Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

37 milliárd dollárt veszített a Facebook egyetlen nap alatt az adatvédelmi visszaélések miatt

Ez a cikk több mint 6 éves.

A Facebook részvényei hétfőn, egyetlen nap alatt 6,7 százalékot veszítettek értékükből, és ezáltal a cég majdnem 37 milliárd dollárral (9300 milliárd forinttal) lett szegényebb, miután a hétvégén a brit sajtó újabb leleplezéseket közölt a közösségi hálón végrehajtott adatvédelmi visszaélésekről és politikai manipulációról.

A botrány középpontjában egy Cambridge Analytica nevű cég van, amely online „közönség-befolyásolást” ajánl politikai és üzleti szereplőknek. A cég, amely Steve Bannon amerikai szélsőjobboldali vezéren keresztül kötődött a Trump-kampányhoz, 2014-ben hozzájutott 50 millió Facebook-felhasználó személyes adataihoz, fogyasztási preferenciáihoz, és ezeket használta célzott politikai hirdetésekre.

Bár a cég tagadja, hogy illegálisan jutott volna hozzá bármilyen adathoz, a brit Observernek nyilatkozó egykori munkatárs dokumentumokkal bizonyítja, hogy ez nincs így. A cég úgy jutott hozzá a személyes adatokhoz, hogy egy Cambridge-i Egyetemen dolgozó kutató kifejlesztett egy személyiségtesztet, amelynek kitöltésével a felhasználók beleegyeztek a személyes adataik megosztásába. Csakhogy a szivárogtató ex-munkatárs szerint nemcsak a kitöltők, de a kitöltők ismerőseinek adatai is eljuthattak így a kutatóhoz, tőle pedig a Cambridge Analyticához. Ez pedig bűncselekménynek számít.

Hétfőn a szintén brit Channel 4 olyan riportot közölt, amelyben a vállalat vezetői rejtett kamerák előtt büszkélkednek azokkal a gyanús trükkökkel, melyeket egy-egy kampányban bevetnek. A felvételek tanúsága szerint a Cambridge Analytica álhírekkel, hamis korrupciós botrányokkal és prostituáltakkal járatott le politikusokat.

„Borzasztóan hat kimondani, de ezek olyan dolgok, amelyeknek nem föltétlenül kell igaznak lenniük addig, amíg elhiszik őket” – mondja a felvételen Alexander Nix, a cég vezérigazgatója.

A rejtett kamerás felvételen szereplő cégvezetők azt is elárulják, sok helyen egykori kémeknek és más hasonló szereplőknek szervezik ki a munkát, akik „szellemként” surrannak ki-be a választási folyamatba.

Arról is beszélnek, hogy nemrégiben épp egy kelet-európai országban folytattak sikeres kampányt.

A Facebook tagadja, hogy külső szereplők illegálisan juthattak volna hozzá felhasználóinak adataihoz, ám mind a brit, mind pedig az amerikai hatóságoknak komoly fenntartásaik vannak ezzel kapcsolatban. A brit adatvédelmi hatóság házkutatási engedélyt tervez beszerezni a Cambridge Analytica ellen, két amerikai szenátor pedig vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi, Mark Zuckerberg Facebook-vezér meghallgatásával együtt.

Zuckerberg napok óta nem nyilatkozik az ügyben.

Nem teljesen világos, hogy mely kelet-európai ország(ok)ban tevékenykedett a Cambridge Analytica, a Channel 4 felvételei alapján Csehország tűnik a legvalószínűbbnek. De a cég saját állítása szerint 200 másik választási kampányban vett részt csapdákkal és álhírekkel, személyre szabott választási hirdetésekkel.

A 444.hu hétfőn írt arról, hogy a személyre szabott választási hirdetések a Fidesz kampányától sem idegenek. Az elmúlt időszakban a kormányközeli média óriási videódömpinget indított el, amelynek keretén belül sokszor hamis felvételeket hirdetnek migránsellenes üzenettel a közösségi háló fideszes felhasználóinak. A hétvégén pedig Szávay István jobbikos képviselő leplezett le egy fidelitasos trollt, akinek feladata az volt, hogy embereket szervezzen, akik jobbikosnak adják ki magukat és határon túli magyarokat gyalázó kommentekkel árasztják el a párt szimpatizásaint tartalmazó csoportokat.