Az iváncsai SK Innovation akkumulátorgyárának építése során a cég alvállalkozói által foglalkoztatott munkásoknak hónapok óta késik a fizetésük, elsősorban ennek volt köszönhető a szerdai útlezárás, amiről lapunk is beszámolt. A tiltakozó akcióban mintegy 300 munkás vett részt.
„Az volt az alku, hogy ha másnap délig nem utalják el [a fizetést], akkor ezt addig fogjuk csinálni, amíg nem kapjuk meg a pénzt. Sikerült 12 óra alatt elutalni, milyen érdekes”
– nyilatkozta névtelenül a történtekkel kapcsolatban egy, a gyár építésén dolgozó munkás az ATV cikke szerint.
Vagyis a riport szerint a munkásoknak csak a látványos, és a térség közlekedésére komoly hatást gyakorló akcióval sikerült elérniük, hogy az ezek szerint egyébként fizetőképes cégtől megkapják a jussukat.
Ahogy tegnapi cikkünkben írtuk: lehetnek olyan alkalmazottak, akik még az áprilisi bérüket sem kapták meg. A blokád és a sztrájk hatására a kormány stratégiai partnereként tízmilliárdos kormányzati támogatással építkező, dél-koreai cég vezetése ígéretet tett az elmaradt fizetések még aznapi rendezésére. Ezután sztrájkolók délelőtt 10 órára megszüntették az útlezárást, és felvették a munkát.
Egy helyszíni videón az is látszott, hogy az SK Innovation munkatársai tolmács segítségével tárgyalnak a bérek folyósításáról az utat lezáró munkásokkal. Az ATV kereste a céget is, ami mindössze annyit közölt, hogy garantálják a függőben lévő kifizetések teljesítését, ami ezek szerint még nem, vagy nem teljes mértékben történt meg. Ezt a tévé szerint informátoruk is megerősítette, miszerint úgy tudja, az SK-nak és alvállalkozóinak több függő pénzügye van. Az SK-t mi is kerestük, de választ egyelőre nem kaptunk.
A HVG már május végén beszámolt arról, hogy kis magyar cégeknek tartoznak a gyárat építtető dél-koreai cég által megbízott magyar vállalatok. A lap információi szerint vannak olyan kisebb magyar vállalkozások, amelyek az életükért küzdenek, megbízójuk ugyanis fél éve halogatja a néhány százmilliós-egymilliárdos kifizetéseket. A megbízó nem közvetlenül az SK On Hungary Kft., és még csak nem is az SK építőipari szolgáltatócége, az SK Ecoengineering & Construction Co. Ltd., hanem – innen már alig követhetően – az SK Ecoengineering által megbízott dél-koreai vállalat, a Doboz Co. Ltd., valamint néhány dél-koreai magánember közös magyarországi leányvállalata, a The Duct Építőipari Szolgáltató Kft.
a botrányok ellenére a térség jelenlegi, fideszes országgyűlési képviselője szerint nincs itt semmi látnivaló.
„A káosz kalmárainak sem vagytok jók.
Azért nem nyilatkoztam, mert nincs miről.
Ti viszont ráharaptok mindenre, amiben botrányt szagoltok, de mindig lyukra futtok. Sírtatok, hogy nem Dunaújvárosban épül az akkumulátorgyár, most sírtok, hogy miért épül egyáltalán, régen nemzeti radikálisok voltatok, majd balliberális szövetségben, most éppen konzervatívok, amerről a szél fúj, vagy amerről a dollárok jönnek. Elvek nyomokban sem mutathatók ki nálatok”
– fejtette ki véleményét az iváncsai munkások ügyéről a Facebookon Dr. Mészáros Lajos Kálló Facebook-posztja alatt.
