Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Megállapodás Makón: a gumigyár visszaállítja a korábbi kollektív szerződést

A Continental gumigyár mai közleményében jelentette be, hogy felajánlja a korábban felbontott kollektív szerződés visszaállítását határozott időre, 2021. év végéig. A cég szerint ezen javaslatukra szakszervezeteik, a Contitech Dolgozók Független Szakszervezete (CDFSZ), a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) és a a Mérnökök és Technikusok  Szabad Szakszervezete (MTSZSZ) képviselői nyitottságot mutattak. A közleményben azt is kijelentik, hogy 2021. december 31-ig mindhárom szakszervezet bevonásával szeretnének egy új kollektív szerződést megkötni.

A gumigyár döntését a csütörtökön bejelentett országos járványügyi korlátozásokkal indokolta. Szerintük ugyanis ez a sztrájkhelyzet azonnali feloldását teszi szükségessé a dolgozók és családjaik védelmének érdekében.

A gyár a szakszervezetekkel csütörtök este egyeztet a döntésről. A Mérce megkeresésére Radics Gábor a  Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) elnöke elmondta, hogy szerződést visszaállítani jogilag nem lehet, csak egy azonos tartalmút megkötni.

Amíg azonban a szakszervezet nem látta a szerződés pontos tartalmát, hogy valóban ugyanaz szerepel-e benne mint a korábbiban, addig nem tudják kijelenteni, hogy megállapodtak a munkáltatóval.

Radics arról is beszámolt, hogy a CDFSZ jelezte a munkáltatóval közös ülésen, hogy a döntés meghozására taggyűlést is össze kell hívnia, így a megállapodás akár még további napokba telhet. A dolgozói sztrájk tehát még nem mondható sikeresnek, hiszen a szakszervezetek még nem látják pontosan mi lesz az újonnan bejelentett szerződésben, azonban  Radics kijelentette, amennyiben a munkáltató a korábbi szerződéssel valóban megegyező dokumentumot ajánl, a GSZSZ támogatni fogja azt.

A kollektív szerződés visszaállítását mellesleg már fél éve követelik a szakszervezetek a makói gumigyárban. A munkáltató tavaly nyáron monda fel a kollektív szerződést, arra hivatkozva, hogy az régi, elavult. Egy korábbi interjúban azonban Radics Gábor arra is kitért, hogy ezt a kifogást már csak azért sem tudták elfogadni, mivel a kollektív szerződést évente aktualizálták, módosították. A gumigyár dolgozói először sztrájkbizottságot alapítottak, majd egy kétórás, egy nyolc és egy huszonnégy órás figyelmeztető sztrájkot szerveztek, ezek rendre megállapodás nélkül végződtek. Végül kedden megkezdték a határozatlan idejű munkabeszüntetést is, a mai nappal pedig úgy tűnik a munkáltató végre hajlandóságot mutat az együttműködésre.

Frissítés (21:37) 

Megszületett a szakszervezetek és a munkáltató megállapodása a kollektív szerződés visszaállításáról. A Continental gyár által szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben az MGSZ és a GSZSZ a következőket jelentette be:

„Lezárult a több hónapja tartó konfliktus a Makói Contitech Fluid Automotive Kft telephelyén. A munkáltató végül elfogadta a Makói Gumiipari Szakszervezet 6 hónappal ezelőtti javaslatát, miszerint a korábbi, a munkáltató által felmondott szerződéssel megegyező tartalmú 2021. december 31-ig érvényes új kollektív szerződést kötnek.

Ennek felgyorsítása érdekében a cég futárral elindította a szerződéseket aláíratni a cégnél működő másik két szakszervezet vezetőségéhez Budapestre és Vácra.

Emellett a felek intenzív tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy egy új, versenyképességet javító és a munkavállalók számára elfogadható tartalmú kollektív szerződést tudjanak kötni. Ebben a szakszervezetek különös tekintettel lesznek a munkáltató igényeire, ugyanakkor nem feledkeznek meg a munkavállalók egészségügyi, családi és szociális körülményeiről, amelyek biztosítják a cég hosszútávú fenntarthatóságát, ugyanakkor a túlterhelés nélküli és biztonságos foglalkoztatást, amelyek a Continental AG fő alapelvei.”

Címlapkép: Blaskó Zsófia/Mérce