Az Oktatási Hivatal legfrissebb, 2019/2020-as tanévre vonatkozó adatai szerint tizenkétezer diák közül majdnem kétezret veszélyeztet a lemorzsolódás Nógrád megyében – ezzel a legrosszabb eredményt elért térség Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye mellett, írja az Eduline. A koronavírus-járvány elmúlt egy éve csak növelte ennek a számát: az UNICEF szerint a világon összesen 214 millió diák, vagyis minden hetedik gyerek tanul otthon. Számos országban pedig elég magas annak a kockázata, hogy azok, akik egy éve nem járnak iskolába, már sosem térnek vissza az osztályterembe.
A köznevelési törvény azokat a diákokat sorolja a lemorzsolódással veszélyeztett tanulók közé, akiknek a tanulmányi átlaga közepes alatti, vagy akik az előző tanévi átlageredményükhez képest legalább 1,1-es romlást mutatnak – nekik célzott segítségre van szükségük ahhoz, hogy tovább tudják folytatni tanulmányaikat és iskolai végzettséget szerezzenek.
Borsod megyében hatezer diákot (a tanulók 11,74 százalékát), Szabolcsban pedig ötezer tanulót (10,9 százalék) fenyeget a korai iskolaelhagyás. A lemorzsolódással legkevésbé veszélyeztetett diákok Budapesten (3,57 százalék), Győr-Moson-Sopron megyében (4,41 százalék) és Csongrád-Csanád (5,12 százalék) megyében élnek.
A lemorzsolódással veszélyeztetett diákok aránya nem csak megyénként, de iskolatípusonként is eltérő: a szakiskolákban például Győr-Moson-Sopron megyét kivéve mindenhol 10 százalék felett van az iskolát idő előtt elhagyók száma. A technikumokban és a szakgimnáziumokban egy fokkal jobb a helyzet, viszont itt is a Nógrád megyei tanulók száma kiugróan magas (13,69 százalék), az ország többi területén a 8 százalékot sem éri el ez az arány. A szakiskolás adatok közül az eddig mindenhol legjobbként teljesítő területek érték el a legrosszabb eredményeket, a legkevesebb iskolaelhagyó pedig a gimnáziumi tanulók közül kerül ki.
Ahogyan arról a Mércén többször is beszámoltunk: a járvány miatti intézményi változásokat, a digitális oktatást mind a tanárok, mind a diákok megsínylik. A frissen bejelentett, kéthetes lezárás első napján például teljesen összeomlott a köznevelési intézmények oktatásszervezői feladatait támogató informatikai rendszer, a KRÉTA, a PSZ (Pedagógusok Szakszervezete) ifjúsági tagozatának felmérése szerint pedig a legtöbb tanár súlyos mentális és munkaügyi leterheltségtől szenved, illetve sokan arról számoltak be, hogy a pandémiás helyzetben megromlott a kapcsolatuk a diákokkal és a szülőkkel. A teljes, részletes felmérés ide kattintva érhető el.