Ugyanakkor nemcsak a fizetések elmaradása, de a veszélyes munkakörülmények, és a munkavédelem vélhető hiányosságai is borzolják a kedélyeket.Annak ellenére, hogy hétfőn mérgezéses baleset történhetett a gyárban, az Országos Mentőszolgálat szerint őket senki sem értesítette – a rendőrség viszont megerősítette, hogy nyomoznak az ügyben.
Hétfőn a Szabad Európa információi szerint többtucatnyian lettek rosszul a gyár építésén, mikor valamilyen mérgező anyag került a levegőbe. Egy helyszíni forrásuk szerint az érintettek védőruha nélkül dolgoztak többek között olyan nehézfémekkel, mint a kobalt és a nikkel, amikor a gyár Elektród nevű részlegében valamilyen anyag került a levegőbe, aminek belélegzése után hánytak, hasmenésük és többeknek kiütésük lett.
Székely Tamás a Vegyipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezete elnöke az ATV-ben úgy nyilatkozott, hogy a munkások nem is tudták, hogy veszélyes anyagokkal dolgoznak.
Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a balesetet szenvedett dolgozók nem vegyipari, hanem építési területen dolgoztak, hisz a gyár még nem is termel. Hozzátette, hogy az elmúlt időszak halálos baleseteinek az egyharmada az építőiparban történt, és azt is megjegyezte, hogy a szektorban gyakran nem tartják be a munkavédelmi előírásokat.
A szakszervezeti vezető beszélt arról is, hogy Magyarországon jelenleg összesen 47 munkavédelmi ellenőr dolgozik, és kételyeinek adott hangot, hogy akár egyszer is ellenőrizték volna a céget. Székely szerint a kormány stratégiai partnereinél – mint az SK – jellemző, hogy előre tudják ha mégis várható lenne valamilyen ellenőrzés, így ilyenkor előre „kitakarítanak”.
Jellemző az is, hogy amennyiben egy-egy céget megbírságolnak a munkavédelmi hiányosságok, munkahelyi balesetek miatt, akkor a büntetési tételek nem alkalmasak arra, hogy valódi nyomást helyezzenek a multinacionális nagyvállalatokra. Mint tavaly hírt adtunk róla, 10 millió forintos bírságot szabtak ki a 759 milliárdos gödi Samsungra, miután súlyosan veszélyeztette 23 dolgozó egészségét.
Az ATV névtelen helyi forrása azt is elmondta, hogy azért sincsenek videók vagy képek az esetről, mert valamennyi, a gyár területére belépő munkás telefonjának a kameráját leragasztják – ami egyébként bevett eljárás más ipari létesítmények esetén is.
A Fejér Vármegyei Rendőrkapitányság közleménye szerint „az említett ügyben a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétség gyanúja miatt folytat eljárást. A folyamatban lévő büntetőeljárásról – az eljárás jelenlegi szakaszában – nem áll módunkban bővebb tájékoztatást adni.”
A Mércén korábban beszámoltunk arról is, hogy – mint Székely Tamás is említette – az SK egyik másik üzemből, a komáromi telephelyről 2022 januárjában 14 dolgozót szállítottak kórházba, sajtóhírek szerint hányással, orrvérzéssel, szédüléssel.
Arról, hogy mi történik az akkumulátorgyárakon belül, az üzemek környékén lakókkal és az azokban dolgozó munkásokkal még március elején beszélgettünk a Mérce Podcastjában,Czirfusz Mártonnal, a Periféria központ munkatársával és Helyzet Műhely tagjával, aki az év elején jelentetett meg egy tanulmányt a témában, valamint a Mérce két újságírójával. Bogatin Bencével, aki az elmúlt hetekben többször is járt Debrecenben akkumulátorgyár-ellenes tüntetéseken, és Csengel Karinával, aki a kormány és az ellenzék által egyaránt példaként hivatkozott gödi Samsung-gyár ügyét a magyar sajtóban egyedülálló módon évek óta figyelemmel kíséri.
Az adás elérhető a Lahmacun rádió archívumában, a Spotify-on, a Google Podcasten és az Anchoron.