Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Jogerős: fizetnie kell az Origónak a rabszolgatörvény elleni tüntetéseket szervező civilek listázásáért

Az Origót másodfokon is sérelemdíj fizetésére kötelezték, miután megfélemlítő szándékkal listázta a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) ügyfeleit, akik egy tüntetés előkészítésében vettek részt.

Jogerősen elmarasztalták az Origót, amely titkos összeesküvés résztvevőinek állította be azokat a civil aktivistákat, akik 2018 decemberében részt vettek a túlóratörvény elleni tüntetések előkészítésében. A fideszes médiaalapítvány, a KESMA tulajdonában lévő propagandaportál megszerezte és közzétette a demonstrációt előkészítő beszélgetés jelenléti ívét, a rajta szereplő szervezőket pedig titkos, „sorosista” összeesküvés résztvevőinek állította be. Ilyen szövegkörnyezetben hozták nyilvánosságra a TASZ ügyfeleinek neveit és egyikük szakszervezeti tagságának tényét – utóbbi ráadásul különösen védett személyes adat.

Bár a nyilvánosságnak joga van tudni, hogy kik egy tüntetés szervezői, ez nem jelenti azt, hogy minden közreműködő neve a nyilvánosságra tartozna, a kormánylap pedig közszereplőnek nem minősülő személyek adatait is listázta, megszégyenítő szándékkal – hangsúlyozza a jogvédők közleménye.

Első fokon a Fővárosi Törvényszék mindenben a TASZ ügyfeleinek adott igazat, és arra kötelezte az Origót, hogy törölje az aktivisták személyes adatait, kérjen tőlük bocsánatot, fizessen számukra sérelemdíjat és saját felületén tegye közzé, hogy jogsértést követett el – erről mi is írtunk a Mércén idén februárban.

Másodfokon most a Fővárosi Ítélőtábla helyben hagyta a korábbi ítéletet, ami így jogerőssé vált és végre kell hajtani.

Az Origo cikkének üzenete az volt, hogy akik nem értenek egyet a kormánnyal, azok szükségszerűen felforgatók, vandálok vagy bűnözők. „Az ügyfeleink nevét és adatait is tartalmazó lista közzétételének valódi célja tehát a bűnözőnek titulált csoportok pellengérre állítása és megfélemlítése volt” – mondta a TASZ ügyvédje, dr. Pető Márk hozzátéve, hogy a bíróság kimondta, hogy ez nem legitim adatkezelési cél.

„Elfogadhatatlan, hogy a kormánymédia azzal próbálja elriasztani az állampolgárokat az aktív közéleti részvételtől, hogy visszaél személyes adataikkal. Mi azért dolgozunk, hogy ezt ne tehessék következmények nélkül” – nyilatkozta Remport Ádám, a TASZ Magánszféraprojektjének jogásza.

Az idei év elején számoltunk be arról, hogy 2019-ben a kormányközeli sajtó ellen indult a legtöbb sajtóper, illetve a legtöbb elmarasztalást is ezen médiumok kapták a bíróságon. Az élen (a 2018-as évhez hasonlóan) az Origo áll 33 darab perrel, melyek közül 25-öt el is veszett, a második helyen a Pesti Srácok végzett 31 perrel, melyből 12-t vesztett el, a dobogó harmadik fokán pedig a TV2 áll, a csatorna 23 pert kapott és szintén 12-t veszített el. A Hír TV a dobogóról épphogy lecsúszva a negyedik helyen végzett 21 perrel és 8 elmarasztalással.

Az Origo legutóbbi, nagy figyelemmel kísért vesztes sajtópere a momentumos Donáth Anna elleni volt, ebben az ügyben márciusban született másodfokú ítélet: a párt EP-képviselőjéről az Origo tavaly augusztusban „Egy fiatal lány állítja: Donáth Anna szexuálisan zaklatta a Sziget Fesztivál után” címmel közölt cikkében azzal gyanúsította meg Donáth Annát, hogy a politikus takarítás közben rátámadt egy 18. életévét akkor még be nem töltő diáklányra, és szexuális ajánlatot tett neki. A bíróság azonban megállapította, hogy a cikkben egyértelműen valótlan tényállítás történt.

Címlapkép: Fotó: Markoszov Szergej / Mérce