Valószínűleg a bíróságon fog folytatódni a Continental makói üzemének vezetői és a szakszervezet között fellángolt vita, amely a veszélyhelyzet idejére bevezetett változtatásokról, visszásságokról szól – olvasható a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség mai közleményében.
Ahogy arról még májusban beszámoltunk, a szakszervezet szerint „minősíthetetlen” munkakörülmények alakultak ki a makói autóipari gyárban, miután a járvány terjedésének megakadályozására hivatkozva
lezárták vagy elvitték a közös helyiségekből a hűtőszekrényeket, így az otthonról hozott uzsonnák, ebédek egész nap a már most 30 fokra forrósodott üzemben aszalódtak. Bezárták az öltözőket és a zuhanyzókat is, így a nehéz fizikai munkát végző gumigyárosok a piszkos, izzadt, esetleg fertőzött munkaruhában mentek haza.
„Egyszerűen érthetetlen, ami a makói gyárban történik, miközben a céghálózat többi üzemegységében az emberi méltóságot megőrizve és a munkavállalók biztonságát, kényelmét szem előtt tartva külön apparátus van a higiéniás feltételek biztosítására. Makón viszont arra van az apparátus, hogy azonnal lecsapjon azokra, akik – az erre kijelölt ellenőrök szerint – megszegik a szigorú védekezési előírásokat. Figyelmeztetés nélkül azonnal büntetnek és a munkaviszony azonnali hatályú megszüntetését helyezték kilátásba”
– mondta korábban Radics Gábor szakszervezeti elnök.
A szakszervezet szerint „a cégvezetés a szociális helyiségek lezárásáról szóló állítást nem cáfolta ugyan, mindössze sérelmesnek tartotta annak nyilvánosságra hozatalát, valamint az elnöknek az üggyel kapcsolatos nyilatkozatát is, ezért bírósági perrel fenyegetőzik”.
A járványhelyzet enyhülésével a munkáltató újra lazít a szabályozáson, így saját felelősségre már használhatóak a hűtők, mikrók, az étkezők és az öltözők.
A szakszervezet szerint azonban „a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről” szóló rendelet alapján a munkáltatónak objektív felelőssége van a munkahelyeken, így a „saját felelősség” értelmezhetetlen, ezért hivatalos állásfoglalást kért a Csongrád Megyei Kormányhivatal Munkaügyi osztályától, ahonnan most megerősítették:
a munkavállalók részére a járványügyi intézkedések mellett is biztosítani kell a kulturált tisztálkodási, étkezési és munkabiztonsági lehetőséget.
A szakszervezet elnöke szerint a makói telephelyen a munkáltatónak „mindig van egy sajátos jogértelmezése ezekre az esetekre is, ezért vajmi kevés esély van arra, hogy az esetleges második hullámban nem fogja ugyanezekkel a szükségtelenül túlzó intézkedésekkel terhelni az amúgy is elcsigázott munkavállalóit, annak ellenére, hogy a többi Continental telephely jobbára tudta normálisan kezelni ezt a szörnyű helyzetet.”
Continental: az emberéletek a legfontosabbak
A Continental válaszolt kérdéseinkre, a cég állásfoglalásából kiderül: valóban megtörténtek a szakszervezet által túlzónak titulált intézkedések, de ezek átmeneti bevezetésekor az emberéletek védelme volt a legfontosabb szempont.
„A munkahelyeket úgy alakítottuk át, hogy a távolságok mindenhol tarthatóak legyenek, védőeszközöket biztosítottunk és korlátozó intézkedéseket is bevezettünk, valamint ahol lehetett biztosítottuk az otthoni munkavégzés lehetőségét is. A bevezetett intézkedéseknél mindenhol figyelembe vettük a vonatkozó törvényi és hatósági előírásokat, de mindenekelőtt azt tartottuk szem előtt, hogy a munkavállalóink és családtagjaik biztonságban legyenek, a vírus ne terjedhessen cégünkön belül.
A felkészülés során cégünk minden folyamatára és helyiségére részletes kockázatelemzést végeztünk és ezek alapján határoztuk meg a bevezetett intézkedéseket. Ezen intézkedések között szerepelt az egyik szakszervezetünk által kifogásolt öltöző helyiségek, étkező helyiségek és hűtőszekrények használatának átmeneti korlátozása is.
Cégünk a megye egyik legnagyobb foglalkoztatója, telephelyünkön műszakonként több száz munkavállaló fordul meg. Ez kiemelt kockázat, egyéni elbírálást igényel minden bevezetett intézkedésünknél. Például az öltözők esetében azt kellett mérlegelnünk, hogy az eredeti kialakítások alapján két folyosós rendszerben működtek, ahol a szekrények közötti 1 méter széles folyosó nem tudta biztosítani a rendeleteken előírt 1,5 méteres távolságot. Így az öltözők átalakításáig úgy döntöttünk, hogy azok használatát szüneteltetjük. A döntés meghozatalánál azt is figyelembe vettük, hogy a műszakok végén a dolgozóinknak nem tömegközlekedéssel kell hazajutniuk, hanem hazajuttatásukat céges buszokkal oldjuk meg, amelyeken ugyan úgy biztosítottuk a 1,5 méteres távolságot és maszk használatot is.
Az étkező helyiségeket nyitottuk meg először a munkavállalóink számára, amikor biztosítani tudtunk mindenki számára megfelelő mennyiségű fertőtlenítő szert, amely ezen területek biztonságos használatához szükséges volt és e mellett a munkavállalóink megértették és elsajátították a biztonságos használatot is. Az öltözőket az átalakítások után nyitottuk meg (továbbra is korlátozva a maximálisan az öltözőkben tartózkodók létszámát), a hűtőket pedig a vírus tetőzését követően tettük ismét elérhetővé.
A bevezetett intézkedések valóban okozhattak kényelmetlenséget a kollégáinknak, de az emberéletek védelme érdekében a többség ezt el tudta fogadni és azonosult a megközelítéssel, miszerint valamennyi kényelmetlenséget átmenetileg vállalunk az egészségünk megőrzése érdekében. Makói telephelyünkön csak az elmúlt 2 hónap során több, mint 1 millió EUR összeget fordítottunk a munkavállalóink egészségének védelmére a vírushelyzet miatt.
A fentiekhez kapcsolódó kormányhivatali állásfoglalás azt is részletesen taglalja, hogy mely törvényi és rendeleti előírások alapján volt arra lehetőségünk és kötelezettségünk, hogy ezeket az intézkedéseket bevezessük, ez a következő”
– írja a cég, majd a kormányhivatal állásfoglalását idézi:
„A fentiekben hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján a koronavírus járvány elleni hatékony fellépés és a munkavállalók egészségének védelme érdekében – átmeneti időre szólóan, a vészhelyzet fennállása alatt és az arányosság elvének megfelelően – sor kerülhet olyan intézkedésekre, amelyekben a munkáltató a közös használatú helyiségekben (pihenőhelyiség, öltöző, mosdó) korlátozza a munkavállalók érintkezését, szűkíti a mozgásterüket. Egy ilyen munkáltatói intézkedés alapjául a munkáltató Mt. 6. § (3) bekezdése szerinti mérlegelési jogkörben hozott döntése szolgál, amelynek indoka lehet a fertőzés munkahelyen való megjelenésének megelőzése, az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményeinek biztosítása, más munkavállalók védelme.”