Kiderült: a Twitter hirdetési ajánlatot tett az orosz propagandamédiumoknak

A Twitter blogja csütörtökön bejelentette, felfüggeszti két külföldi, az orosz kormány propagandairoda meghosszabbításaként működő sajtótermék, az RT és Sputnik hirdetéseit a felületein. A döntést azután hozták meg, hogy az amerikai hírszerzés kimondta, ezek a médiumok is bizonyíthatóan közösségi médián keresztül is befolyásolták a 2016-os amerikai elnökválasztást.

Erre válaszul az RT pénteken közleményt adott ki, amiben igazolják: 2016-ban több mint 3 millió dolláros, specifikusan az elnökválasztásokra tervezett egyedi ajánlatot kaptak a Twitter értékesítési részlegétől a hirdetési csomagjukra.

Az ajánlatban, amit az RT nem fogadott el, olyan sales érvek szerepeltek, mint hogy a politizáló Twitter-felhasználók nagyon aktívak, és hogy az ilyen tartalmak jól terjednek. A Twitter 8 százalékos, közel 300 ezer dollár értékű kedvezménnyel adta volna el a hirdetési csomagot.

A Twitter, a Facebook és a Google is az amerikai hírszerzés vizsgálatának célkeresztjébe került, miután bebizonyosodott, a választás alatt mindhárom platform lehetővé tette, hogy orosz ügynökök célzott politikai hirdetésekkel érjék el az amerikai szavazókat, így befolyásolva az elnökválasztások kimenetelét. Mark Zuckerbegnek még hosszú ideig nem fogják elfelejteni, először “elég őrült ötletnek” nevezte, hogy a Facebbok hirdetéseink keresztül külföldről befolyásolták volna a választásokat. A Facebook CEO-ja azóta beismerte, 100 ezer dolláros tételben jelentek meg célzott hirdetések a Facebook felületén az orosz befolyásolási művelet részeként.

Az RT most nyilvánosságra hozott ajánlata azt igazolja, hogy a Twitter egész másféle hibát követett el, mint a Facebook. A Facebook hirdetői felülete ugyanis teljesen automatikus, a cégen belül nincs értékesítési osztály, aki a hirdetéseket felülvizsgálná. Csak három dolgot ellenőriznek: mennyi a szöveg a reklám képén, említi-e a reklám a Facebookot, és nem céloz-e túl fiatalokat az esetleg nem nekik való termékével.

A Facebook-nál tehát az automatizmusok miatt a cég szervezeti felépítését terheli a felelősség – a Twitter viszont egyedi ajánlatott tett az RT-nek.

A 2016 őszén összerakott ajánlatban testreszabott emojikat, tweet promóciós csomagot és reklámvideókat kínált a Twitter a korábban Russia Today néven ismertté vált híroldalnak. Az RT szerint a Twitter nem fair, ha nem ismeri be, hogy minden egyes hírügynökség és hírportál használ fizetett hirdetéseket a tartalmai terjesztéséhez.

A Twitter kedden azt is bejelentette, hogy ezentúl egy átláthatósági eszközt használnak majd, amivel a felhasználóik értesülnek, milyen célcsoport részeként látják az adott hirdetést, mennyi ideje fut a reklám, és kikre van targetálva. Az RT-től és Sputniktól származó mindenkori bevételüket független kutatási alapoknak adományozzák, ahol a Twitter politikai és civil aktivizmusra való felhasználását vizsgálják majd. A Facebook hasonló átláthatósági eszközt tervez, amit Kanadában tesztelnek, és 2018-tól használják majd világszerte.

(Guardian)

Olvass tovább!