Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Áram és gáz nélkül maradhatnak a legszegényebb feltöltőórások, az E-on szerint nincs szükség vészkódra

Ez a cikk több mint 3 éves.

A legsérülékenyebb háztartások maradhatnak folyamatos áramellátás nélkül, miután az intenzív párbeszéd ellenére, a legnagyobb magyarországi energia szolgáltató az E.ON Hungária Zrt. nem teszi ismét elérhetővé a járvány idején a vészkód használatát az előrefizetős mérőórákkal rendelkező ügyfeleinek – írja közleményében a Habitat for Humanity.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, a szervezet már a járvány miatti szigorítások és a digitális oktatás (ismételt) márciusi 6-i bevezetése után felhívta a figyelmet arra, hogy ugyan a kikapcsolási moratórium a háztartások jelentős részének biztosítja a folyamatos energia ellátást, azonban sokakra nem gondolt a kormány. Ők a gyakran legszegényebb és legrászorulóbb csoportokba tartozó, előrefizetős mérőórával rendelkező fogyasztók.

Amint azt az E.ON a weboldalán leírja, ezek az előrefizetős órák ugyanúgy mérik az elfogyasztott áramot, mint a hagyományos típusok, azonban a fogyasztást előre ki kell fizetni. A működésük a feltöltőkártyás mobilokhoz hasonló, ott is csak annyit lehet „lebeszélni”, amennyi percdíjra futja a feltöltött összegből. Ha egy háztartás az előre megvett árammennyiséget kimeríti, a készülék kikapcsolja az áramot.

A Habitat for Humanity szervezettől megtudtuk, hogy ez a módszer elsősorban azt szolgálja a hagyományos, utánfizetős mérőórákkal szemben, hogy a családok ellenőrzés alatt tartsák a rezsiköltségeiket, és azok ne nőjenek magasabbra, mint amit a jövedelmükből fedezni tudnak. Egyben ez a mérőóra-típus adósságtörlesztésre is szolgálhat; a feltöltött összeg egy része automatikusan levonásra kerül, ezzel csökkentve az esetleges hátralékot.

Az ő helyzetükre tavaly már születet segítő megoldás, amikor az E.ON Hungária Zrt. vészkódot vezetett be, amivel a fogyasztók fizetés nélkül tölthették fel egyenlegüket, úgy, hogy azt a veszélyhelyzet lejárta után rendezik.

Ennek a vészkódnak a bevezetését kérte ismételten a Habitat. Az E.ON Hungária Zrt.-vel folytatott hosszas levelezés és intenzív párbeszéd ellenére azonban a legnagyobb hazai energiaszolgáltató végül március 26-án arról tájékoztatta a Habitatot, hogy továbbra sem tervezik a vészkód bevezetését. Döntésüket azzal indokolták, hogy

„az előrefizetős mérők feltöltésének lehetősége a mostani korlátozások mellett biztosított, és mivel korábbi tapasztalataink alapján a vészkódot alig néhány ügyfél vette igénybe, így nem tervezzük újra bevezetni”.

Az E.ON Hungária Zrt. döntését a Habitat elfogadhatatlannak tartja, mivel így éppen a legsérülékenyebb háztartások kerülnek hátrányba a többi fogyasztóval szemben. Szerintük az indoklás megalapozatlan: egyrészt nem veszi figyelembe, hogy a vészkód lehetőségéről csak telefonon keresztül tájékoztatták az érdeklődőket, tehát az érintettek többségéhez el sem juthatott az információ. Másrészt a társaság hosszas levélváltás után sem vette tudomásul, hogy nem a feltöltés lehetőségének, hanem a feltöltés összegének hiánya okozza a problémát és teremt sokak számára megoldhatatlan krízishelyzetet.

Ezért arra kérik a kormányt, hogy rendelje el a vészkód elérhetővé tételét az előrefizetős mérőórát használó fogyasztók számára.

Úgy vélik, a jelenlegi helyzetben megvan a kormány lehetősége erre a lépésre, amivel orvosolhatja azt a súlyos problémát, amire az energiaszolgáltatók nem nyújtottak megfelelő választ. Ezzel segítve 95 ezer emberen, akik a fenti feltételekkel jutnak elektromossághoz.

Emellett a Habitat kéri a kormányt arra is, hogy legyen előrelátó, és intézkedjen a közvetlen veszély elhárulása utáni helyzetről: energiautalványok biztosításával mérsékeljék a vészkód használata alatt keletkező többletköltségeket. Ennek legmegfelelőbb eszköze a szervezet szerint egy 12 ezer forintos rezsiutalvány, amit minden fogyasztó – de legalább a leginkább rászorulók – számára nyújtana a kormány. A módszer a Habitat szerint kipróbált, a kormány által is többször alkalmazott – ezért is követelik ezt tavaly április óta.

