Közel 60 embert bocsátottak el egy az utóbbi két hétben a makói Continental üzemből, amely Makó legnagyobb munkáltatója, nagyjából 2300 embert foglalkoztat – közölte riportjában a Délmagyar, amelynek a cikkét a HVG vette át.
A cég egyik névtelen dolgozója mondta el a lapnak, hogy „ a múlt héten közölték velünk, hogy ha tudunk jó lehetőséget, keressük, mert elbocsátások vannak, lesznek, mivel kevesebb a megrendelés. A múlt héten 40-50 embert küldtek el, tegnap is jó párat, 10 fölött”.
„[V]olt olyan, aki ment rendesen a délutáni műszakjába, és beérkezésekor közölték vele, azonnali hatállyal vége.” – tette hozzá. A gyár körüli szóbeszéd szerint pedig akár 400 embert is érinthet az elbocsátási hullám.
A Délmagyar megkereste az ügyben a vállalatot is, amely több más autóipari beszállítóhoz hasonlóan szintén a globális autóipari folyamatokkal magyarázta a megszorító intézkedéseket: „a tavalyi év második felétől csökkenést mutat az iparág, ami minden szereplőre hatással van. Makói gyárunkra is, és emiatt a természetes fluktuáción és a projektszerűen bevont bérelt munkaerőn túl minimális állományi létszámkorrekciót kezdeményeztünk” – mondta el válaszában a cég, hozzátéve, hogy a jelenlegi terveik szerint nem lesz csoportos létszámcsökkentés az üzemnél.
Épp ma számoltunk be arról, hogy Szombathely egyik legtöbb embert foglalkoztató cégével, a szintén autóipari beszállító TDK Hungary Components Kft-vel kapcsolatban arról jelentek meg helyi hírek, hogy a cég több száz főt bocsájt el és tömeges leépítés zajlik.
A cégvezetés válasza ott is hasonló volt:
„A világgazdaság belekerült egy olyan instabil állapotba, hogy az előrejelzések gyakorlatilag napi szinten változnak. Így nagyon nehéz tervezni nekünk, a vevőinknek, de a végtermékgyártóknak egyaránt”.
És amíg ezt a gazdasági helyzetet látják, azt tudják mondani, hogy csoportos létszámleépítést jelenleg nem terveznek, azonban ez rövid, közép és hosszú távon is változhat.
Március elején pedig a Mercedes beszállítójáról, a kecskeméti Antolinról derült ki, hogy több száz munkásától válik meg, több gyártósort és termék gyártását is Spanyolországba költözteti.
A magyar gazdaság szerkezete egyébként jelentős mértékben épít a német cégek által dominált járműiparra, ennek jelentőségéről és történetéről a magyar gazdaság függőségi viszonyára nézve Gerőcs Tamás írt cikket a Mércére.
(Délmagyar, Mérce)