Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Karácsony: visszaáll a 2×2 sávos közlekedés a Nagykörút nagy részén, de megmarad a kerékpársáv is

Élhető Budapest – Élhető Nagykörút” címmel tartott sajtótájékoztatót hétfő kora délután Karácsony Gergely főpolgármester és Balogh Samu kabinetfőnök, várostervező, és elmondták:

kompromisszumos megoldással visszaáll a kétszer két sávos autós közlekedés a Nagykörút Dohány utca – Petőfi híd budai hídfő közötti szakaszán, azonban a parkolósáv felszámolásával a tavaszi járványidőszak alatt kialakított kerékpársávot is megtartják.

A Blaha Lujza tér és a Nyugati tér között marad az utóbbi hónapokban megszokott kétszer egy sávos forgalmi rend, mivel itt nincsen lehetőség plusz sáv kialakítására. Kisebb, még szeptember folyamán lezajló beavatkozásokat viszont elvégeznek a közúti kapacitás növelésére: rövidebb szakaszokon 2×2 sávosra bővítik az autós forgalom számára elérhető területet, megújítják az útburkolati jeleket és lámpahangolást fognak végezni. Az északi területen megmarad a körúti parkolás lehetősége is. A teljes Nagykörúton egyébként összesen 4-500 parkolót jelentenek a parkolósávok.

Karácsony Gergely kitért arra, hogy a városvezetés az elmúlt időszakban „tulajdonképpen minden létező társadalmi szereplővel” partnerségi viszonyt alakított ki, függetlenül attól, hogy támogatták vagy ellenezték bizonyos intézkedéseiket. Ennek megfelelően 22 civil szervezettel, az ott lakókkal és az érintett kerületek vezetésével is egyeztettek a budapesti kerékpársávok, kifejezetten a nagy vitával övezett nagykörúti kerékpársáv ügyében.

Karácsony szerint csak a járvány ideje alatt kialakított kerékpársávok közül csak a Nagykörút kérdéses, mint elmondta, az Üllői út kivételével mindenütt részévé váltak az újonnan létrehozott kerékpársávok a közösségi közlekedésnek. Ezek a kerékpársávok tehát a jövőben is megmaradnak, és szolgálják az elmúlt időszakban elindult bringás forradalmat”.

Budapest hosszú távú közlekedési víziójában cél, hogy a városban 10% legyen a kerékpáros közlekedés részaránya. Jelenleg bár többen kerékpároznak, mint bármikor korábban, ez az arány még mindig csak 6 százalék – mondta el a főpolgármester.

A városvezetés célja, hogy a Nagykörút mint Budapest fontos csomópontja ne csak egyszerűen a közlekedésről, hanem mint „Pest főutcája” szolgáltatásról, kultúráról, zöld felületekről is szóljon, és visszaköszönjenek benne az egykor jelen lévő, de már többnyire kiveszett funkciók. Ehhez széles körű társadalmi egyeztetést indítanak idén szeptemberben, és a kialakításra kerülő hosszabb távú, közösségi tervezéssel kialakított fejlesztési irányok a tervek szerint 2023-ig valósulnának meg.

Egyelőre viszont kompromisszumos megoldási javaslatot dolgoztak ki reprezentatív felmérések segítségével, ami a gépjármű-kapacitás túlnyomó többségét visszaadja, ugyanakkor „nem hagyja veszni azt az értéket, ami az utóbbi időben kialakult” a kerékpársávval.

A BKK gondozásában készült, 48 ezer budapesti által kitöltött kérdőív eredményeit és a nagykörúti kerékpársáv forgalmi adatait Balogh Samu kabinetfőnök, várostervező ismertette.

Az elmúlt hónapokban folyamatosan nőtt a nagykörúti kihasználtsága, a Teréz körúton májusban 2595, júniusban 3245, júliusban 3611, augusztusban pedig 3750 volt az átlagos napi kerékpáros forgalom.

Az egyes szakaszok karaktere azonban eltérő. Míg az Oktogonon a keresztmetszeti forgalom 26%-a gépjárművel történik és 55 százalék a villamos, a körút Corvin-negyednél vizsgált keresztmetszetén már a napi áthaladó utasforgalom 51%-át teszik ki az autósok és 39% a kötöttpályás, villamossal történő közlekedés. Jelentős különbség az is, hogy a Corvin-negyednél feleannyi gyalogos és kerékpáros, gyérebb a járdahasználat és kevesebb az út menti kiülős rész, mint az Oktogonnál. A két eltérő karakterű szakasz között a választóvonal a Blaha Lujza tér, a különböző karakterek pedig eltérő kialakítást tesznek indokolttá a városvezetés szerint – ezt is tükrözi a déli 2×2 és a Blaha Lujza tértől északra lévő 2×1 sáv.

A 48 ezer ember által kitöltött kérdőív szerint a budapestiek 68,2 százaléka „inkább nem támogatja”, hogy végleges kerékpársáv kerüljön a Nagykörútra, amennyiben a kérdezett sáv az egyik forgalmi sáv helyett kerül kialakításra. Fontos adat azonban, hogy amennyiben a kerékpársáv nem forgalmi sáv, hanem a parkolósáv helyett kerülne kialakításra, a megkérdezettek 48,4%-a már inkább támogatja a kialakítását.

A sajtótájékoztatóra Facebook-posztban reagált a fenntartható közlekedésért és élhető várost eredményező megoldásokért küzdő Közlekedő Tömeg Egyesület, akik szerint a 2×2 sávosra történő visszabővítéssel ismét sebességtúllépések, előzgetések és a zaj otthona lesz a Nagykörút, és a változással a csúcsforgalom idején kialakuló dugó is kétszeres lesz. A látszólagos kompromisszum valójában óriási visszalépés afelé a Budapest felé, amelyről a választók véleményt mondtak tavaly októberben.” – írják.

Az Egyesület felhívja arra is a figyelmet, hogy „[a] Nagykörút kialakításával kapcsolatos konzultáció eredménye nem ismert és nem is lehet az, hiszen a konzultáció csak ma zárul, eredményeinek feldolgozása nyilvánvalóan nem volt lehetséges.”

A Közlekedő Tömeg egy Napi.hu megbízásából készült közvélemény-kutatásra hivatkozik, mely szerint a budapestiek mindössze 9%-a szerint okoz túl nagy problémát az autósoknak a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése.

„Ez a hangos kisebbség azonban felülreprezentált a szolgálati autóval bőségesen ellátott fővárosi politikusok között, pártállástól függetlenül” szerintük, a Közlekedő Tömeg információi szerint a Nagykörút déli szakaszába „személyesen Gy. Németh Erzsébet DK-s főpolgármester-helyettes rúgta az utolsót, aki a járvány második hulláma előtt a Fővárosi Közgyűlés működésének blokkolásával zsarolt a városi autópálya visszaállításának elmaradása esetén”. A Közlekedő Tömeg elfogadhatatlannak tartja, hogy a Nagykörút jövőjéről végül nem a budapestiek, hanem politikusok háttéralkui döntöttek.

Frissítés 19:10:

A bejelentésre a Magyar Kerékpárosklub is reagált, üdvözlik az eredetileg csak ideiglenesen kialakított sávok megtartását.

„Régi tartozás és törvényi kötelesség is helyet adni a kerékpározásnak Budapest főútvonalain, ami nélkül a főváros pártokon átívelő támogatással 2014-ben és 2019-ben is elfogadott mobilitási terve sem lenne teljesíthető. Gyors megoldással más utakon is kerékpársávokat lehetne felfesteni a Kerékpárosklub szerint” – írják.

Címlapkép: MTI/Mónus Márton