Nem tartják lobbistának a belső kerületek ellenzéki polgármesterei Varga Áront, akiről a Partizán friss riportjából derült ki, hogy a rövidtávú lakáskiadást szervező nemzetközi cégnek, az Airbnb-nek is nyújt tanácsadási szolgáltatást Budapesten, miközben politikai tanácsadóként dolgozik az I. és VI. kerület önkormányzatának.
A Mérce telefonon érdeklődött a riportban szereplő kerületi polgármestereknél, hogy mi erről a helyzetről a véleményük, és lobbistának tartják-e Varga Áront, vagy a hozzá hasonló helyzetben lévő tanácsadókat is. Arra is rákérdeztünk, hogy milyen politikai felelősség merül fel olyan tanácsadók kinevezésekor, akik önkormányzati döntésekben érdekelt magáncégnek is végeznek hasonló munkát.
Jelenleg úgy tűnik, az állami és az önkormányzati szervek is egyetértenek a rövidtávú lakáskiadások valamilyen formában történő szabályozásával kapcsolatban. Ennek érdekében került idén nyáron elfogadásra az a törvénymódosítás, amely lehetőséget teremt az önkormányzatoknak arra, hogy megszabják, egy évben maximum hány napra értékesíthető egy ingatlan rövid távú szálláshelyként.[1]
Sokak szerint azonban a központi direktíva helyett lokális megoldásokra van szükség. A helyzet mondhatni fokozódik, a különböző csoportérdekek egymásnak feszülésével. A Partizán videóriportjában több érintett polgármestert, egyesületet és egy Airbnb lobbistát is megkérdezett a lakáspiaci problémáról és az új szabályozás tervezeteiről.
Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere úgy gondolta, a kormány által hozott módosító alkalmas lehet az Airbnb-hez hasonló cégekkel szembeni nyomásgyakorlásra.
Niedermüller Péter, a Demokratikus Koalíció erzsébetvárosi polgármestere zéró toleranciát hirdetett a „fekete Airbnb-zéssel” szemben, továbbá elítélte azt, ha valaki 10 ingatlannal egyszerre nyerészkedik a piacon. Kihangsúlyozta az ilyen esetekre vonatkozó személyes felelősség hiányát. Nem tartja károsnak viszont, ha valaki csak 1-2 lakással, magánszemélyként vesz részt az üzletben.
A polgármester több száz rövidtávon kiadott ingatlannal számol a kerületben. Úgy véli, nehéz felmérni a pontos adatokat, ugyanis a piaci szereplőknek, habár volt bejelentési kötelezettségük, nem mindig tettek annak eleget.
A Párbeszéd budavári polgármestere, V. Naszályi Márta úgy gondolja, akkor lehetett volna hatékonyan kezelni a rövidtávú ingatlankiadást, ha a szabályozási rendszert a kormány teljes mértékben meghagyja az önkormányzatoknak. A probléma megoldásához elengedhetetlennek tartja a kerületi lakásügynökség létrehozását. A polgármester 450-350 lakásra becsli a rövidtávon bérbeadott ingatlanok számát az I. kerületben. Kiemelte, hogy ilyen célból önkormányzati lakásokat is adtak már ki illegálisan, ebből kettőt sikerült is lefülelniük.
Soproni 2000 bejelentett ingatlanról számolt be a kerületében, de szintén kihangsúlyozta a feketén bérbeadott lakások problémáját. A polgármester az Airbnb képviselőivel is tárgyalt a piac kifehérítése ügyében, azonban a cég ebben állítása szerint nem volt partner. (Soproni Terézvárossal kapcsolatos ingatlanpiac-szabályozó terveiről itt írtunk korábban.)
V. Naszályi az egyetemistáknak kiadott lakásokat hozta fel a rövidtávú bérbeadás alternatívájaként, azonban kitért a kerületi adottságokra is, amelyek kétségessé teszik a terv realitását. Niedermüller szerint évtizedeken keresztül nem volt normális lakáspolitikai koncepció, polgármesterként pedig most mindent megtesz, hogy ezt megalkossa.
