Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

„Akkora az elkeseredettség, hogy muszáj volt lépni” – a makói gumigyár dolgozói sztrájkolnak, a termelés akadozik

Ez a cikk több mint 3 éves.

Szerda délután két órakor megkezdődött a Continental makói gumigyárában a dolgozók 24 órás sztrájkja. A termelés ebben az időszakban akár teljesen le is állhat, a cégvezetés szerint ez „üzleti károkat” okoz és a gyár „versenyképességét is rontja”. A dolgozók a tavasszal egyoldalúan felmondott kollektív szerződés eredeti tartalmi elemeinek a visszaállítását követelik.

Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) elnöke a Mércének elmondta, jelenleg nincs pontos információja arról, hogy a dolgozók hány százaléka szüntette be a munkát (és a korábbi, 8 órás sztrájk után is egymásnak ellentmondó számokat közölt a cégvezetés, bár a szakszervezet szerint azon a dolgozók kétharmada részt vett), de úgy tudja, hogy

például a csomagolóknál annyira sokan sztrájkolnak, hogy a főnököknek kell elvégezniük a munkát.

A szakszervezeti vezető szerint azonban a termelés szempontjából összességében nincs jelentősége annak, hogy pontosan hányan vesznek részt a sztrájkon, mivel ha már csak az a 20-30 ember beszünteti a munkát, akik a kazánban dolgoznak, a munka már akkor megszakad. A lényeg az, hogy minél többen kinyilvánítsák, hogy a jelenlegi  körülmények elfogadhatatlanok.

Radicsot és még két szakszervezeti kollégáját reggel nem engedték be a gyár területére a Covid-szabályokra hivatkozva. Mindhárman a sztrájkbizottság munkáját szerették volna segíteni, mivel a Makói Gumiipari Szakszervezetnek (MGSZ) nincs annyi tisztviselője, hogy mindhárom műszakra tudjanak elegendő sztrájkőrt állítani, azonban ez a törekvésük így meghiúsult.

A Continental Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelyén hónapok óta fokozódik a feszültség, mivel a cég tavasszal egyoldalúan felmondta az addig érvényes kollektív szerződést, ennek köszönhetően pedig kontroll nélkül emelhette a túlmunka mértékét. A szerződés felmondása után sokan otthagyták a céget, a megmaradt dolgozóknak pedig előre ki kellett venniük az összes szabadságukat és pihenőjüket. A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) szerint a dolgozókat egyre jobban hajszolja a cégvezetés, mert a megszaporodott megrendeléseket a drasztikusan lecsökkent létszámmal is teljesíteni akarja. Mindemellett a vezetés a tíz évnél régebb óta ott dolgozóktól elvonná a pluszjuttatásokat is, és abból fedezné az új munkavállalók béreit.

A gumigyárban november óta tart a sztrájkkészültség, a dolgozók először február 17-én tartottak kétórás figyelmeztető sztrájkot. Miután ez eredménytelen volt, február 20-án már 8 órás munkabeszüntetést szerveztek, majd ezután következett a 24 órás sztrájk.

A cégvezetés a sztrájkkal kapcsolatban kiadott közleményében az iránti elkötelezettségének adott hangot, hogy mielőbb meg lehessen kötni a kollektív szerződést és megszűnhessen a sztrájkhelyzet. „A jelenleg kialakult helyzet nem szolgálja a közös érdekeinket, mivel üzleti károkat okoz és a makói gyárunk versenyképességét is rontja” – írják. A közlemény szövege azt is hangsúlyozza, hogy a munkáltató az egyeztetéseket „továbbra is kollektív szerződés tárgyalás keretei között kívánja folytatni, nem pedig egy külön megállapodásban”, illetve, hogy az egyenlő érdekképviselet jogát minden munkavállalónak és mindhárom szakszervezetnek (Contitech Dolgozók Független Szakszervezete – CDFSZ, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete – MTSZSZ és a Makói Gumiipari Szakszervezet – MGSZ) biztosítani kell.

Csakhogy, ahogy azt Radics a Mércének elmondta, onnantól kezdve, hogy sztrájkbizottság alakult a  gyárban, csakis  a bizottság jogosult a cégvezetéssel tárgyalásokat folytatni, és csak a dolgozók által megfogalmazott követelésekről. Amennyiben a vezetés valamelyik szakszervezettel tárgyalna, a sztrájk jogszerűtlenné válna.

Radics szerint a cég kommunikációja „kifejezetten a közvélemény félrevezetésére” és a dolgozók besározására irányul, mivel azt a látszatot kelti, hogy a vezetés hónapok óta nyitott a tárgyalásra, csak a szakszervezet ebben nem partner. Ehhez képest a szakszervezeti vezető szerint fél éven át jártak tárgyalásokra, amiken jottányit se közeledtek az álláspontok, emiatt kényszerült a GSZSZ december végén sztrájkbizottság megalakítására. A sztrájkbizottság csak a követeléseiről tárgyalhat, amint elfogadja ezeket a munkáltató, meg lehet kötni a megállapodást, és ezután a három szakszervezet már leülhet a vezetéssel.

„Nekünk egyáltalán nem jó, hogy ez a helyzet állt elő, de olyan szintű volt az elkeseredettség, hogy muszáj volt lépni”

– mondja Radics. A GSZSZ elnök szerint nem tudják, mi lesz, ha ez a sztrájk is eredménytelen lesz, de a sztrájkgyakorlat értelmében akkor már határozatlan sztrájk következhet – a szakszervezetnek pedig vannak támogatói és tartalékai is.

Szerda reggel már a Fidesz helyi szervezetének elnöke, Czirbus Gábor is kiállt a dolgozók mellett: a politikus támogatásáról biztosította a munkavállalókat, és jelezte, azt kérik a cégtől, hogy minél hamarabb egyezzen meg velük, mert a dolgozóknak kiszámítható jövőre van szükségük. „Nagyon sok tisztességesen dolgozó emberről beszélünk, akik megérdemlik, hogy komolyan vegyék őket, és megkapják a munkájukért a megbecsülést” – hangsúlyozta Czirbus. A kormány korábban több mint 1 milliárd forint támogatással segítette a gyár fejlesztését, Czirbus szerint most a cégen a sor, hogy megbecsülje a munkavállalóit.

A cég az MGSZ sztrájkbizottságával február 25- én, csütörtök délután 14:30- kor tárgyal, Radics szerint akkor kiderül majd, hogyan tovább. De jelenleg „el se tudják képzelni”, mire számítsanak a tárgyaláson.

Címlapkép: Makó, 2015. szeptember 2. Szakemberek dolgoznak a ContiTech Fluid Automotive Kft. makói üzemének csőmagraktárában. MTI Fotó: Rosta Tibor