Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Transzparencia, közlekedés, ipar és zöldpolitika: programjukról nyilatkoztak a győri polgármesterjelöltek

Ez a cikk több mint 4 éves.

Ma este rendezték meg az időközi választáson induló polgármesterjelöltek vitáját Győrben, az Azonnali szervezésében. Összesen hatan pályáznak Borkai Zsolt korrupciós botrányai miatt lemondott expolgármester posztjára: a Fidesz részéről Dézsi Csaba András, az ellenzéki összefogástól az MSZP helyi elnöke, Pollreisz Balázs, Balla Jenő civilként indul, a Mi Hazánk jelöltje Géber József, a függetlenek pedig Kirchfeld Mária és Hajnal János. A felsoroltak közül mindössze Dézsi nem vett részt az eseményen.

A beszélgetést négy nagyobb blokkra bontották, a jelöltek az önkormányzati átláthatóságról, a közösségi közlekedésről, a város gazdaságáról és az esetleges válságkezelésről, illetve a zöldpolitkáról fejthették ki állsáspontjukat.

Átláthatóság:

  • Pollreisz Balázs a városi cégeket teljes körű átvilágításnak vetné alá, ugyanis véleménye szerint „ami itt volt, szégyen és tarthatatlan, ahogyan a NER Borkai-bárói élnek ebben az országban”; a Transparency International szakmai irányításával vizsgálná át a közbeszerzéseket és a szerződéseket, illetve a K-Monitor és az Átlátszó által kidolgoztott Ez a Minimum! antikorrupciós programot is bevetné,
  • Balla Jenő szerint is mindenképpen át kell vizsgálni a közbeszerzéseket és ha szabálytalanságot találnak, „bátran oda kell állni és nyíltan vállalni a korripcióval kapcsolatos véleményt”. Nem vonja kétségbe, hogy az önkormányzatban sok becsületes ember is dolgozik, ám polgármesterként egy független csapat segítségével mindenképpen átvizsgáltatná a szerződéseket. Emellett fontosnak tartja, hogy két ciklus után mindenképpen cserélődjön a város vezetősége.
  • Géber József prioritásnak tartja az évek során fölhalmozódott ügyek átvilágítását, szerinte csak tiszta lappal tudna indítani az új polgármester. Az átvilágítást ő is egy független, szakmai gárdára bízná.
  • Hajnal János előnynek tartja, hogy eddig nem tevékenykedett önkormányzatban, szerinte civilsége garancia arra, hogy elfogulatlanul vizsgálná át az ügyeket. Arra is figyelne, hogy a korábban elcsalt állami pénzek újra visszakerüljenek az önkormányzathoz, illetve kötelezné tagjait, hogy évenként nyilvánosságra hozzák vagyonnyilatkozatukat.
  • Kirchfeld Mária a korrupciót a „társadalom rákfenéjének” tartja, amely ellen csak törvényesen lehet fellépni, ezért betekinthetővé, nyilvánossá tenné az összes önkormányzati szerződést.

Közösségi közlekedés:

  • Balla Jenő mindenféleképpen rendszerben gondolkodna: egy olyan önkormányzati cég létrehozását látja szükségesnek, amelynek hatásköre alá tartozik a biciklis közlekedés, a parkolás, a buszok és az útfejlesztés menedzselése is.
  • Géber József szerint az új villamos terve „elfeljthető”, helyette az elővárosi vasúthálózat fejlesztését látja szükségesnek, valamint a pályák beljebb vezetését.
  • Hajnal Jenő Ballához hasonlóan egy győri közlekedési központot hozna létre, amely egyszerre, rendszerben kezelné az egész közlekedést, a villamosvonal építésének kérdésében pedig konzultálna a lakossággal.
  • Kirchfel Mária fontosnak tartja, hogy lépésenként haladjon a fejlesztés, először a most működő közlekedési hálozatot tenné rendbe, szakmai konzultációval. Nagyobb hangsúly fektetne a kerékpáros útvonalak fejlesztésére, hiszen „Győr mindig biciklis város volt”.
  • Pollreisz Balázs szerint Győrben „busz-skanzen” működik, ezért fontosnak tartja egy olyan szolgáltató vagy szolgáltató-megrendelő központ létrehozását, amely egyszerre felel a jegy- és bérletvásárlásért, a buszokért, a biciklisekért. Megakadályozná az elővárosi megállóhelyek bezáratását, illetve egy reggeli iskolabusz-járatot vezetne be, hogy a kocsiforgalmat csökkentve a szülők biztonságosan tudják iskolába vinni a gyerekeiket.

