A Párizs külvárosában lévő Choisy-le-Roiban tiltakoztak a Renault helyi üzeme előtt francia szakszervezeti tagok és munkások, miután alig néhány nappal a francia kormány autóipari mentőtervének megjelenése után a Renault bejelentette:
világszerte teljes állományának 8%-át, 15000 munkást bocsát el – közülük 4600-at Franciaországban.
A tüntetők „Nem a leállításra” feliratú molinókkal és a terveken való átsétálással tiltakoztak a bezárás és az azzal járó tömeges elbocsátások ellen. Mintegy nyolcezren gyűltek össze a Renault 2100 főt foglalkoztató leányvállalata, a Maubeuge üzem előtt.
A terv szerint az eddig Maubeuge-ben lévő elektromos Kangoo haszongépjárművek gyártását hetven kilométerrel arrébb, Douaiba költöztetnék. Macron célja szerint az átszervezésekkel hosszú távon Franciaország válna Európa első számú elektromosautó-gyártójává, azonban a terveket dolgozói részről nem sok öröm övezi.
„Egy földrengés zajlik éppen. Itt akarjuk tartani a cégünket. A mai demonstráció nagyon fontos, még akkor is, ha csak az első lépés abban, hogy megmutassuk a kormánynak és a Renault-nak, hogy a munkások és a környező lakosság elkötelezett a cég iránt és támogatásunk van. Szükségünk van ezekre az állásokra, különben az egész környék elsorvad.”
– mondta el Jerome Delvaux szakszervezeti tag.
A múlt héten bemutatott francia kormányzati terv a Renault-nak nyújtott támogatásokért cserébe az elektromos autók gyártása felé terelné a francia autógyártást. A francia kormány összesen 8 milliárd eurós mentőövet dob a szakadék szélén lévő autóiparának, ebből öt milliárd eurós hitelt kapna a Renault, valamint egy 600 millió eurós befektetési alapot is létrehoznának a teljes francia autószektor megsegítésére. Növelnék az új autók vásárlásához nyújtott támogatások összegét is, elektromos autók vásárlása esetén 6000-ről 7000 euróra.
Szükség is van a mentőövre, különösen a Renault esetén: tíz év után 2019 lett az első év, amit veszteséggel zártak, valamint a koronavírus-járvány hatására 76,7 százalékkal csökkent az új autók száma Európában az előző év áprilisához képest, így az ő eladásaik is.
Jelenleg mintegy 2,2 milliárd eurós költségcsökkentést akarnak végrehajtani, valamint a kormányzati akarattal összhangban áthelyezni a cég fókuszát az elektromos autókra.
A cég vezérigazgatója, Jean-Dominique Sneard elmondta,
„minden költségcsökkentést alaposan átgondoltunk, az alkalmazottakat is szem előtt tartva”.
Ennek értelmében ígéreteik szerint nem lesznek azonnali leépítések sem, helyette inkább három év alatt fokozatosan, átképzésekkel, belső áthelyezésekkel és „önkéntes távozásokkal” oldanák meg a leépítést. Az átszervezések részeként a cég közlése szerint négy francia üzemet is bezárhatnak vagy átalakíthatnak.
A Renault CGT szakszervezet képviselője, Fabien Gache szerint a tervek számos üzem jövőjét befolyásolják, és egyértelmű „szándékot mutatnak a francia járműgyártó kapacitás leépítésére”.
„Az emberek meg vannak döbbenve. Módot kell találnunk a tiltakozásra és a tervvel szembeni ellenállásra.” – mondta Gache.
Mindeközben Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter szerint beavatkozás nélkül a cég csődbe mehet. A miniszter elsődlegesen azzal az indoklással kíván öt milliárd eurós támogatást adni a(z egyébként 15%-osan állami tulajdonban lévő) Renault-nak, hogy ezzel megmaradnának a cégnél dolgozók állásai – pedig ezzel egyértelműen ellentétes az, hogy most négy üzem bezárását és tömeges leépítéseket terveznek.