Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Sorra dőlnek ki a sofőrök, az elsőajtós felszállás megszüntetését követeli az EKSZ

Ez a cikk több mint 3 éves.

Sorra fertőződnek meg a járművezetők, ezért az Egységes Közlekedési Szakszervezet levélben fordul a BVK-hoz, melyben követeli a cég vezérigazgatójától, hogy a dolgozók védelme érdekében intézkedjen és zárassa le a járművek első ajtaját. Az EKSZ levelében arra is figyelmeztet, hogy amennyiben a munkáltató nem tesz eleget kérésüknek néhány napon belül, a sofőrök engedetlenségi akcióként nem fogják kinyitni az utasok előtt az első ajtót.

A szakszervezet már a járvány második hullámában is kezdeményezte az első hullámban bevált, sofőröket védő intézkedést, azonban ahogy arról mi is beszámoltunk, az akció sikertelen volt. A BKV-s járművezetők novemberben az Operatív Törzset kérték az elsőajtós felszállás megszüntetésére, majd Pintér Sándor belügyminiszterhez fordultak. Az egészségügyi kockázatnak kitett, elkeseredett sofőrök tavaly több nagyvárosi közlekedési cégnél is aláírásgyűjtéssel igyekeztek felhívni a figyelmet a problémára, ezt azonban hiába juttatták el az illetékesekhez.

Az EKSZ a mai napon levélben fordult a BKV vezérigazgatójához. A szakszervezet szerint a cég törvényt sért azzal, hogy nem biztosítja a munkavállalók számára a foglalkoztatáshoz szükséges egészséges munkakörülményeket.

Nem lehet tovább halogatni a közösségi közlekedési járműveken az első ajtós fel- és leszállás lezárását, mert annyi a beteg járművezető, hogy hamarosan nem lesz, aki a kiesettek helyére lépjen, írják.

A preventív intézkedés mindenképp szükséges lenne, ugyanis ha még ennek következtében csökken is a járművek befogadó képessége, az elenyésző ahhoz képest amit a lebetegedett dolgozók kiesése okozhat.

Naszályi Gábor, az EKSZ elnöke szerint ha nem történik változás, előbb-utóbb megbénul a fővárosban a tömegközlekedés. Ennél azonban jóval tragikusabb, hogy mindezt meg lehetett volna előzni, vagy legalábbis csökkenteni a kockázatot, ha időben elkülönítették volna a járművezetőket a sofőr fülke melletti ajtók lezárásával, mondta a szakszervezet elnöke.

Naszályi azt is kiemelte, hogy ami most történik a járművezetőkkel, nagyban a döntéshozók felelőssége, hiszen az EKSZ többször kérte, még Orbán Viktor miniszterelnöktől is, hogy rendeljék el az illetékesek az elsőajtós felszállás megszüntetését, azonban a kormány és más illetékesek  még válaszra is alig méltatták a szakszervezet leveleit.

Naszályi figyelmeztet, hogy amennyiben záros határidőn belül nem teljesül a járművezetők követelése, a sofőrök kénytelenek lesznek saját biztonságukról gondoskodni azzal, hogy nem nyitják ki az első ajtókat a buszokon.

Az EKSZ Bolla Tibornak, a BKV vezérigazgatójának címzett levele a szakszervezet Facebook oldalán tekinthető meg.

Posted by Egységes Közlekedési Szakszervezet on Tuesday, March 9, 2021

Frissítés (március 13. 12:30)

A BKV közleményben hívta fel a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány harmadik hulláma, valamint a fertőzöttek emelkedő száma miatt

a fővárosi autóbuszokon és trolibuszokon mindkét oldalon lezárják az első üléssorokat. Az elkülönítés célja, hogy megóvja a járművezetők egészségét. Ezentúl a megállóba beálló járművek valamennyi ajtaja kinyílik, ezzel biztosítva a hatékonyabb szellőzést, írták.

Ez az intézkedés nem érinti az első ajtón történő le- és felszállást, azonban kordonnal zárják le az  autóbuszok és trolibuszok első üléssorát, így oda nem ülhetnek az utasok. A BKV közleményében hangsúlyozta, továbbra is kötelező a szájat és orrot eltakaró maszk használata a járműveken, valamint a
megállókban, a a maszkviselés betartását folyamatosan ellenőrzik.

Címlapkép: 2020.03.17 Fotó: Markoszov Szergej. Helyszin: Budapest. Az első járványügyi intézkedések egyike a bkk járatain: a vezető és az utas közti távolság