„Egy pandémia idején, amikor az otthonmaradás a védekezés fő frontvonala, kivételesen fontos az ellátás folytonossága, és támogatás nélkül a rászoruló családok különösen nehéz helyzetbe kerülhetnek.

Ha most áram nélkül marad egy család, azzal nemcsak a háztartási eszközök, például a hűtőszekrények, üzemeltetése lehetetlenül el, hanem gyakorlatilag a gyerekek oktatása is, így sérülnek a jogaik, és akár behozhatatlan hátrányba kerülnek társaikkal szemben.”

-írják közleményükben.

Az E.ON Hungária Zrt. megkeresésünkre elmondta, vészkódot az elmúlt év tavaszán önkéntesen és egyedüliként vezették be, arra számítva, hogy a korlátozó intézkedések miatt lehetnek olyan ügyfelei, akik az ügyfélszolgálati irodák és egyes feltöltőpontok zárva tartása miatt nem tudják feltölteni előrefizetős mérőjüket.

Ezt a lehetőséget mindössze 4 ügyfelünk vette igénybe, ezért nem látták indokolnak a fenntartását, mind a négyen egy alkalommal.

A Habitat éppen ezt kifogásolja, mivel szerintük nem a feltöltőpontok elérhetősége az, ami jelen helyzetben kockázatot jelent, hanem a lezárások miatti munkalehetőség megszűnésekkel a fizetésképtelenség. Amíg a „rendes” mérőórákkal rendelkezőknél jelenleg nem kapcsolják ki a szolgáltatást, ha nem tud fizetni, addig a feltöltős állomással rendelkezőknél fizetésképtelenség esetén a szolgáltatás azonnal megszűnik.

Az E.ON válaszaiban kitért arra is, hogy a koronavírus-járvány tavaly tavaszi kitörése óta számos intézkedést hoztak annak érdekében, hogy aktívan hozzájáruljanak a koronavírus terjedésének megelőzésére tett kormányzati lépésekhez, ügyfeleik, munkatársaik, partnereik és hozzátartozóik egészségét megóvják, ugyanakkor szolgáltatásaiknak biztonságát garantálják.

„A vállalatcsoport folyamatosan és a mostani járvány okozta nehéz helyzetben is kiemelt figyelmet fordít a rászoruló családok megsegítésére.”

A vállalat azt is közölte, szolgáltatási területükön 74 ezer ügyfél rendelkezik előrefizetős mérővel, közülük körülbelül 8 ezren tartoznak a védendő fogyasztói körbe.

„Az úgynevezett vészkódot tavaly márciusban azt követően vezettük be, hogy az előrefizetős mérőket az akkori korlátozó intézkedések miatt a megszokottnál kevesebb helyen tudták feltölteni az ügyfelek.”

Az E.ON a tavalyi tapasztalatokat és azt figyelembe véve, hogy a jelenlegi korlátozások a legtöbb feltöltőpontot, vagyis az élelmiszerboltok és a hírlapárusítók nyitva tartását nem érintik, a vészkód bevezetését nem látják indokoltnak. Hozzáteszik, hogy az idén március eleji korlátozások bevezetése óta ügyfélszolgálati csatornáikra nem érkezett bejelentés és megkeresés, hogy az előrefizetős mérőkkel rendelkező ügyfelek számára problémát okozna a mérőóra feltöltése.

„Az előrefizetős mérők alkalmazása a velünk együttműködő civil szervezetek szerint a leghatékonyabb módja annak, hogy az egyébként is nehéz anyagi helyzetben élő családok ne halmozzanak fel tartozást.”

Az energiaszegénység a háztartások több, mint 10 százalékát – mintegy 400 ezer háztartást és legalább 1 millió embert – érint. Ők azok, akiknek eleve nehézséget jelenthet a megfelelő energiaellátás biztosítása, és ezen a vírus csak ronthat. Tágabban, a lakhatási szegénység különböző formái mintegy 3 millió ember életét nehezítik meg. A legrosszabb lakáskörülmények között élők ráadásul nagyrészt ugyanazok, akiket a vírus gazdasági hatásai legrosszabbul érintenek: a bevételük bizonytalan, gyakran alkalmi munkákból származik, vagy olyan feladatokat látnak el, amelyeket távmunkában nem lehet elvégezni. Közülük már most sokan elveszítették a megélhetésüket.

Címlapkép: Facebook/e.on