Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az MTI nem adta ki Hadházyék közleményét, amelyben a közmédia törvénysértéséről tájékoztatták volna a közt

Az MTI sajátos hírközlési gyakorlata nem újdonság: bár a Magyar Távirati Iroda Országos Sajtószolgálata (OS) öndefiníciója szerint „közszolgálati feladat ellátására jött létre az állami szervek, más szervezetek és természetes személyek közérdekű, a nyilvánosság számára jelentőséggel bíró közleményeinek a nyomtatott és az elektronikus sajtóhoz történő továbbítása céljából”, viszonylag gyakori, hogy olyan (rendre ellenzéki) közlemények nem mennek át a szűrőn, amelyek például a kormányt, vagy éppen a közmédiát bírálják.

Legutóbb egyébként a Demokratikus Koalíció épp e gyakorlat ellenében nyert pert, amikor a bíróság kimondta: a kormányt bíráló, esetleg a miniszterelnökről vagy a hozzá közel álló fideszes holdudvarba tartozó oligarchákról szóló közleményeik leközlésének megtagadásával a médiaszolgáltató szerződést szegett.

Ezen döntésből fakadóan gondolhattuk volna, hogy az MTI változtat gyakorlatán, és eztán nem cenzúrázza azokat a közleményeket, amelyekben például kritika éri a közmédiát, hírszerkesztési gyakorlata miatt.

Ennél nagyobbat (naívabbat) azonban nem is tévedhettünk volna.

Történt ugyanis, hogy az elmúlt napokban az MTVA körül botrány kezdett kibontakozni. A Szabad Európa nyilvánosságra hozott egy hangfelvételt, amelyen Bende Balázs, az MTVA egyik vezető szerkesztője a külpolitikai rovat munkatársai előtt többek közt arról értekezett, hogy a közmédiának az európai uniós kampányban a kormányt kell támogatnia, akinek pedig ez nem tetszik, az beadhatja a felmondását.

A hangfelvétel publikálása után Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő követelte Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatójának távozását és Bende eltávolítását, a Párbeszéd jelezte, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz fordul, és büntetőfeljelentést fogalmaz, a Magyar Újságírók országos Szövetsége (MÚOSZ) pedig a médiahatóság fellépését, az érintett szerkesztők és vezetők szigorú szankcióját, a közmédia átvilágítását és a pártatlan működés biztosítékainak kidolgozását követelte.

A mai napon Hadházy követelését megerősítendő két másik független országgyűlési képviselővel, Szél Bernadettel és Szabó Szabolccsal közösen közleményt juttatott el az MTI-hez, Nyílt törvénysértésre buzdít a közmédia címmel, amelyben többek közt arra hívták fel a figyelmet:

„az Európai Unióban példátlan propagandagépezet működik Magyarországon irdatlan adófizetői pénzekből.”

A közleményben Hadházyék megismételték 7 pontos követeléslistájukat is, amellyel október 23-án a köztévé Kunigunda útján található székháza előtt demonstráltak.

  1. a hírhamisító Papp Dániel MTVA elnök-vezérigazgató azonnali menesztését,
  2. független Médiahatóság felállítását, hogy a jelenlegi tisztán kormánypárti helyett paritásos összetételű testület garantálja a közszolgálati média objektív, tényeken alapuló, pártatlan és kiegyensúlyozott működését.
  3. a közpénzből fizetett kormánypropaganda azonnali leállítását és törvényi tiltását, az állami hirdetések és közpénzből fizetett kampányok törvényi szintű korlátozását, a propagandaköltésekkel való elszámolást,
  4. a közmédia gazdálkodását átlátható és hatékony módon folyamatosan felügyelő hatóság vagy testület kijelölését, amely a közszolgálati műsorszolgáltató vezetőségétől ténylegesen független,
  5. az Alapjogokért Központ költségvetési támogatásának azonnali megvonását,
  6. az ellenzéki politikusok kiegyensúlyozott szerepeltetését, a kormánykritikus vélemények megjelenítését a közmédia műsoraiban és
  7. a választási kampányok idején minden, választásokon induló pártnak egyenlő, rendszeres és véleményének kifejtésére elegendő időtartamú személyes megjelenési lehetőséget a közmédiában.

Nos, talán nem meglepő módon az MTI a közleményt, bár feltételezhetően a köz véleményére számot tarthatott volna, nem közölte.

Amint azt Szabó Szabolcs a Facebookon megjegyezte:

„Ennek a közleménynek a kiadását tagadta meg az MTI, mondván sérti a jó hírüket. Eh!? Nem az sérti a jó hírüket (bár az nem nagyon van már), hogy hazudnak, híreket gyártanak?”

Hogy mennyire nem újszerű ez a gyakorlat, azt talán jól mutatja egy februári eset is, amikor arról sem számolt be a Magyar Távirati Iroda, hogy a közmédia jogerősen is elvesztette azt a pert, amelyet az állami médiavállalatnál gyakorivá vált hírhamisítások miatt az MTVA székházába belépő DK-s országgyűlési képviselők indítottak a kihajításukkal összefüggésben.