Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

„Ha itt egyedül is vagyok, máshol az országban azért vannak, akikkel együtt vagyunk” – egy nőtincsi tanár egyedül is kiállt a sztrájkért

Kitartanak a pedagógusok a polgári engedetlenségi akciósorozat mellett, amit a kormány sztrájkellehetetlenítő rendelete miatt kezdtek el február elején. Ma többek közt a budakalászi Szentistvántelepi Általános Iskola, az Újpesti Karinthy frigyes Kéttannyelvű Általános Iskola, az Újlaki Általános Iskola, Vácon pedig a Váci Juhász Gyula Általános iskola, a Cházár András EGYMI Székhelyintézmény és  a Pivár Ignác Iskola tanárai tagadták meg a munka felvételét.

Míg Vácon például összesen 42 tanár élt a polgári engedetlenség eszközével, a Nőtincsi Általános Iskolában magányos hősként állt ki egy angol-magyar szakos tanárnő.

„Szerettem volna, hogyha többen vagyunk, nekem ez elég nagy feszültséget is okoz, hogy csak egyedül állok itt, de végül azzal erősítettem magam, hogy ha itt egyedül is vagyok, máshol az országban azért vannak, akikkel együtt vagyunk”

– mondta a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete élő Facebook-videójában.

A tanárnő arról is beszélt, bár van másik diplomája is, a pedagógusszakma hivatás számára, az alacsony bérek és rossz munkakörülmények ellenére döntött mellette. „Az nem lehet, hogy 5-6 év egyetem után a fizetés ugyanott álljon, mint valakinek, aki 19 évesen kikerül” – mondta, hozzátéve: nem azt szeretné, hogy ők rosszabbul keressenek, hanem, hogy mindenki keressen jól Magyarországon, ugyanakkor a tanulásba fektetett idő és energia is el legyen ismerve.

„Én hiszem azt, hogy ezt egy jó ügy érdekében, a gyerekekért, a jövőért tesszük”

– mondta a polgári engedetlenségi akcióval kapcsolatban.

Arról is mesélt, hogy egyedüli kiállóként gyűjtenie kellett az erőt, hogy szólni tudjon a kollégáinak, de pár napra rá kapott üzeneteket vele egyetértőktől, akik azonban nem mertek csatlakozni hozzá. Van kollégája, aki azt mondta, egyedül neveli a gyermekét, és fél, hogy retorzió éri.

A szülőktől is kapott visszajelzéseket ma reggel, kitől pozitívat, kitől negatívat. Volt olyan szülő, aki azt mondta, butaságot csinál, és volt olyan is, aki egyetértett vele.

„Amikor azt mondják, hogy ha most én egy vagy két napot sztrájkolok, akkor a gyerekek elesnek a tanuláshoz való joguktól, akkor abba nem gondolnak bele, hogy az elmúlt években a tanulási joguk hogyan érvényesült, amikor nem olyan pedagógus volt bent, akinek az a tantárgy nem a szakterülete?

Én is tanítok olyan tantárgyat, ami nem a szakterületem. Felkészülök arra az órára, de ha jön egy keresztkérdés, akkor azt mondom, hogy a Google a barátom, és megnézzük együtt. Mégis más érzés bent lenni úgy angol órán, hogy valamilyen szintet és színvonalat képviselek”

– hívta fel a figyelmet a pedagógushiány okozta nehézségekre.

Szerinte nagy szükség volna rá, hogy a döntéshozók hajlandók legyenek egyenlő félként leülni a pedagógusokkal. Ha így tudnának beszélgetni, nem kellene most itt állnia – mondta.

A budakalászi Szentistvántelepi Általános Iskola pedagógusai pedig azt írják szerkesztőségünkhöz eljuttatott közös nyilatkozatukban:

„A közoktatás mai helyzete, a pedagógus utánpótlás elapadása, a pedagógusok elkeserítően és méltatlanul alacsony bérezése, a nyilvánvaló egzisztenciális kilátástalanság, valamint a szakmai párbeszéd teljes hiánya, tehát a bizalom hiánya egyre nehezebb helyzetbe hoz minket. Hisszük, hogy széles szakmai – társadalmi összefogással és szolidaritással a diskurzus létrejöhet, az iskolák szabadsága visszaszerezhető, a tanári hivatás presztízse megmenthető és európai szintűre emelhető, így elsősorban tanítványaink és a következő generációk érdekeit szem előtt tartva cselekszünk. Kötelességünknek érezzük, hogy kiállásunkkal is felhívjuk a figyelmet alaptörvénybe foglalt jogainkra, valamint az oktatás kiemelt fontosságára.”

A kormány a január 31-i figyelmeztető sztrájk után, február 11-én kormányrendeletben tiltotta el a pedagógusokat a hatékony sztrájktól – a sztrájk alatti még elégséges szolgáltatást nem csak gyermekfelügyeletben, hanem bizonyos tanórák megtartásában határozta meg, ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítve a jogszerű munkabeszüntetést. A rendeletet a veszélyhelyzet, a járvány ürügyén vezette be a kormány. Mindeközben a járvány egyébként csillapodik, a mai kormányinfón Gulyás Gergely bejelentette a korlátozások nagy részének visszavonását – így például a pedagógusok kötelező oltását is -,  a veszélyhelyzet viszont továbbra is érvényben marad a kormány „cselekvőképességének” garantálása érdekében.

A Tanítanék mozgalom szervezésében a tanárok spontán polgári engedetlenségbe kezdtek.  Mára legalább 170 iskola több mint 3000 dolgozója nem vette fel a munkát egy-egy tanítási napon, hogy így tiltakozzon a kormányrendelet ellen. A polgári engedetlenségi akciókhoz már egyházi iskolák és szakképzési iskolák tanárai is csatlakoztak, hogy kifejezzék szolidaritásukat a tankerület alá tartozó iskolák tanáraival, és mert elmondásuk szerint, bár más munkafeltételekkel, más munkáltatóval, de nagyon hasonló munkakörülmények között dolgoznak.

A kormányrendelet ellenében bírósághoz fordultak a pedagógus szakszervezetek, de a Fővárosi Törvényszék helybenhagyta a február 11-i kormányrendeletet. A törvényszék azonban egyszerre a kormánynak azt a kérelmét is elutasította, hogy a bíróság nyilvánítsa jogellenesnek a pedagógusok sztrájkköveteléseit. A szakszervezetek álláspontja, hogy a rendelet alaptörvénybe is ütközik, mivel nem tartja be a szükségesség és arányosság elvét, ezért alkotmánybírósági panasszal is élnek.

A március 16-ai sztrájkhoz közeledve országszerte egyre több akció és megmozdulás szerveződik, ma délután fél 5-től például Pécsett tartanak gyűlést a tanárok, Szegeden pedig például a diákok is szolidaritást fognak vállalni a sztrájkoló pedagógusokkal.

Címlapkép: PDSZ / Facebook