A Jaguar-Land Rover cég egyik egyesült királyságbeli üzemében három napos munkahetet vezetnek be – hosszabb távon kirúgás fenyegeti az üzem háromezer dolgozóját, ahogy a konszern másik két nagy-britanniai üzemének munkásait is.
A korábban Ford-tulajdonú, de 2008 óta az indiai Tata Motors kezében lévő vállalat más nyugati gyártókhoz hasonlóan már korábban kiszervezett kapacitásokat az Európai Unió autóipar számára olcsó szakképzett munkaerőt és kedvező vállalkozási feltételeket biztosító perifériájára – nevesül Szlovákiába.
Ez utóbbi termelőegységet 2015-ben jelentette be a cég a brazil, indiai, kínai kihelyezett gyártósorok után – jelentősége azonban a Brexit-szavazás után nőtt meg különösen, mert így Nagy-Britannia legnagyobb autógyártója nem marad Európai Uniós kapacitás nélkül. Ez a gyártó szempontjából különösen fontos, hisz az EU Kína után a második legnagyobb piaca, eladások számában megelőzve a cég számára tradicionálisan fontos Egyesült Királyságot.
Madelaine Moon brit munkáspárti képviselő aggodalmának adott hangot, miszerint a Brexit miatt még több autóipari állás fog megszűnni Nagy-Britanniában, miután az EU-s vámok kikerülése érdekében újabb modellek gyártását helyezik át a nyitrai üzembe.
Az indiai kézben lévő Jaguar Land Rover profitja a Brexit miatt rövid távon az előrejelzések szerint csökkenni fog, azonban a tőke mobilitásának köszönhetően a gyártás áthelyezésével ki fogja küszöbölni a számára hátrányos körülményeket.
A Nagy-Britanniában élő autóipari munkásoknak azonban a várható leépítések miatt sokkal rosszabbak a kilátásaik, ugyanis a kapitalizmus egyik alaptézisével ellentétben a munkaerő (a munkások) a gyakorlatban sokkal korlátozottabban mobilak térben mint a tőke, ahogy ezt az utóbbi – mint jelen esetben is – ki is használja.
Emellett persze a brit nemzeti büszkeségnek se tesz jót, ha a korábban bemutatott dízel, hibrid és villamos modellek, valamint az inverz gyarmatosítás után egyre kevesebb brit luxusautón fog szerepelni a „Made in the UK” felirat.