Győr város gazdasága, esetleges válságkezelés

  • Géber József szerint ha az autóipari lassulás miatt az Audi bedől, nehéz lesz az ágazatot feléleszteni, erre mindenkinek magának kell felkészülnie. Azt viszont megígérte: polgármesterként felkutatná, milyen más iparágakat lehet a városba hozni.
  • Hajnal Jenő hadászati eszközök gyártásába fektetne bele, véleménye szerint ugyanis „olyan politikai helyzet van, hogy nem tudni, mikor lesz szükség védekezésre”.
  • Kirchefeld Mária fontosnak tartja, hogy ne egy lábon álljon az ipar; ennek megfelelően a szakképzésti rendszert is úgy reformálná meg, hogy a hiányszakmákat, a manuális készségeket minél többen tanulják ki.
  • Pollreisz Balázs szerint az ipar jelenleg abszolút egy lábon áll, mégpedig az Audi lábán. Az egyetemmel közösen olyan tanulmány kidolgozásába fektetne bele, amellyel kimutatható, hogy a világ többi városában, ahol jelentős a gép- vagy az autóipar volt, milyen más iparágak tudták felszívni a munkaerőt, ezeket pedig idehozná. Válság esetén a munkanélkülieket, vállalkozásokat segítené, illetve létrehozna egy érdekegyeztető tanácsot, amely civilek, szakszervezetek, cégek számára nyújtana kommunikációs platformot.
  • Balla Jenő a jövő generációját már nem az autóipar felé terelné, hanem olyan képzésekre, amelyekre változatos szakmák építhetőek, így fellendíthető lenne akár a robotipar, az élelmiszeripar vagy a turizmus.

Zöldpolitika, klímaváltozás

  • Hajnal Jenő szerint a város új vezetőjének kötelessége kiaknázni azokat a pályázati lehetőségeket, amelyeket az Európai Unió biztosít zöld fejlesztésekre; a megújuló energiák felhasználásában hisz.
  • Kirchfeld Mária fákat ülettetne, a folyómedreket és azok partját rendbetenné, illetve több bicikliutat alakítana ki.
  • Pollreisz Balázs legelső intézkedése a klímavészelyzet bejelentése lenne, ezek után pedig szakemberek véleményét kérné ki, akik abban segítenének, hogy az önkormányzat minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjon maga után. Moratóriumot hirdetne ki a zöldterülete csökkentésére, több légszennyezettségi mérőállomást hozna létre, újraterveztetné a szemétgyűjtést, illetve megnézné, hogyan tud a távfűtés geotermikus energiával működni.
  • Balla Jenő első körben a gyárak károsanyag-kibocsjátását vizsgálná meg, azt, hogy milyen hatással vannak az egészségre és ehhez mérten cselekedne, védőerdőket építene és védené a már meglévő zöldterületeket.
  • Géber József szerint a lakóövezetek kiépítésénél nem veszik figyelembe, hogy ott „embereknek tényleg élni kell”, nincsen hely sétára vagy kutyás programokra, ezért növelné a zöldterületek számát.

Az időközi választást január 26-án tartják, verseny várhatóan a fideszes Dézsi és az összellenzéki Pollreisz között fog eldőlni, a kormánypártnak viszont mindenképpen kétharmados többsége lesz a közgyűlésben ebben a ciklusban, 22 képviselőből 15 tartozik hozzájuk.

Az eseményen készült teljes felvételünk itt nézhető vissza: