„A kormány a 2016 és 2024 közötti időszakban összesen mintegy 5000 milliárd forintot fordít a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti és közúti beruházásokra.”
– írta a kormany.hu „Rekordév lesz az idei a vasúti fejlesztések terén” című bejegyzésében januárban, és valóban:
Csak 2020 folyamán 300 milliárd forintot invesztál a kormány (az Európai Unió segítségével) különböző kötött pályás vonalak korszerűsítésére. Egyébként 2016 és 2024 közötti időszakban a kormány körülbelül 5000 milliárd forintot fordít a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti és közúti beruházásokra.
Ezek a beruházások kormányzati stratégiába illeszkedve fejlesztenék a személy- és áruszállítás színvonalát Magyarországon.
A kormányzati elképzelések megvalósulását segíti az Európai Unió Green Deal (Európai Zöld Megállapodás) napirendre kerülése is, hiszen az EU 2050-re a világ első klímasemleges kontinensévé szeretné változtatni Európát, és ehhez a kötött pályás infrastruktúra fejlesztése elengedhetetlen.
Ahogy azt a Magyar Hang összegyűjtötte viszont, a források hazánkban ezen a téren is egy irányba folynak: Mészáros Lőrinc és köre évek óta egyeduralkodó az állam vasúti nagyberuházásainak terén.
A portál összesítése alapján kiderül, hogy 2017-ben nyert utoljára ilyen nagyberuházást olyan cégcsoport, ami nem Mészáros köréhez köthető.
A gyűjtés alapján ezek a cégek
- az R-Kord Építőipari Kft.
- a V-Híd Építő Zrt.
- a Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
- és a Vasútvillamosító Kft. (Mészáros Lőrinc veje, Homlok Zsolt cége)
A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső közötti harmadik vágány megépítésére idén 9,5 milliárdot nyert el az R-Kord (3 kilométernyi vasútpálya, ahhoz tartozó berendezésekkel), az 55 milliárd forintos, debreceni BMW-gyárhoz kapcsolódó vasútfejlesztési munkákat a V-Híd Építő Zrt. húzta be (kilométerenként 3,6 milliárdért). Ez a két cég nyerte el ezeken felül a Debrecen-Ebes közötti pályaszakasz felújítását is, a BMW-gyár felé építendő leágazással együtt.
Ebes és Püspökladány között szintén ezek a cégek újítanak, 31 kilométeren mintegy 75 milliárd forintos áron, de az Érd és Érd alsót összekötő szakaszon kiépülő másfél kilométeres vágány, és az ahhoz tartozó vasúti híd 8,7 milliárdért szintén az ő bizniszük.
A Szabadbattyán és Balatonfüred közötti vasútfelújításnál már a Homlok Zsolt-féle Vasútvillamosító Kft. is részt vesz a kivitelezésben, a cégek összesen 23 milliárdért dolgoznak 55 kilométeren.
(Magyar Hang)