Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Fontos pert nyert a DK: az MTI-nek a Fideszt bíráló közleményeiket is ki kell adnia

A Magyar Távirati Iroda (MTI) Országos Sajtószolgálata (OS) öndefiníciója szerint „közszolgálati feladat ellátására jött létre az állami szervek, más szervezetek és természetes személyek közérdekű, a nyilvánosság számára jelentőséggel bíró közleményeinek a nyomtatott és az elektronikus sajtóhoz történő továbbítása céljából.”

Ami papíron jól is hangzik, a gyakorlatban azonban nem egyszer megesik, hogy olyan közlemények nem mennek át a szűrőn, amelyek például a kormányt, vagy éppen a közmédiát bírálják (erről a hírszűrési gyakorlatról tavaly a Népszava írt részletesebben is).

Most a Demokratikus Koalíció (DK) első fokon pert nyert az MTI ellen (ahogy közleményükben fogalmaznak: „történelmi pert”), amelyet azért indítottak, mert sorozatosan megtagadták azon közleményeik kiadását, amelyek a kormányt bírálták, esetleg a miniszterelnökről vagy a hozzá közel álló fideszes holdudvarba tartozó oligarchákról szóltak.

A bíróság 4 közleményről mondta ki, hogy a médiaszolgáltató szerződést szegett a közlés megtagadásával, ezért arra kötelezték a Duna Médiaszolgáltatót, hogy az alábbi közleményeket adja ki az Országos Sajtószolgálaton (OS) keresztül:

  • „Soron kívül vehet házat a budai Várban az Orbán-vej”
  • „Ne a magyar adófizetők, hanem a felelősök fizessék ki az Orbán vejéhez került 13 milliárd forintot!”
  • „Hiába mentünk be az EMMI-be a felcsúti TAO-számlákért, a minisztérium tovább hazudozik, hogy magánál tartsa a kiperelt iratokat”
  • „DK: Reagálás a bíróság ítéletére”

A DK közleményében így értékelte az ítéletet:

„Mi, európai magyarok úgy gondoljuk, hogy jogunkban áll kimondani a véleményünket a Fidesz-kormány, Orbán Viktor, vagy az ő strómanjainak aljasságai kapcsán. Ezt a továbbiakban is meg fogjuk tenni, és elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy hírügynökséget kézivezéreljen és cenzúrázzon a kormány.”

A DK legutóbb szeptember végén akasztotta össze a bajszát az MTI-vel, amikor cenzúraként értékelték, hogy azt a közleményüket sem voltak hajlandóak közölni, amelyben a párt szolidaritását fejezte ki Fekete-Győr András, a Momentum elnöke ellen indult vádemelés kapcsán.

Augusztusban a Jobbik is jelezte, hogy (nem először) visszadobták egy közleményüket: a Szijjártó Péter adriai luxusjachtos nyaralására reflektáló, „Kevesebb Balaton, több Adria…”Verejtékes” munka az oligarcha luxusjachtján – így mulat a magyar miniszter” című sajtóközlemény közlését az MTI arra hivatkozva utasította vissza, hogy az Országos Sajtószolgálat Szabályzatának 14.3. pontjába ütközik, mely szerint a közlemény „nem járhat mások személyhez fűződő jogainak sérelmével.”

Érdekes módon azonban a Fidesz olyan közleményei rendre megjelenhetnek, mint az alig 16 órája kiadott „Erzsébetvárosban a baloldal korábban is lopott és most is lop” című műremek…

Februárban pedig arról sem számolt be a Magyar Távirati Iroda, hogy a közmédia jogerősen is elvesztette azt a pert, az állami médiavállalatnál gyakorivá vált hírhamisítások miatt az MTVA székházába belépő DK-s országgyűlési képviselők indítottak a kihajításukkal összefüggésben.

És ez csak néhány példa. Innen nézve lesz igazán érdekes a DK által most első fokon megnyert per „utóélete”: változik-e ennek hatására a közpénzből működő, közszolgálatot ellátó hírügynökség gyakorlata?

FRISSÍTÉS: A fentebbi kérdés eldöntéséhez támpont lehet a DK új közleménye, amelyben arról akartak hírt adni, hogy nyertek a közleményeiket ki nem adó MTI ellen. Ezt szó szerint idemásolom:

„Az MTI még azt a közleményünket sem adja ki, amelyben arról számoltunk be, hogy pert nyertünk az MTI ellen, amiért több közleményünket sem adták ki. A pártállami cenzúra még azt is elhallgatja, hogy a DK pert nyert a cenzúra ellen. A DK ezért újabb pert indít a közmédia ellen.

A közleményt, amit az MTI arra hivatkozva utasított vissza, hogy az nem sértheti a közmédia szervezeteinek jó hírét és üzleti érdekeit, alább teljes terjedelmében közöljük:

A Demokratikus Koalíció pert nyert a kormány által kézivezérelt MTI ellen

A Demokratikus Koalíció korábban azért indított pert az MTI ellen, mert sorozatosan megtagadták olyan közlemények kiadását, amelyek a kormányt bírálták, esetleg a miniszterelnökről vagy a hozzá közel álló fideszes holdudvarba tartozó oligarchákról szóltak.

A Demokratikus Koalíció most első fokon történelmi pert nyert az MTI ellen: a bíróság négy közleményről mondta ki, hogy a médiaszolgáltató szerződést szegett a közlés megtagadásával, ezért arra kötelezték a Duna Médiaszolgáltatót, hogy az alábbi közleményeket adja ki az Országos Sajtószolgálaton (OS) keresztül:

– „Soron kívül vehet házat a budai Várban az Orbán-vej” 

– „Ne a magyar adófizetők, hanem a felelősök fizessék ki az Orbán vejéhez került 13 milliárd forintot!”

 – „Hiába mentünk be az EMMI-be a felcsúti TAO-számlákért, a minisztérium tovább hazudozik, hogy magánál tartsa a kiperelt iratokat” 

– „DK: Reagálás a bíróság ítéletére”

Mi, európai magyarok úgy gondoljuk, hogy jogunkban áll kimondani a véleményünket a Fidesz-kormány, Orbán Viktor, vagy az ő strómanjainak aljasságai kapcsán. Ezt a továbbiakban is meg fogjuk tenni, és elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy hírügynökséget kézivezéreljen és cenzúrázzon a kormány. A DK-t ebben a perben is a Dr. Czeglédy és Társai Ügyvédi Iroda segítette.

Barkóczi Balázs 
A DK szóvivője”