Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Munkások százait rúgja ki egy autóipari cég, miközben a maradókat továbbra is napestig túlóráztatja

Ez a cikk több mint 5 éves.

Több száz munkásától válik meg egy spanyol hátterű, Magyarországon kecskeméti és helvéciai telephellyel rendelkező járműipari cég, több gyártósort és termék gyártását is Spanyolországba költözteti, miközben továbbra is folytatja gyakorlatát, miszerint a rabszolgatörvény adta lehetőségekkel élve kizsákmányolja dolgozóit – írja a speedfm.hu.

Az Antolin nevű, autóiparban használt kárpitokat és ajtóborításokat gyártó cég 2015-ben vette át az üzletágat a Magna Internationaltől, jelenleg a további üzletágakkal együtt a világ 26 országában, 149 gyárban folytat termelést, a magyarországi gyárakban előállított termékeik egy részét a kecskeméti Mercedes gyárban használták fel, de több nagy autóipari cégnek, pl. a Jaguarnak is szállítanak.

A helvéciai telepet 2016-ban adták át – melyről akkoriban a HVG is beszámolt – a zöldmezős beruházásra 5,5 milliárd forintot fordítottak, melyből csaknem egymilliárdot Magyarország és az Unió állt, a támogatásért cserébe a cég akkor 68 munkahely létrehozását vállalta.

Az Antolinnak egyébként nem biztos, hogy a korábban nyújtott, munkahelyenként csaknem tizenötmilliós támogatás létfontosságú lett volna a beruházás végrehajtásához, tekintve hogy világpiaci szinten a gépjárművek belső kialakításával foglalkozó beszállítók terén a harmadik, tetőkárpitok terén világelső.

A cég 2017-es hazai nettó bevétele a kecskeméti Hírösvény szerint 34 milliárd 366 millió 779 ezer forint, forgalma globálisan pedig – saját beszámolójuk szerint – meghaladta az ötmilliárd eurót.

A cég Magyarországon kizárólag a Mercedesnek értékesíti termékeit, a mostani leépítést is azzal indokolta az elbocsátott dolgozóknak, hogy elmaradnak megrendelések – miközben a német multi épp bővíti kecskeméti kapacitásait – a Hírösvény rá is kérdezett, minőségi problémák állnak-e a megrendelések visszavonása mögött, erre egyelőre nem kaptak választ – mi is kerestük a Mercedest, egyelőre nekünk sem adtak választ.

A leépítés már csak azért is érdekes, mert a cég a NAV kimutatása szerint több mutató tekintetében is – autóipari termelők, exportőrök – a megye top tízes listáján szerepelt az elmúlt években.

Forrásaink szerint a cégvezetés még tavaly decemberben is bőszen toborozta a munkaerőt, karácsonykor a gyárigazgató megnyugtatta a munkásokat, hogy jól megy a cégnek, a munkások pedig biztonságban vannak, ehhez képest most február végén első körben százötven főt bocsátottak el.

A cégnél januárban 3,5 százalékos fizetésemelést jelentettek be – miközben hazai megrendelőjüknél, a Mercedesnél 22 százalékkal emelkedik a dolgozók bére – a havi közel 32.000 forintos kafetériát pedig 11.000 forintos SZÉP kártyával helyettesítették.

Mindazonáltal, miután a cég januárban elsők között íratott alá munkásaival olyan szerződést, melynek értelmében elrendelhetik a rabszolgatörvénybe foglalt 250+150 órányi túlórát, a megfogyatkozott megrendelések miatti alacsonyabb munkaóraigényt kevesebb túlóra helyett dolgozók elbocsátásával oldják meg.

Így habár munkásokat rúgnak ki a megrendelések elmaradása miatt, a maradóknak továbbra is látástól vakulásig kell dolgozniuk.

Címlapkép: Antolin / Facebook