A riportban megszólalt Kása Attila, a Felelős Magánszálláshely Kiadók Egyesületének (FMKE) elnöke is, aki az ingatlankiadók érdekeit képviselte. Szerinte ez a szabályozás „jelenleg egy kőbalta szike helyett”. Bagladi Salamon Lilla, az FMKE képviselője az ingatlanok időbeli korlátozását sem javasolja, hiszen az ismét csak a kiadó magánszemélyeket károsítaná. Szerinte a feketén bérbeadott lakásokat kéne jobban büntetni.
Végezetül a videóban szó esik Varga Áron önkormányzati tanácsadó tevékenységéről is, aki tehát amellett, hogy a kerületi polgármesterek munkájában segédkezik, egy tanácsadó cégen keresztül az Airbnb-vel is kapcsolatban áll. A Partizán informátorai szerint az ingatlancég felsőbb vezetői kérésére találkozókat is szervezett az önkormányzati képviselőkkel.
Soproni Tamás elismerte, hogy Vargával többször is konzultált, de állítása szerint az Airbnb-vel kapcsolatban nem vett tőle igénybe tanácsadást. A polgármester nem lát összeférhetetlenséget a politológus tevékenységével kapcsolatban.
V. Naszályi Márta is megerősítette, hogy Varga tanácsadói pozícióban dolgozik nála, továbbá hogy közös találkozókat is szervezett az Airbnb vezetőivel. Összeférhetetlennek ő sem tartja az önkormányzati és vállalati tanácsadást, továbbá kiemelte, hogy habár Varga jelen volt az ingatlanpiacról szóló megbeszéléseken, beleszólása és döntési joga nem volt a kérdésben.
Niedermüller nem tud arról, hogy a kerületi önkormányzat munkájában részt venne olyan személy, aki párhuzamosan az Airbnb-nek is dolgozik, azonban úgy fogalmazott, az ő felfogása szerint ez összeférhetetlenségnek minősülne.
A Mércének Soproni Tamás megerősítette, hogy Varga Áron szerződésben áll velük, politikai tanácsadóként és például a rendfenntartás részterületén látja el munkáját. Azt, hogy Varga emellett az Airbnb-nek is dolgozik, a polgármester saját elmondása szerint 2019 novembere óta tudja, és ennek az információnak a birtokában kötöttek vele szerződést.
Ugyanakkor leszögezte,
szerinte az a tény, hogy Varga lakhatási ügyekbe Terézvárosban nem szólhat bele, illetve, ahogyan Soproni hangsúlyozta, ilyen témájú döntések megtárgyalása, meghozatala előtt rendszeresen el is hagyja az üléstermet, szavatolja, hogy munkája nem összeférhetetlen más tevékenységével.
Úgy vélte, Varga Áron „…nem túl sikeres, ha az Airbnb-nek lobbizik. Hiszen én röviden elküldtem az Airbnb-t novemberben, amikor nem voltak együttműködőek.”
Soproni azt is kiemelte, a tanácsadó titulus „beszédes”, a döntéseket ugyanis továbbra is ő hozza polgármesterként, és nem a politikai tanácsadók. Ugyanakkor, mint azt már a Partizán adásában is elmondta, semmiféle kivetnivalót nem lát abban, ha egy ilyen beosztású kerületi munkatárs máshova, például az Airbnb-nek párhuzamosan „bedolgozik”, amennyiben informális megállapodás rögzíti a határokat.
Nem tartja Varga tevékenységét feltétlenül lobbitevékenységnek Niedelmüller Péter VII. kerületi, DK-s polgármester sem. Ő is megerősítette a Mércének a Partizán videójában már közölt információkat, hangsúlyozva, „legjobb tudomása szerint” nem áll semmiféle szerződéses viszonyban a kerülettel az Airbnb tanácsadója.
