Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Nemhogy évi 1800 vagon, még a kampányban ígért gyár sem készült el Nagykanizsán

Ez a cikk több mint 1 éves.

Még a választások előtt, 2022 márciusában beígértek Nagykanizsán egy vagongyárat, ahol vasúti kocsikat fog gyártani a cseh Nymwag vállalat.

A március 25-i nagy bejelentés már csak azért is volt időszerű, mert az éppen összeomló Tungsram azidőtájt már javában készült a cég dolgozóinak elbocsátására – a szakszervezet vezetője szerint ráadásul ebben a városban volt a legrosszabb a helyzet.

A tavalyi tervek szerint 1500 főnek munkát adó, évente 1800 tehervagont és 4800 futóművet gyártó cégnek az ígéretekkel szemben azóta sem sok nyomát látni a városban

– derül ki a Népszava riportjából.

Pedig a Palkovics László akkori innovációs és technológiai miniszter részvételével megtartott sajtótájékoztatón nagyívű terveket vázoltak fel. Az európai vasúti járműgyártásban meghatározó cseh cégnek, egyszersmind Európának ez lett volna a legmodernebb gyáregysége, kapacitásával pedig a második-harmadik helyen állna uniós viszonylatban.

A Zalakocka megyei hírportál beszámolója szerint a miniszter hangsúlyozta a vasút és a vasúti járműgyártás fontosságát iparpolitikai és logisztikai szempontból egyaránt.

„Egyelőre az a hazai cél, hogy rövid időn belül 25 év alá csökkenjen a magyar vasúti járműállomány átlagos kora, az érintett járművekben pedig 60-70 százalékos legyen a hazai hozzáadott érték. Magyarország ezenfelül erősíteni kívánja a közép-európai logisztikai szerepét is. Európában a mozgatott áru mintegy 18-20 százalékát szállítják vasúton, ennél valamivel magasabb az arány Magyarországon. A magyar kormány 5 év alatt közel 30 milliárd forint támogatással segíti a kötöttpályás teherfuvarozás megerősítését”

– mondta el a miniszter a Világgazdaság beszámolója szerint. Persze azóta ismét kétharmaddal győzött a Fidesz, új kormány alakult, Palkovics távozott posztjáról, és Lázár János építési és közlekedési miniszter égisze alatt a megszorítások nem kerülték el a kötöttpályás fejlesztéseket sem.

Alexandra Boroszová, a Nymwag Magyarország Kft. ügyvezetője a magyar kormány iparpolitikáját és a kormánnyal való példás együttműködést méltatta.

Robert Spisák, a Nymwag Magyarország Kft. másik ügyvezetője pedig Kifejtette, Nagykanizsán barnamezős beruházással, a közelmúltban megszűnt DKG mintegy 36 hektáros területén gyártják majd a korszerű vasúti kocsikat. Ehhez 142 millió eurósra tervezett, azaz 52-54 milliárd forintos,  akár a 60 milliárd forintot is megközelítő beruházással Európa legkorszerűbb vagongyártó és -fejlesztő bázisát hozzák létre.

„Az ügyvezető hangsúlyozta, az első vagonok alig több mint egy év múlva gördülhetnek ki a kanizsai gyárból, s a termelés folyamatos felfutását követően 1300-1500 embernek adnak majd munkát. Akkor a tervek szerint már évente 1800 tehervagont és 4800 vasúti futóművet gyártanak majd Nagykanizsán”

– szól a korabeli tudósítás. Spisák azt is elmondta, nemcsak gyártást de kutatás-fejlesztést is terveztek a városba, a szakképzési centrummal közösen. Az ügyvezető előadásáról és a tervekről Cseresnyés Péter államtitkár, a térség fideszes országgyűlési képviselője videóban is beszámolt:

Mindezek ellenére még csak az építkezés sem kezdődött el.

Ráadásul a cseh cég angol nyelvű közleményei között sincs nyoma, hogy Magyarországon csinálnának, vagy akár terveznének bármit is. Azt viszont megtudhatjuk, hogy 2022-re összesen 1500 vagon gyártását tűzte ki célul a cég, és az évben új üzemcsarnokot is építettek a csehországi Nymburkban, ahonnan a nevét is kölcsönzi a Nymburki Vagongyár.

Sokatmondó az is, hogy – bár a kormány ilyen volumenű beruházásokat rendszerint munkahelyteremtési támogatásokkal honorál – a Nymwag gyárának bejelentésekor a kormány a beszámolók szerint nem tett ezirányú vállalást. A 2022 áprilisában kiadott Magyarország konvergencia programja 2022-2026 kiadványban ugyanakkor szerepel a Nymwag a bejelentett nagyberuházások között, 60 milliárdos értékkel.

A Nymwagot kerestük kérdéseinkkel, amint válaszolnak, frissítjük a cikket.

Mindazonáltal a Népszavának nyilatkozó nagykanizsaiak nem sok mozgást láttak a vagongyárnak kiszemelt területen a márciusi bejelentés óta.

„Azt ígérték, majd az új gyárban kapunk munkát”

– nyilatkozta egy egykori tungsramos dolgozó, hozzátéve hogy Balogh László polgármester és Cseresnyés korábban azt is állították, hogy az  ellenzék által terjesztett rémhír lenne, hogy bezár a Tungsram. Fodor Csaba, a városi közgyűlés többségét adó ellenzéki Éljen Városunk! Egyesület képviselője pedig úgy nyilatkozott, március óta sem a polgármester, sem Cseresnyés nem nyilvánultak meg az ügyben.