Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A közmédia vezetői tagadják, hogy kirúgással fenyegették azokat, akik nem a kormányt támogatják

Levelet kapott Szél Bernadett, Hadházy Ákos és Szabó Szabolcs az MTVA hírigazgatójától, Papp Dánieltől és a Duna Médiaszolgáltató vezérigazgatójától, Dobos Menyhérttől, miután a három független országgyűlési képviselő kérdésekkel fordult hozzájuk egy nemrég nyilvánosságra került, 2019. márciusában készült  hangfelvétellel kapcsolatban, amelyen Bende Balázs, az MTVA egyik vezető szerkesztője a külpolitikai rovat munkatársai előtt egy értekezleten többek közt arról beszélt, hogy a közmédiának az európai uniós kampányban a kormányt kell támogatnia, akinek pedig ez nem tetszik, az beadhatja a felmondását.

A képviselők levelükben arról érdeklődtek a két vezetőnél, „vállalják-e a felelősséget a választási csalással felérő törvénysértésért”. Dobos Menyhért válaszában a médiatörvény vonatkozó paragrafusára hivatkozva arról ír, „a közszolgálati médiaszolgáltatás az államtól és a gazdasági szereplőktől függetlenül működik, a közszolgálati médiaszolgáltató vezetői és a tevékenységében részt vevők (…) szakmai autonómiát élveznek”, ez alapján pedig a képviselők levelét egyértelmű politikai nyomásgyakorlásnak tartja, ahogyan azt az esetet is, amikor „a közmédia területén, törvénysértő módon, erőszakkal, megbotránkoztató módon próbáltak nyomást gyakorolni a közmédia munkatársaira”.

Majd kijelenti:

„Ameddig én vagyok a közszolgálati médiaszolgáltató vezérigazgatója, addig semmilyen külső, politikai nyomásgyakorlásnak nem fogok engedni, és mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy biztosítsam a szervezet működésének törvényben előírt függetlenségét!”

Papp Dániel hírigazgató pedig arról ír, mindennemű törvénysértéssel szemben fellépett eddig is, és a jövőben is a lehető legszigorúbban fog eljárni ennek tekintetében.

Majd hozzáteszi a Dobostól már ismert sablonválaszt, miszerint a képviselők korábban „kabarékat megszégyenítő stílusban próbáltak behatolni a közmédia épületébe, és másokat megbotránkoztatva, fenyegetően léptek fel” a közmédia munkatársaival szemben.

Papp végül közli, hogy az MTVA munkatársai nem követtek el törvénysértést, és nem fenyegettek senkit kirúgással, illetve, hogy nincsenek „eligazítások” a közmédia rendszerében.

„Mint a válaszokból kiderült, az ő olvasatukban senki nem követett el semmiféle törvénysértést, nem is fenyegetett kirúgással senkit, eligazítások márpedig nincsenek. Nincs itt semmi látnivaló.”

– írja Szél Bernadett, hozzátéve: „a közmédia törvénysértő működése miatti számonkérés az ő értelmezésükben „politikai nyomásgyakorlás”, a felelősség vállalásának megtagadása pedig a közmédia törvényben előírt „függetlenségének biztosítása”. Mindezt épp 118 milliárd közpénzből.”

A képviselő kiemeli azt is, „az aljas propaganda” nélkül választók millió szembesülnének nap mint nap a valódi hírekkel – mindenkihez eljutna például Szijjártó Péter luxusjachtozásának, Szájer József szexbotrányának vagy Demeter Szilárd holokauszt-relativizálásának másik olvasata, sőt, egyáltalán a híre. „Ma a választók nagy része el van vágva a valós hírektől és a kormányétól eltérő véleményektől, emiatt nem is lehet már szabad és tisztességes választásokról beszélni” – fogalmaz Szél.

A képviselő teljes posztja itt olvasható:

Nem ez az első kiszivárogtatás az MTVA háza tájáról: az elmúlt évben volt és jelenlegi alkalmazottak névvel és név nélkül több alkalommal vallottak a közmédián belüli cenzúráról, az ellenzék lejáratására vonatkozó utasításokról. A hírhamisítás sem idegen a közmédiától, sőt akár előléptetéssel is járhat: Papp Dániel, az MTVA 2018-ban kinevezett vezérigazgatója korábban két hírhamisítási ügybe is belekeveredett. Legutóbb márciusban írtunk azokról a kiszivárgott levelezésekről, amelyekből kiderül: a közmédia újságírói nem dolgozhatnak fel bizonyos témákat, mások esetében pedig előzetes hozzájárulást kell kérniük, és arra is van példa, hogy publikálás előtt ismeretlen „felsőbb” szerkesztőkhöz kell elküldeniük jóváhagyásra anyagaikat.

Ahogy arról beszámoltunk, a három képviselő az üggyel kapcsolatban nemrég közösen közleményt juttatott el a Magyar Távirati Irodához (MTI), azt azonban nem sikerült kiadatniuk.