Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Soha nem látott biciklis forgalomnövekedést hozott a szeptember Budapesten

Ez a cikk több mint 3 éves.

Nemhogy nem hagyott alább, hanem új lendületet kapott és soha nem látott növekedést mutatott a budapesti kerékpározás szeptemberben – derült ki a Magyar Kerékpárosklub reprezentatív kutatásából.

2019-hez képest április (vagyis a járvány első hullámának felfutása) óta tart a növekedés:

szeptemberben a fővárosi bicikliszámlálók látványos, átlagosan 35%-os növekedést mértek az egy évvel korábbihoz képest.

A szervezet adatai szerint a legnagyobb nyertes a Csepelre vezető Weiss Manfréd úti kerékpárút, ahol 59%-kal bicikliztek többet a tavaly szeptemberihez képest.

Bár logikus lenne, ha a hidegebb idő beköszöntével és az iskolakezdéssel, illetve a munkahelyekre való bejárással csökkenne a biciklizők aránya,

a Kerékpárosklub szerint egyre többen ismerik fel, hogy a tömegközlekedést biciklire cserélve könnyebben elkerülhető a koronavírus, ráadásul ez egy egyébként gyors, olcsó és egészséges közlekedési eszköz, nem kell rá várni, nem ragad be a dugóba és parkolóhelyet sem kell vele keresni.

A Kerékpárosklub mindenkit biztat: ősszel és télen is érdemes biciklin maradni, csupán esőkabát és sárvédő kell ahhoz, hogy rossz időben is kényelmes legyen a közlekedés.

A szervezet szerint 51-ről 57 százalékpontra nőtt a valamilyen rendszerességgel bicikliző budapestiek száma 2018-hoz képest, amin a vírus mellett az új kerékpársávok is lendíthettek.

Második hullám: soha nem látott biciklis forgalomnövekedést mértek szeptemberben Megfordult a trend: nem alábbhagyott,…

Gepostet von Magyar Kerékpárosklub am Mittwoch, 7. Oktober 2020

A főváros a járványügyi helyzetre reagálva április végétől több kerékpárosbarát intézkedést is megvalósított, melyek közül a legnagyobb visszhangot a nagykörúti kerékpársáv váltotta ki. Karácsony Gergely augusztus végén jelentette be: a kormányzat által sokat támadott kerékpársáv megmarad (később azonban kiderült, a főváros által kihirdetett kompromisszumos megoldás néhány szakaszon a kerékpársáv járdára való felvezetését jelentette). 

A döntés előtt a főváros és a kormány közt nemrég szóváltás is kialakult, miután Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára levélben fordult a Fővárosi Önkormányzathoz, amelyben azt kérte Karácsony Gergelytől, hogy azonnal számolja fel az utóbbi időben létrehozott biciklisávokat, és fejezze be az „autósüldözést”.

Bár Fürjes azt is hangsúlyozta, szerinte még a szeptember 1-jei iskolakezdés előtt meg kell szüntetni a biciklisávokat a Nagykörúton, az Üllői út belső szakaszán és más forgalmas budapesti főútvonalakon, mert azok óriási dugókat és óhatatlanul is baleseteket okoznak, most úgy tűnik, a biciklizési kedv ebben az – általában nagyobb autóforgalommal járó – időszakban is tovább növekszik.

Budapest, 2020. május 23.
Biciklisek a fõvárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
MTI/Mónus Márton

Az államtitkár levelére Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes közleményben reagált, amelyben úgy fogalmazott, a Fidesz megszólalói autós-biciklis konfliktus próbálnak gerjeszteni, miközben a főváros lakói „több zöldet, tisztább levegőt, élhető környezetet” szeretnének. A főpolgármester-helyettes hozzátette, Fürjes nem először próbálta azt a látszatot kelteni, mintha a belvárosi közlekedési dugók csak az utóbbi hónapokban, a Tarlós István nevével fémjelzett fideszes városvezetés leváltása után jelentek volna meg, holott a budapestiek tapasztalatai ezt „elég világosan cáfolják”.

A Kerékpárosklub felméréséből egyébként az is kiderült: a kormányzat autósokat és bicikliseket összeugrasztani igyekvő retorikája ellenére ugyanannyi kormánypárti és ellenzéki szavazó biciklizik, sőt a kormánypártiak gyakrabban szállnak két kerékre.

A Kerékpárosklub a kerékpárra váltók számára egy kisokost is készített a legfontosabb tudnivalókról.

Címlapkép: MTI/Mónus Márton