Június másodikán tette közzé a MÁV-START a június 6-tól érvényes menetrendeket, amely a bejelentés és az életbe lépés közötti szűkös időkereten felül is nagy vitákat generál, ugyanis 34 vasútvonalon csökkentették a járatszámot (bár augusztus 1-jétől 10 mellékvonalon visszaállt az eredeti menetrend). A ritkítások és lassítások rengeteg ember életét keserítették meg, a Budapest és Keszthely közötti korábbi vonatközlekedés visszaállítását követelő petíciót például több mint háromezren írták alá.
A menetrend-módosítást a hatvaniak is megsínylik:
annak ellenére, hogy közel két éve zajlik egy drága infrastruktúra-átépítés a 80a vonalon, menetrendfejlesztés helyett itt is ritkítások és lassítások szerepelnek a 2020-2021-es vasúti menetrendben.
A Hatvan és Miskolc közötti közvetlen járat megszűnt, ahogy a sátoraljaújhelyi sebesvonatok is (amivel a zempléni térség felé el lett vágva a közlekedés), valamint az egri gyorsvonat útvonalán további 3 megállót beiktattak Budapest és Hatvan között, amivel lassultak ezek a járatok.
A módosítások ellen „Intercity vonatokat Hatvanba” néven Facebook oldal indult, amely az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak címzett petíciót is kezdeményezett. A petíciót már több mint 700-an aláírták, itt érhető el.
Az aláírók fő követelése, hogy a 80-as vonalon közlekedő InterCity vonatok álljanak meg menetrendszerűen a 2020/21. évi menetrend bevezetésétől kezdődően Hatvan városában, mivel a 20 ezres város egyrészt fontos és nagyforgalmú vasúti csomópont, másrészt rengeteg ingázó utazik Hatvan és Miskolc között („számos miskolci és Miskolc környéki lakos dolgozik a Robert Bosch Elektronika és a Johnson Electric Hungary cégeknél Hatvanban, továbbá a Procter & Gamble és Apollo Tyres Hungary munkáltatóknál Gyöngyösön” – állítja a petíció), ráadásul a hosszú felújítás után „jogos elvárás” az utasok részéről, hogy lassulás helyett gyorsuljanak a vonalon a járatok.
A Közlekedő Tömeg menetrend-módosítással kapcsolatos állásfoglalásában külön foglalkozott a Budapest-Hatvan vonallal, a szervezet állítása szerint a vonallal kapcsolatban több mint 60 észrevételt kaptak, „a legtöbb utas Hatvanban is megálló InterCity-ket, sátoraljaújhelyi hibrid IC-ket és közvetlen Budapest–Gyöngyös vonatokat javasolt. A menetrendi fejlesztésekre azért is szükség van, mert a beruházás megtérülését ezekkel indokolták az Európai Unió felé.”
Az eredeti tervekben konkrétan az szerepelt, hogy a felújítás után minden órában közvetlen, átszállásmentes zónázó vonatok közlekedtek volna a Keleti pályaudvar és Gyöngyös között, korszerű Flirt motorvonatokkal kiállítva – ehhez képest különösen szomorú a mostani helyzet.
Az „InterCity vonatokat Hatvanba” Facebook oldal adminisztrátora, Horváth Zsolt szerkesztőségünknek eljuttatott levelében állította, hogy Hatvan polgármestere, Horváth Richárd a vasúti menetrenddel kapcsolatos aggályaival már megkereste Kerékgyártó Józsefet, a MÁV-csoport vezérigazgatóját, Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt és a Közlekedéstudományi Intézetet is, de egyik féltől sem kapott érdemi választ. Horváth Richárd polgármestert ezzel kapcsolatban kerestük, amint választ kapunk, frissítjük a cikket.
A vasúti járatok ritkítása olyan szempontból további nehézségeket jelent, hogy július 15. óta a Volánbusz is a MÁV irányítása alá tartozik, az összevonás egyik első lépéseként pedig a közvetlen buszokat szüntették meg, az utasoknak a vasutat ajánlották alternatívaként. Azaz lassan se vonattal, se busszal nem lehet gyorsan és közvetlenül eljutni bizonyos pontokra az országban. A Közlekedő Tömeg szerint transzparenciára és hosszú távú koncepcióra lenne szükség a közösségi közlekedésben, teljes összefoglalójuk és javaslatcsomagjuk itt olvasható.