Arra a kérdésre, hogy a tanácsadók kiválasztása valójában kinek a politikai felelőssége, ő úgy vélte, ezzel kapcsolatban csak és kizárólag a kerületi polgármesterek kérhetőek számon politikailag. És noha nem kívánt „ítélkezni” a fölött, ki milyen tanácsadókat alkalmaz, hozzátette, hogy világos álláspontja van az Airbnb szabályozásáról: „elsősorban a lakhatási válság, lakhatási szegénység szempontjából” igyekszik kezelni a problémát Erzsébetvárosban.
Váradiné Naszályi Márta kérdésünkre azt válaszolta, nem tartja Varga Áront Airbnb-lobbistának, és véleménye szerint ilyen tevékenységet nem is láthat el, hiszen a lakhatással kapcsolatos önkormányzati tárgyalásoktól és döntéshozatali folyamattól is távol tartja magát.
Azt is megerősítette, hogy mielőtt politikai tanácsadónak vette volna fel az I. kerület, Varga beszámolt az Airbnb részére végzett, szerződéses PR-tevékenységéről, ennek tudatában alkalmazták.
Ugyanakkor a polgármester hangsúlyozta, a lakhatás és az Airbnb kérdésével kapcsolatban szerinte inkább arról kellene beszélni, hogy a lakáspiac „állami erőszakkal való újraosztása” folyik jelenleg a júliusi kormánydöntés után, és az állam „az önkormányzatokkal próbálja az ügyben elvégeztetni a piszkos munkát”. (Korábbi cikkünkben már részleteztük a politikusok érdekeltségét az Airbnb piacon.)
A kormány a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében július 9-én döntött úgy, kerületi hatáskörbe utalja az Airbnb budapesti szabályozásának teljes kérdéskörét. A kerületek azóta számos tervvel, koncepcióval előálltak, Karácsony Gergely főpolgármester azonban már aznap jelezte, egységes és szigorú fővárosi korlátozásokat szeretne elérni: az ágazat kifehérítése mellett szigorú időkorlátot is szabna a rövidtávú lakáskiadásnak.
A több baloldali párt, mozgalom és civil szervezet által indított Stop Airbnb! kampány pedig azt tűzte ki céljául, hogy ezek a korlátozások legalább olyan szigorúak legyenek, hogy meg tudják állítani a fővárosban és a vidéki városokban az albérletárak meredek emelkedését, amely az elmúlt 10 évben mintegy 130%-os volt.
A független számítások szerint ehhez az Airbnb jelentős mértékben járult hozzá.
Az önkormányzatokban az összeférhetetlenséget a helyi önkormányzatokról szóló törvény (2011. évi CLXXXIX. törvény – Mötv.) 36. § 1, bekezdése szabályozza. Ennek hatálya azonban csak a választott tisztségviselőkre (polgármester, alpolgármester, önkormányzati képviselő) és az egyes önkormányzati szakbizottságok munkájában résztvevőkre terjed ki, az ő esetükben ad lehetőséget összeférhetetlenség vizsgálatára és megállapítására. Ezt az egyes önkormányzatok szervezeti- és működési szabályzata alapján folytathatják le.
Ez azt is jelenti, hogy ha valaki szerződéses politikai tanácsadó, de bizottságnak nem tagja, elvileg az Mötv. értelmében összeférhetetlenségi kritériumok sem vonatkoznak rá, a „lobbista” fogalmát így itt a törvény betű szerint nem ismeri.
A 2019 októberi választás után mind Soproni Tamás terézvárosi, mind pedig Naszályi Márta budavári polgármester támogatta a K-Monitor civil szervezet Ez a Minimum programját, amely a lehető legnagyobb átláthatóságot követeli meg az önkormányzati döntéshozatal folyamatáról és az abban résztvevők tevékenységéről.
[1] – Javítás (09. 26.) – A cikkben eredetileg tévesen állítottuk, hogy az önkormányzatok csak 120 napban maximálhatják a napok számát. Ehelyett valóság az, hogy a törvény teljes mértékben az önkormányzatokra bízza, hogy bevezetnek-e ilyen korlátozást, és hány napban szabják meg a maximálisan kiadható napok számát. A tévedésért elnézést kérünk!