Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az audis szakszervezet támogatja a makói gumigyár munkásainak sztrájkját

Ez a cikk több mint 3 éves.

„Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHGSZ) szolidaritási nyilatkozatában támogatja a Makói Gumiipari Szakszervezetet és egymillió forintos támogatást biztosít egy esetleges sztrájksegély kifizetéséhez” – tette közzé a Facebook-oldalán az AHFSZ.

A szakszervezet a szolidaritási nyilatkozatában emlékeztett arra, hogy a Continental makói gumigyára tavaly nyáron mondta fel egyoldalúan a kollektív szerződést a telephelyen.

Ugyancsak kiáll a sztrájkolók mellett a Magyar Szakszervezeti Szövetség is.

A MASZSZ nemcsak elvi szolidaritásáról, hanem szükség esetén egyéb támogatásáról is biztosítja a Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. – makói gumigyár – munkásait és a munkavállalók jogaiért küzdő Makói Gumiipari Szakszervezetet (MGSZ), valamint a Gumiipari Szakszervezeti Szövetséget (GSZSZ) – olvasható a szakszervezeti szövetség lapunkhoz eljuttatott közleményében.

Mi történik Makón?

A makói gumigyár dolgozói először február 17-én tartottak kétórás figyelmeztető sztrájkot. Ezt az indokolta, hogy a munkáltató hosszú hónapokig nem tett eleget a munkások követeléseinek.

Mivel a figyelmeztető sztrájk is eredménytelen maradt, a munkások február 20-án már 8 órás sztrájkot szerveztek.

Ezen már a szombat délelőtti műszak létszámának a kétharmada, becslések szerint mintegy 300 dolgozó vett részt, bár a cég vezetése ezt kétségbe vonta.

A sztrájk nyugtalanító körülmények közt zajlott, ugyanis a sztrájkolók névsorát le kellett adni a vállalatnak, s elhangzott az is, hogy a sztrájk ideje alatt „szüneteltethetik” a munkások társadalombiztosítását.

A délelőtti műszak kezdetétől délután 2-ig tartó munkabeszüntetéshez az úgynevezett bérelt dolgozók is csatlakoztak volna.

Radics Gábor a Mércének ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a bérelt dolgozók hivatalosan nem a Continental dolgozói, hanem egy munkakölcsönzőn keresztül foglalkoztatják őket.

S noha ők is sztrájkba léptek volna, erre a törvények nem adnak módot, ugyanakkor a szakszervezet megoldási lehetőséget keres a problémára.

A kollektív szerződések egyoldalú felmondása

A Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában a cégvezetés nyáron egyoldalúan felmondta az addig érvényben lévő kollektív szerződést, amely miatt most kontroll nélkül emelheti a túlmunka mértékét – és a szakszervezet szerint él is ezzel a lehetőséggel.

A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) szerint a munkáltató a járvány első hullámában „végtelenül lecsökkentette” a létszámot, ezzel párhuzamosan pedig a megmaradt dolgozóknak előre ki kellett venniük az összes szabadságukat és pihenőjüket.

A kollektív szerződés felmondása után sokan elhagyták a céget, mert nem vállalták a vezetőség által egyoldalúan bevezetett új munkarendet. A szakszervezet beszámolója szerint az ottmaradtakat – mintegy 1700 dolgozót – azóta egyre jobban hajszolja a cégvezetés, mert az időközben megszaporodott megrendelést ezzel, a drasztikusan lecsökkent létszámmal is teljesíteni akarja.

A tavalyi év során a Continental makói gyáregysége többször is felhívta magára a figyelmet a vezetőség kirívóan dolgozóellenes intézkedéseivel.

Ennek egy része volt az, hogy minősíthetetlen munkakörülményeket teremtettek a gyárban: lezárták vagy elvitték a közös helyiségekből a hűtőszekrényeket, így az otthonról hozott uzsonnák, ebédek egész nap a 30 fokra forrósodott üzemben aszalódtak.

Bezárták az öltözőket és a zuhanyzókat is, így a nehéz fizikai munkát végző gumigyárosok a piszkos, izzadt, esetleg fertőzött munkaruhában mentek haza.

Ráadásul a HR osztály trükkökkel vette rá a távozásra a munkásokat, hogy így a cég anyagilag jobban jöjjön ki a leépítésekből.

A munkaidőkeret két évre történő kibővítését a második rabszolgatörvénynek keresztelt rendelet tette lehetővé, amelyet a kormány a járványügyi veszélyhelyzetre hivatkozva hirdetett ki, majd tavaly júniusban emelt törvényi erőre.

A törvény lehetővé teszi a 24 hónapos munkaidőkeret egyoldalú elrendelését.

(Munkások Újsága, Mérce)
Címlapkép: Continental