Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Nagy a feszültség az MTI-nél: Ismeretlen okokból kirúgtak két újságírót, szolidaritásból hárman felmondtak

A Media1 több forrása is megerősítette, hogy a múlt héten elbocsátották Pietsch Juditot a Magyar Távirati Irodától, a szerkesztőség elmondása szerint az egyik legjobb külpolitikai újságírójukat. Peitsch mellett egy másik – a Média1 által nem megnevezett – dolgozót is elbocsátottak, szintén magyarázat nélkül.

A kirúgás hírén felindulva, szolidaritásként három másik újságíró is felállt a szerkesztőségből: Pietsch Lajos – Pietsch Judit édesapja –, Petky József volt belgrádi tudósító és Garzó Ferenc volt római és bukaresti tudósító. Belső információk szerint a jövőben további felmondásokra is számíthatunk.

Az MTI-t működtető Duna Médiaszolgáltató Zrt. átszervezésre hivatkozott az elbocsátások kapcsán, azonban az átszervezések előtt azt az ígéretet kapták a szerkesztőség dolgozói, hogy ez nem fog járni sem elbocsátásokkal, sem pedig megszorításokkal.

A helyzet érthetetlensége miatt Papadopulosz Péter, az MTI Sajtószakszervezet szb-titkára küldött levelet Dobos Menyhértnek, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. vezérigazgatójának.

A levélben olvashatjuk, hogy korábban már előfordult, hogy elbocsátottak alkalmazottakat politikai vagy személyes okokból az MTI-től, azonban jelen esetben nem erről van szó. Lényegében nem tudni, hogy miért is bocsátották el Pietsch Juditot.

„Sokunk véleményét fogalmazom meg akkor, amikor félelmetesnek nevezem a lépést azért is, mert senki nem ismeri az okát. Volt példa az utóbbi években is olyan elbocsátásokra, amelyek mögött politikai vagy személyes okokat láttunk. de olyannal még nem találkoztunk, amelynek semmilyen okát nem ismerjük, még csak feltételezni sem tudjuk” – olvashatjuk Papadopulosz Péter levelében.

A Mérce szerkesztősége levélben kereste meg a Sajtószakszervezetet, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-t és Dobos Menyhértet az üggyel kapcsolatban, amint kapunk válaszokat a kérdéseinkre, frissítjük cikkünket.

Azonban az sem példa nélküli, hogy politikai befolyás alá került volna a Duna Média által működtetett köztévé.

Egy évvel ezelőtt szivárgott ki egy hangfelvétel, melyben a közmédia külpolitikai tudósítóit okítják arról, hogy a közmédiának a kormány oldalán kell állnia az Európai Parlamenti választások idején.

Szél Bernadett, Hadházy Ákos és Szabó Szabolcs az üggyel kapcsolatos megkeresésesére Dobos Menyhért akkor azt válaszolta, hogy „a közszolgálati médiaszolgáltatás az államtól és a gazdasági szereplőktől függetlenül működik, a közszolgálati médiaszolgáltató vezetői és a tevékenységében részt vevők (…) szakmai autonómiát élveznek”.

Tavaly márciusban pedig a Politicohoz jutottak el olyan levelezések, melyekből kiderül, hogy a közmédia újságírói nem dolgozhatnak fel bizonyos témákat, mások esetében pedig előzetes hozzájárulást kell kérniük. Arra is van példa, hogy publikálás előtt ismeretlen „felsőbb” szerkesztőkhöz kell elküldeniük jóváhagyásra anyagaikat.

Címlapkép: MTI/Illyés Tibor