2023-ban van még tér a kritikus kultúra művelésére? Ezt a kérdést tették fel a Kritikus kultúra / A kultúra kritikus helyzetben, 2013-2023: válság és kiútkeresési stratégiák a magyar kulturális mezőben konferencia szervezői. A konferencia második napját élőben közvetítjük Facebook oldalunkon.
Egy évtized elteltével a kortárs, hatalommal szembehelyezkedő kultúra, a társadalmi, politikai kontextussal foglalkozó művészet „gyakorlatilag források és infrastruktúra nélkül maradt.”
I. szekció
Az első szekcióban a megnyitó után Böcskei Balázs, politikai elemző fogalmazott meg egy közművelésre, a kulturális hozzáférés biztosítására vonatkozó ellenzéki kultúrpolitikai javaslatot. Majd Rihay-Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) munkatársa foglalta össze a független színházi mező történetét 2010-től és jelenbeli lehetőségeit. Végül Barna Emília, szociológus, a populáris zene függőségi viszonyait mutatta be, globális perspektívából.
- Keynote: Böcskei Balázs: A jobboldali hegemóniabeszéd valósága, és a közbeni/utáni új kulturális jelentésadások szükségessége
- Rihay-Kovács Zita: Kooperáció és konfrontáció – a független színházi érdekképviseleti munka színterei 2010 óta
- Barna Emília: Munka és autonómia a populáris zenében 2010 után globális perspektívából
II. szekció
A második szekciót Zsuró Zsuzsanna, művészettörténész előadása nyitotta meg, aki mélyinterjúk segítségével tárta fel a berlini magyar kulturális dolgozók diaszpóráját. Őt követően Nyerges Csaba, irodalomtudományi doktorandusz vizsgálta meg három kortárs, szexuális kisebbségeket megszólaltató irodalmi szöveg (Rakovszky Zsuzsa VS, Kiss Tibor Noé Inkognitó és Nádasdy Ádám A szakállas Neptun) kritikai fogadtatását. Fehér Renátó, költő, kultúraszervező a szekció végén pedig a kulturális mező közösségi médiák által fűtött, a kormányzati hatalommal szemben is lefegyverző individualizációjáról beszélt.
- Zsuró Zsuzsanna: Társadalmi szerepvállalás és kritikai attitűd a magyar diaszpórában. Berlini kulturális dolgozók esettanulmánya
- Nyerges Csaba: Versengő diskurzusok az irodalomkritikában – Szexuális és nemi kisebbségeket megszólaltató, kortárs magyar szövegek recepciójának társadalmi vetületeiről
- Fehér Renátó: Odabent még Truman Show-t csináltunk önmagunkból, de idekint már a Jumanji zajlik
III. szekció
A konferencia zárószekcióját Horányi Attila, a MOME oktatójának keynote előadása nyitotta meg, aki a kultúrafinanszírozás kihívásairól beszélt. Utána Beke Károly, a Csokonai Rendezvényszínház ügyvezetője számolt be a közművelődés sötét jelenéről, és talán kevésbé sötét jövőjéről. Őt követően Jármi Bence, doktorandusz a debreceni kulturális élet két intézményének működését mutatta be kritikai keretben. A konferenciát Benedek Kata, művészettörténész, a trash of köztér nevű oldal üzemeltetőjének online előadása zárta, aki arra tett kísérletet, hogy a kormány által támogatott, köztereken, például köztéri szobrok formájában megvalósuló művészetet „a törvénykönyv szerint, más rábízott tulajdonában okozott materiális és anyagi kár szempontjából” vizsgálja meg.
- Keynote: Horányi Attila: One Size Fits All?
- Beke Károly: Az együttműködésre ítélt és szabad közművelődés. Avagy a kollaboratív közösségszervezés
- Jármi Bence: „Az önkizsákmányoló munkavégzés bensővé tett módjai” – A debreceni kulturális élet munkavállalóinak és intézményeinek egymásra referáló jelentésrendszere a filozófia és a kultúratudomány szempontjai szerint elemezve
- Benedek Kata: Hűtlen és hanyag kezelt köztér. Online előadás