Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A szakszervezet szerint szánalmasan kevés a BKV béremelési ajánlata

Ez a cikk több mint 4 éves.

A többek között a BKV munkásainak érdekképviseletét ellátó Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) közleménye szerint a vállalat által az idei évre felajánlott 8 százalékos béremelés „szánalmasan kevés”, írja közleményében a szakszervezet.

Az EKSZ szerint a 8 százalék nem tárgyalási alap, és kitartanak ehhez képest csaknem kétszeres, 15 százalékos követelésük mellett.

Mint írják,

„Megalázóan kevés, összesen nagyjából 8 százalékos béremelési ajánlatot tett hosszú hónapos hallgatás után a BKV vezérigazgatója a mai, január 21-ei tárgyaláson. A szakszervezetek kitartanak a 15 százalékos követelés mellett, a 8 százalék még tárgyalási alapnak sem felel meg”.

Naszályi Gábor, a szakszervezet elnökének nyilatkozata szerint

„A mai bértárgyalás volt az első, amelyen a BKV vezetése konkrét ajánlatot tett az idei bérek emelésére, ám a szánalmasan kevés, több tételből összeállt, nagyjából 8 százalékos javaslatért kár volt összeülni”.

Az ajánlat úgy áll össze, hogy 6 százalék lenne maga a béremelés, és további két százalék senioritás és „kulcsemberek” megtartása címen érkezne, ez pedig a fővárosnak, a BKV tulajdonosának és fenntartójának 5,6 milliárd forintba kerülne a közlemény szerint.

Naszályi szerint amennyiben Bolla Tibor felelősen gondolkodik, hamarosan elő kell, hogy álljon egy sokkal jobb ajánlattal, mert a mostani, „szánalmas ajánlat” nem alkalmas arra, hogy megtartsa a tapasztalt járművezetőket és karbantartókat. Amennyiben tömeges elvándorlás következik be a cégnél, veszélybe kerülhet a fővárosi tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának a fenntartása.

A versenyszférára és a BKV-nál tapasztalható állapotokra is rálátó forrásunk szerint a BKK-nak bedolgozó szerződéses szolgáltatóknál nem csupán a bérezés és a munkakörülmények jobbak, de a járműpark műszaki színvonala is felülmúlja a forráshiánnyal küszködő fővárosi cég állományáét.

Mindazonáltal a buszközlekedés magánszektorba történt kiszervezésével végső soron azok a magáncégek járnak jól, melyektől buszos szolgáltatást rendel a főváros, így a források egy része a bérrendezés és a járműpark megújítása helyett magáncégek kasszájába vándorol.

A BKV és a szakszervezetek között régóta tart a vita a béremelés mértékéről, az EKSZ már szeptemberben jelezte, hogy 15 százalékos emelést tartanának elfogadhatónak, azonban az elnök szerint akkor a közlekedési vállalat a megállapodás helyett inkább ultimátumot intézett a munkások felé.

A helyzet novemberben sem javult, sőt, a szakszervezet már év elején jelezte, hogy a vállalat munkásai továbbra is a tavalyi, szintén elégtelennek tartott bérmegállapodásnak megfelelő összegért dolgoznak, ebben a tekintetben tehát mindenképp haladás, hogy legalább le tudtak ülni egymással a felek.

További probléma a cégnél, hogy nem csupán a bérek alacsonyak, de a munkakörülmények is hagynak kívánnivalót maguk után. Nemrég pattant ki botrány abból, hogy a BKV megfigyeli dolgozói Facebook tevékenységét, és az sem javítja a cégnél a morált, hogy a tízórás, stresszes műszakok után dohos, büdös, poloskás munkásszállók várják a megfáradt sofőröket.