejlesztése önmagában nem tudja megakadályozni a város szétterülését és a belváros autós túlterhelését. Kell lakáspolitika is mellé, amely elősegíti, hogy az emberek ne szoruljanak ki onnan, ahol élnek, dolgoznak.”

„Kasza kiegyenesedik, bicska a zsebben kinyílik, János.”

A döntés azért is különös, mert feltehetően jelentős politikai kockázattal jár. Valószínűleg tudja ezt a MÁV Zrt. vezetősége is, közleményükben a felelősséget határozottan Lázár János minisztériumára tolják – hívta fel rá a figyelmet Vitézy Dávid Facebook-posztjában. A közlekedési társaság hangsúlyozza, hogy „a tulajdonosi jogokat gyakorló, Építési és Közlekedési Minisztérium döntésének megfelelően” kerül sor változtatásra.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) – melynek többek között a 900-as éjszakai buszjáratokat köszönhetjük, és innen indult Vitézy Dávid karrierje is – posztja szerint Lázár Jánosnak ezek után távoznia kéne a miniszteri székéből, „politikai hulla”.

„Kasza kiegyenesedik, bicska a zsebben kinyílik, János. A közlemény szerint Te döntöttél. Átlépted a vörös vonalat, mehetsz vissza (…) a lovaidhoz az istállóba” – írják.

Király Bence értékelése szerint is vállalhatatlan politikai döntést hozott a miniszter, teljesen értetlenül áll előtte.

„Nagyságrendileg csak a HÉV-vonalak Budapesten belüli szakaszai akkor utasforgalmat bonyolítanak le, mint a teljes MÁV nélkülük. Ez a döntés biztosan jelentős közérdeklődést vált ki.”

Persze külvárosi, agglomerációs közlekedő szemmel a lázári döntés csak jó adag hab a 2023-as év tortáján: tavaly a miniszter a HÉV-fejlesztések berekesztésével, majd a MÁV-HÉV a járműhiány okozta járatritkítás bejelentésével borzolta az utasok kedélyeit. Mindezt úgy, hogy a 70-es években az NDK-ból beszerzett, rég kiöregedett zöld vonatok napi 200 ezer, évente 70 millió utast szállítanak.

Király úgy látja, hogy a miniszter az utóbbi időben sorozatban hozza a rossz döntéseket, például sorra-másra zárja be a vasútvonalakat, azok fejlesztése helyett. A mostani döntés kapcsán kiemelte továbbá, hogy

„a szakminiszternek láthatóan erős személyes ellenérzései vannak Budapesttel szemben, amelyek sok esetben irracionális döntések meghozatalára késztetik”.

Másképp legalábbis nehéz magyarázni a mostani döntést. És az is biztos szerinte, hogy a Budapest-bérlet megszűnése kampánytéma lesz az önkormányzati választáson. Az persze még nem biztos, hogy melyik oldalnak kedvez:

lehetséges, hogy a kormányoldal megpróbálja majd Karácsony nyakába varrni a történteket.

Habár az első reakciók inkább Lázár János felelősségét kérték számon, Vitézy Dávidtól hamar született olyan poszt a témában, amely a főváros és Karácsony Gergely felelősségét is szóvá teszi, a tőle megszokott módon patikamérlegen kimérve mindkét oldalnak a kritikát. Ezután pedig az Index közölt Vitézy posztját is szemléző leleplező cikket, melyben az oldal „birtokába került”, BKK-s belső levelezésből mutatnak részleteket. A kiszivárogtatott levélrészletek alapján az Index értelmezése szerint a főváros a hunyó, amiért nem fogadta el a minisztérium egyébként „életszerű” ajánlatát. Azonban a VEKE szerint csak a kormánypárti propagandát leplezi le az Index cikke, nem Karácsony Gergelyt, hisz a közétett levelek egyáltalán nem bizonyítják az oldal állításait.

Karácsony Gergely Facebook-posztban reagált a vádakra, amelyben azt állítja, a minisztérium ajánlatában nem szerepelt az agglomerációs megállapodás meghosszabbítása. Azaz hiába fizette volna ki a főváros a kért 1,2 milliárd forintot, „a kormány akkor is megszüntetné a Budapest-bérletet”. Lázár János mindezidáig nem nyilatkozott az ügyben.

Bárkié is lesz végül a politikai felelősség, az biztos, hogy a döntés valódi következményeit Budapest lakói fogják megsínyleni. Ahogy korábbi cikkünkben a BKK és a VEKE közleményei alapján írtuk, a tervezett változás korántsem csak az utasok pénztárcáját érinti:

  • Megszűnhet a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés.
  • Megszűnhet az összehangolt menetrend.
  • Megszűnhetnek az átszálló pontok, a közös megállók, közös végállomások.
  • Megszűnhet az egységes forgalomirányítás.
  • Nehezebb lesz megoldani a HÉV-pótlásokat.
  • A Volánbusz „kék” buszaiból kikerül a Futár OBU (fedélzeti egység), vehetnek bele másikat, így ezek a buszok kikerülnek a fővárosi irányítási rendszerből.
  • A Volánbusz építhet ki új, saját értékesítési rendszert, mivel eddig a BKK intézte ezt.
  •  A Volán kocsijai nem használhatják majd a buszsávokat, állhatnak a dugóban.
  • Vasúti problémák esetén nem lesz használható vonatjeggyel a BKK hálózata.
  • A HÉV-ek esetében a csepeli, az óbudai, a soroksári és a kertvárosi utasok ellátására a BKK-nak buszjáratokat kell indítania.
Címlapkép: Lázár János Facebook-oldala