„Akár megnyugtatónak is lehet gondolni, amit a napokban tapasztaltunk: az oktatási kormányzat végre – úgy tűnik – a PDSZ és a szakma kéréseinek megfelelően gondolkodik az iskolák újranyitásáról. Maruzsa Zoltán legalábbis erre utaló kijelentéseket tett – Facebookon. Eszerint az iskolákban bevallottan gyermekfelvigyázás történik majd, a tanév már az online rendszerben fejeződik be” – írja közleményében a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ).
A szakszervezet álláspontja szerint ugyan üdvözlendő, hogy a szakmai javaslatokkal összhangban intézkedett a tanév befejezéséről, ám vannak aggodalomra okot adó momentumai az iskolák újranyitásnak, ugyanis – mint írják – ” vonatkozó jogszabályok nem nagyon követik ezeket a nagyszerű terveket.”
Az egyik ellentmondás, amire a szakszervezet rámutat: amikor végül (nagy nehezen) a kormány döntött az iskolák bezárásáról, még jóval kevesebb koronavírus-fertőzött volt hazánkban, most viszont amikor „magasabb az esetszám, mint az intézmények bezárásakor, nyugodtan megnyitják az intézményeket”. A PDSZ szerint ez a következetlenség egy sor kérdést felvet, melyek közül az első:
Nem világos, hogy van vírusveszély, vagy nincs?
Nem mindegy, mi erre a kérdésre a válasz – írja a PDSZ -, ha ugyanis vírusveszély van, akkor jó lenne azt is látni, az iskolák, óvodás, bölcsődék, szakszolgálatok újranyitásakor milyen rendelkezéseket hoz a kormány a védekezésről?
- Hol lehet arról olvasni, hogy milyen összegeket csoportosítottak át intézményfertőtlenítésre?
- Milyen rendszerben történik?
- Milyen védelmi intézkedéseket javasolnak az egyes intézményekben?
Ezekre a kérdésekre egyelőre sem a kormány által mostanában előszeretettel használt Facebook-videókban, sem a Magyar Közlönyben nincs egyelőre válasz.
A PDSZ további kérdései az újranyitással kapcsolatban:
- Ha egy boltba csak maszkban megengedett bemenni, egy óvodai, iskolai közösség, ahol – közhely – sokkal hatékonyabban terjed bármilyen vírus, ez alól a rendelkezés alól kivétel lesz? Egy bolti eladónak nem kell megtörölnie a vásárló orrát, kicserélnie a pelenkáját, segíteni a vérző orrán, a játszótéri sérülésén. Hogyan tud működni egy óvoda, bölcsőde, egy alsótagozatos osztály úgy, hogy a pedagógus, a dadus nem hajol a gyerek fölé, nem törli meg a csöpögő orrocskáját? Vagy erre van valamilyen protokoll már, amiről mi még nem tudunk?
- Az óvodák, bölcsődék helyzete a legsúlyosabb: itt már előírták, hogy csak két hétre zárhatnak be az intézmények. A szabadságokat hogyan vehetik ki az oktatási dolgozók? Míg nyári szünet lesz az intézményekben, a gyerekes kollégák gyerekeire ki vigyáz, amíg ők nyitva tartanak?
- A pedagógusok és óvodapedagógusok átlagéletkora 54 fölött van. Ha a kormányzat úgy dönt, van vírushelyzet, hogyan gondoskodik ezek védelméről? Vagy nincs erre szükség? Ha nincs, miért nincs? Miért nem vezet be egy egységes szűrési protokollt az oktatásban dolgozók számára?
- Ha megbetegszik valaki, mi történik? Bezárják az intézményt? Karanténba kerül több száz család? Mi a protokoll erre az esetre?
- Hogyan dolgozik – például – egy logopédus ebben a rendszerben? Maszkban nem igazán tudja elvégezni a munkáját. Mi az elképzelés erre?
- A szakszolgálatok megnyitásával visszatérnek a terápiára járó gyerekek. Őket „békeidőben” is leginkább a nagyszülők vitték az alkalmakra – most, hogy a szülők vissza kell térjenek a munkahelyeikre, még inkább ez lesz a helyzet. Ez valóban rendben van így?
A szakszervezet szerint az újranyitással kapcsolatban egy dolog biztos csak:
„az intézmények megnyitását kevésbé a szakmaiság, mintsem a gazdasági kényszer diktálja.”
A PDSZ ara is felhívja a figyelmet, hogy ebben a helyzetben egy gondoskodó államnak fontos feladata lett volna a munkavállalók támogatása, ám ez a nemzetközi példák ellenére Magyarországon fel sem merült, így a kiszolgáltatott dolgozók kénytelenek maguk megoldani a problémáikat. Ám a kormány ahelyett, hogy érdemben támogatná őket, ahogy a legtöbb európai országban történik, gyerekfelügyeletet szervez számukra – vagyis azzal „támogatja” a hazai munkavállalókat, hogy újranyitja az iskolákat, óvodákat, bölcsődéket.
„Tegyék ezt körültekintően, adjanak valós válaszokat a felmerülő rengeteg kérdésre. Mert az égető problémák és a rájuk adott válaszok felelősségét nem tisztességes az állampolgárra, a pedagógusra, oktatási dolgozóra, vezetőre hárítani. Ők helyben igyekezni fognak – de a problémakezelés helye igenis a kormányzatnál van. Végezzen a kormányzat felelős munkát” – írja a PDSZ.