A makói gumigyár előre menekült, ahelyett, hogy teljesítette volna, amit vállalt: inkább visszafizeti a munkahelymegtartó támogatások egy részét, csak szabadon kirúghassa az embereket – írja Facebook-oldalán Lázár János, a térség országgyűlési képviselője. A fideszes politikus bejegyzésében úgy fogalmaz, a kormánytól azt a tájékoztatást kapta, hogy a Continental makói gyára (hivatalosan a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.) kezdeményezte az állammal kötött szerződés felmondását, mert nem tudja, nem akarja megtartani az érintett munkahelyeket.
Lázár szerint a pénz visszafizetése vereség a multinak, de még nem győzelem a kirúgott munkásoknak.
A politikus megjegyzi, az utcára tett emberek megsegítésért további lépésekre van szükség, ebben „számíthatnak rá az elbocsájtott dolgozók”.
Lázár János bejegyzésére reagálva lapunknak Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) elnöke elmondta, nehezményezik, hogy miközben folyamatosan folynak Makón a kollektív tárgyalások, aközben a munkáltató nem tájékoztatja a dolgozókat az ilyen kérdésekről.
„Semmiféle ilyen jellegű információt nem kapunk és megint egy politikus Facebook-oldaláról kell megtudnunk. Ez jellemzi a Continentált és en-bloc az egész hozzáállást.”
Radics Gábor lapunknak elmondta azt is, az ügyben hivatalosan is meg fogják keresni Lázár Jánost, hogy megtudják, tervezi-e a kormány a Continental által visszafizetett, eredetileg a munkahelyek megtartására adott támogatást az elbocsátott munkavállalók megsegítésére fordítani.
A GSZSZ elnöke elmondta, hogy annyit tudnak, hogy a Continental által idénre még tervezett 140 fős leépítésből eddig még nem sokat tudott megvalósítani a gyár, mivel sokan betegek, és egy kis megrendelést is „befújt a szél”.
„Úgy látjuk, hogy nem tudnak előrelépni ezügyben, mert nincs elég emberük. Most túlóráztatják az embereket orrba-szájba.”
2021-ben Magyarországon, egy világjárvány közepén egyedülállónak számító sztrájk zajlott le a makói gumigyárban. A sztrájk részleteiről Lehoczki Noémi kollégánk készített részletes riportot.
A Continental még október közepén jelentette be, hogy 2021-ben eddig mintegy 90 munkavállalóját bocsátotta el, és még idén el fog további 140-et. Az üzem vezetője akkor alkatrészhiányra és az ágazat átalakulására hivatkozott.
Lázár János akkor már elmondta, három dolgot kér a kormánytól a következőkben a helyzet megoldásának érdekében. Elsőként azt, hogy a Continental csoport magyarországi cégei, fejlesztései és beruházásai „egy büdös fillért” ne kapjanak a kormánytól, amíg nem tisztázódik, hogy elküldik-e az embereket, vagy megtartják, vagyis függessze fel az állam az összes támogatást a Continentalnál.
A második lépés, hogy a korábban nyújtott összes támogatást a kormány vizsgáltassa ki a Continentalnál és a hasonló cégeknél. Tisztázni kell ugyanis azt, hogy vajon becsapták-e az államot, az itt dolgozókat, megtartották-e a munkavállalókat, vagy elküldték őket – mondta.
A magyar és benne a makói adófizetők pénzéből tetemes támogatás jutott ide a céghez, a kormánynak pedig ezzel kapcsolatban egyetlen kérése volt, őrizzék meg, sőt, ha lehetséges hozzanak létre új munkahelyeket. Mára ebből semmi nem valósult meg, csak hogy az állami támogatást felvették, ami több mint 1 milliárd forintos összeg volt, és több száz munkavállalótól válik meg a cég – ezt a kritikát Czirbus Gábor, a makói Fidesz elnöke fogalmazta meg a céggel szemben.
A makói sztrájkhoz éppen Lázár János pártjának, a Fidesznek korábbi döntése adott okot, miután a koronavírus-járvány első hullámában először gyakorlatilag megszüntették a munkajogot. Majd rendeletben vezették be a „nagypénteki rabszolgatörvényt„, ami lehetővé tette a 24 hónapos munkaidőkeret munkáltatók általi egyoldalú elrendelését.