Súlyos krízisbe lökött roma középiskolás diákokat és egyetemi hallgatókat a koronavírus-járvány miatt bevezetett digitális munkarend, a tanulmányaikat nemcsak a digitális oktatási folyamatok kiforratlansága, hanem túlzsúfolt otthonok, munkanélküliség és rossz minőségű digitális eszközök is nehezítik – számol be a hazai roma felsőoktatási hallgatókat és felsőoktatásba készülő középiskolai diákokat támogató Romaversitas Alapítvány.
Az alapítvány szerint a rendszerrel kapcsolatos félelmek már beigazolódtak:
a hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat fokozott mértékben sújtja a járvány következtében kialakuló egészségügyi és társadalmi krízis.
A hátrányos helyzetű roma fiataloknak is ugyanazokon az érettségi és egyetemi vizsgákon kell helytállniuk, mint a jobb körülményekkel, megfelelő eszközökkel rendelkező diákoknak, akik biztonságos otthonaikban tudnak készülni az előttük álló megmérettetésekre.
„A megnövekedett otthoni jelenlét, a stressz és a járvány egyéb hatásai minden magyarországi család számára óriási kihívást jelentenek, ám ezen időszak különösen súlyos következményekkel járhat azon diákok számára, akik most a kollégiumokból és albérletekből mélyszegénységben élő, diszkrimináció által sújtott otthonokba térnek vissza”
– közölte Dinók Henriett, a Romaversitas Alapítvány kuratóriumának elnöke.
A Romaversitas közel 70 diákkal tartja a kapcsolatot, közülük többen arról számoltak be, hogy a gyárbezárások és a vendéglátóipari visszaesések miatt nemcsak ők veszítették el diákmunkájukat, de családtagjaik közül is többen munkanélkülivé váltak.
„A legtöbb esetben vagy nincsenek családi tartalékok, vagy azok csak nagyon rövid ideig fogják fedezni a megélhetést”
– közölte Dinók, aki szerint a közelgő egyetemi vizsgákra és az érettségire való sikeres felkészülést nemcsak a korlátozott anyagi lehetőségek nehezítik: a Romaversitas Alapítvány egyik hallgatójának egy szlovák határ melletti faluba kellett visszatérnie a kollégiumbezárások miatt, ahol két szobában öten vannak.
Ha online órája van, ki kell ülnie a ház elé a család autójába, hogy figyelni tudjon, ráadásul a lassú internetkapcsolat és a rossz minőségű elektromos eszközök további nehézségeket jelentenek.
Még a technikai nehézségekre különös figyelmet fordító romaversitasos órák esetén sem egyszerű a diákok és az oktató helyzete sem: a Romaversitas egyetemi felkészítő programjában angolt tanító Barabás Mariann arról számol be, hogy gyakran kell feladatot váltani, mert például egy videót nem lehet úgy lejátszani, hogy az összes diáknál megfelelően jelenjen meg, illetve
„Az online órákon ki vagyunk szolgáltatva a diákoknál lévő eszközök minőségének és az internetelérés stabilitásának is.”
Mint írják, az érettségik és vizsgák előtti célegyenesben kulcsfontosságú, hogy a távoktatás minél kisebb mértékben rontsa a roma egyetemisták és egyetemre készülő diákok esélyeit – a helyzet súlyosságának enyhítésére közösségi adománygyűjtést és kiegészítő ösztöndíjakat indítanak, hárommillió forintot kívánnak összegyűjteni.
A Romaversitas Alapítvány adománygyűjtése itt elérhető.
Már a digitális tanrend bevezetése utáni első napokban aggodalmukat fejezték ki szakmai szervezetek amiatt, hogy a megváltozó helyzet sokak számára lemaradást, egyenesen évismétlést jelenthet. Problémákat okoz, hogy a rosszabb vagy akár semmilyen elektronikus eszközzel nem rendelkező diákok nem tudják feltölteni a feladataikat, azonban az eszközhiány csak részprobléma: már akkor is beszámoltunk arról, hogy van olyan család, ahol egy szobában él kilenc ember a beteg, kerekesszékes nagypapától a egészen a csecsemőkig, itt pedig eszközhiány nélkül is nehéz megvalósítani a március 13-án bejelentett és 15-étől élesben működő digitális tanulást.