Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Több mint száz embert zártak ki az akkugyártáshoz kapcsolódó üzemről tartott közmeghallgatásról Nyíregyházán 

Ez a cikk több mint 1 éves.

A helyszínen készített fényképek tanúsága szerint több tucatnyi ember rekedt a Szabolcs- Szatmár-Bereg Vármegyei Kormányhivatal épülete előtt kedden, ahol egy, a városba tervezett akkumulátortakarótartólemez-gyártó létesítmény ügyében kezdődött közmeghallagatás délelőtt 10 órakor. 

Az épület elől készített nyilvános, fényképes Facebook-bejegyzést egy hoppon maradt helyi érdeklődő, aki szerint negyed órával a tervezett kezdés előtt bezárták az épület kapuit, mondván, 120 főnél többet nem engednek be a hivatalba, erről ugyanakkor előzetesen nem tájékoztatták a résztvenni kívánókat.

A Népszava tudósítója  két üvegajtó között rekedt, közel 25 másik emberrel, őket se az épületbe, se az utcára nem engedték ki. Facebookos bejelentkezéseikből kiderül, hogy eleinte kint rekedt Apáti István, a a debreceni akkugyárprojekt ügyében helyi népszavazást kezdeményező Mi Hazánk, valamint Bakos Bernadett, az ugyanebben a témában országos népszavazásért aláírásokat gyűjtő LMP országgyűlési képviselője is, őket később a biztonsági őrök hosszas győzködés árán beengedték.

A közmeghallgatáson kezdettől ott tudott lenni azonban Tetlák Örs, Érd LMP-s alpolgársmestere, aki párttársa, Bakos Bernadett Facebook-oldalán számolt be egy videóban az eddigi történésekről. Mint mondta, a közmeghallgatás kezdetén a beruházó által megbízott szakértő dicsérte a céget, az érdemi kérdéseket nemrég kezdték feltenni a helyiek, főleg a katasztrófavédelemmel és a gyárban tárolandó anyagokkal kapcsolatban.


Tetlák szerint felfokozott a hangulat, „már az első dulakodáson is túlvannak”. A kormányhivatal állítása szerint nem számítottak ekkora érdeklődésre, ami Tetlák szerint azért is furcsa, mert elég közel vannak Debrecenhez, ahol egy akkumulátorgyár-építéshez kapcsolódó közmeghallgatás eseményei másfél héttel ezelőtt bejárták a sajtót.

Tetlák szerint jelenleg száznál többen várakoznak a kormányhivatal ajtaja előtt, bent a teremben pedig – meglehetős zsúfoltság közepette – nagyjából ugyanennyien tartózkodnak.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium hétfőn közleményben tette hivatalossá a nyíregyházi önkormányzat által múlt héten közölteket a városban épülő gyárral kapcsolatban, amennyiben a németországi Boysen csoport 60 milliárd forintos beruházással 400 új munkahelyet hoz létre Nyíregyházán. A cég elektromos autókhoz kapcsolódó alkatrészeket fog előállítani a BMW debreceni gyára számára. Szijjártó Péter tárcavezető elmondta, hogy a német vállalat akkumulátortartó-takaró lemezeket fog gyártani a BMW számára. (Tehát nem akkumulátorgyár épül, hanem akkumulátortakarótartólemez-gyártó létesítmény.) A nagyjából 60 milliárd forint értékű projektet az állam 5,6 milliárd forinttal támogatja.

Szijjártó a közelmúltban a debreceni akkumulátorgyár-építés kapcsán fellángolt tiltakozásokra utalva azt nyilatkozta hétfőn hogy szerinte „furcsa, amikor önmagukat zöldnek nevező politikusok az elektromos autóiparral szemben érvelnek, és azt próbálják meg felhasználni valamifajta zavarkeltésre és balhézásra”. A miniszter azt is mondta:

„Ha valaki valamifajta titokzatos, új, veszélyes fogalomként kíván hivatkozni az elektromos akkumulátorgyártásra, annak a szíves figyelmét felhívom arra, hogy Magyarországon hatalmas elektromos akkumulátorgyárak működnek már most is, és a hatásuk közel sincs olyan, mint amit egyes, önmagukat fantasztikus szakértőknek minősítő, alapvetően ellenzéki politikusok próbálnak itt összehazudni”

– közölte. 

Ahogy korábban írtuk, az akkumulátorgyártás rendkívül sok vizet emészt fel, ami szerte az országban helyiek és zöld szervezetek aggodalmát váltotta ki, ahová csak akkumulátorgyárt épült.

Mint arról 2018 óta folyamatosan tudósít a Mérce, a Samsung gödi akkumulátorgyára állandó zajszennyezéssel terheli a lakosságot, és a probléma más településeken is megjelent az akkumulátorgyárakkal együtt.

A debreceni mellett számos más magyar településen terveznek akkumulátorgyárat. Az üzemek jelentette környezeti szennyezések veszélyeiről, a rossz munkakörülményekről, köztük a munkahelyi balesetekről, valamint a helyiek tiltakozó akció akcióiról több alkalommal is beszámoltunk a Mércén.