Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Facebook beleavatkozik a magyar választásokba

Ez a cikk több mint 5 éves.

Szólhatna ez a cikk arról, hogy mennyire ijesztő, ahogy a Facebook letiltotta a Mediaworks hirdetési lehetőségeit. De önmagában a Fidesz médiacégének létiltása miatt nincs értelme sajnálkozni, még ha ijesztő is, hogy minden szó nélkül a nagy techcég egy ilyen lépést meg tud tenni. Ugyanis a Mediaworks önmagában nem értelmezhető, a Facebook rendszerének korlátlan piaca pedig a kormánypártoknak kedvez.

De ha nem a direkt beavatkozásról beszélünk akkor miről? A Facebook rendszere átvette egy részét a társas- és a médiakommunikációnak is. Itt osztjuk meg a híreket egymással, itt szerzünk információt, beszélünk a kisebb és nagyobb közösségünk ügyeiről, például a politikáról.

Azt viszont, hogy ebben a rendszerben mi kerül elénk és hogyan, a Facebook algoritmusa határozza meg, méghozzá egy korlátlan és Magyarországról szabályozatlan piacon.

A Facebook az amerikai és a globális politikai fejleményektől függő átalakításai határozzák meg azt az algoritmust, ami aztán a magyar felhasználók elé is rakja a tartalmakat. Márpedig akár tízezer szavazat, mandátumok, pártok sorsai múlhatnak azon, hogy mit csinál ez a nagy techcég. És nem azért lesz éppen egyik vagy másik pártnak előnye, mert jobb politikát kínálnak, hanem azért, mert ügyesebben használnak egy technikát.

Csakhogy a technika ügyes használata pénzkérdés. Lehet tehetséges egy párt közösségi médiára szakosodott alkalmazottja vagy kommunikációs csapata, de a piacon lehet náluk jobbat venni, akinek több pénze van. Az ügyesség megvásárlásnak tényleg a pénz szab határt. Persze ez valamennyire a hagyományos médiaeszközöknél is így van, de a közösségi médiában ahol lájk lájkra, komment kommentre épül még inkább.

Ezt pedig megfejeli egy olyan hirdetési rendszer, ahol egymással is versenyeznek a hasonló célcsoportra lőtt hirdetések, és ahol ha valakinek több pénze van, akkor egyszerűen több választót szólít meg, sőt elérheti azt is akár végtelen pénzzel, hogy csak őt láthassák egy-egy adott választói csoportban. Ez pedig leginkább akkor lehetséges, ha minél több szakértőt is megtudnak venni, és minél több technológiát a választók még pontosabb célzásához.

Tehát a Facebook egy olyan kontrollálhatatlan szabad piacot jelent a választásoknál, ahol leginkább a pénz, és a közösség ügyeiben indifferens szaktudás adhat előnyt ahhoz, hogy valaki jól szerepeljen. Egy olyan rendszert, ahol a politika maga egyre kevésbé számít. Ezért avatkozik bele durván a Facebook a szabad választásokba.