A Kúria elkaszálta a fővárosi közgyűlés egyik, parkolást érintő rendeletmódosítását, miután törvénybe ütközőnek találja, a fővárosi kormányhivatal szerint pedig „a fővárosi közgyűlés a rendeletmódosítással megsértette az Alaptörvényt, továbbá a helyi önkormányzatokról, közúti közlekedésről és jogalkotásról szóló törvényeket” – írja a Pesti Srácok.
A vonatkozó rendeletet csak néhány nappal a július elseji bevezetés előtt vonta ki a forgalomból a kúria, miután már tavaly novemberben megszavazta a közgyűlés.
Pedig ez a főváros botrányokról és rendszerszintű korrupciójáról hírhedt parkolási rendszerének egy fontos aspektusát alakította volna át, értelmében ugyanis
„a parkolás ellenőrzését csak a helyi önkormányzat, kizárólag e közszolgáltatási feladat ellátására alapított költségvetési szerv, 100 százalékos önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság, továbbá e gazdasági társaság 100 százalékos tulajdonában álló gazdasági társaság, önkormányzati társulás, vagy közterület-felügyelet láthatja el, azaz ez a tevékenység nem adható vállalkozásba.”
Magyarán a rendelet megszüntette volna annak a gyakorlatnak a lehetőségét, hogy magánvállalkozók – ahogy az a 444 dokumentumfilmjéből a ferencvárosi eset bemutatásán keresztül kiderül – húzzanak hasznot egy-egy kerület parkolásának üzemeltetéséből (a súlyosan érintett Ferencvárosban egyébként már bevezettek egy ilyen rendszert).
A Kúria nem is tartalmi okokra hivatkozott, a probléma – ahogy azt a fideszes tagok már a szavazás előtti vitán is jelezték – hogy a fővárosnak nincs olyan jogköre, amivel ezt meghatározhatná a kerületeknek, ráadásul a parkolás lehetséges formáit fővárosi rendeletnél magasabb szintű jogszabályokban határozzák meg, vagyis a főváros túllépte a hatáskörét.
Budapest vezetése szerint ugyanakkor a rendelet nem ütközik magasabb szintű jogszabályba, mivel nem ellentétes a parkolást szabályozó törvénnyel, hanem kiegészítő jellegű, erre pedig van hatásköre a budapesti önkormányzatnak. A városvezetés szerint a főváros feladata a parkolási feltételrendszer kialakítása, ezen belül a parkolásüzemeltetés egyes feltételeinek szabályozása.
Mindazonáltal akármelyik értelmezést fogadjuk is el, a kormánynak minden lehetősége megvan arra, hogy a vonatkozó jogszabályokat felülvizsgálja, és amennyiben van politikai akarat, úgy változtassa meg, hogy összhangban legyen a főváros szándékával. Ahogy ezt minden bizonnyal meg is tenné, amennyiben Budapest főpolgármesterét Tarlós Istvánnak hívnák, tekintve hogy a volt főpolgármester is a parkolási rendszer nem pontosan ilyen, de radikális átalakításával kampányolt többek között, és Orbán Viktor miniszterelnökkel is egyeztetett a témában.
Ugyanakkor arra is emlékezhetünk, hogy korábban éppen a Fidesz szavazta le a parkolási maffia felszámolására irányuló LMP-s javaslatot, de arról sem feledkezhetünk el, hogy a parkolás botrányos működése nem köthető egyik vagy másik politikai csoportosuláshoz – noha a közélet tisztaságának kormánypárti és ellenzéki őrei természetesen leginkább egymás szennyesének kiteregetésében jeleskedtek, és miután felforrósodott a téma, a Fidesz előszeretettel emlegette a zuglói parkolás ügyét a témában – tegyük hozzá, az új zuglói vezetés a választások után nem jeleskedett a kételyek eloszlatásában.