Csányi Gergely foglalkozott már azzal, hogy mit csinál a tőke az ágyban A pornó nem szex. A pornó erőszak című kampány részeként a Mércén olvasható cikksorozatban publikált írásában. Az idén a Napvilág Kiadó gondozásában megjelent A szex politikai gazdaságtanából nemcsak az derül ki, hogy mit csinál a tőke az ágyban, hanem az is, hogyan mászik be a tőke az ágyba, és mégis miért. Csányi olyan elméleti keretrendszert vázol fel, amelyen belül nemcsak a tőkeérdek és a szexuális szokások közötti összefüggések rajzolódnak kik, hanem az is, hogy a fennálló gazdasági rendszer hogyan alakít ki és tart fenn egy szexuális hegemóniát, és hogy miért nem vizsgálható a szexualitás önmagában álló jelenségként, hiszen a gazdasági-társadalmi érdekek alakítják a szexuális szokásokat is.
Ez az írás először az Új Egyenlőség oldalán jelent meg. A recenziót az Új Egyenlőség szerkesztőségével való együttműködés keretében közöljük újra.
Felmerül a kérdés, hogyha a tőke bemászik még az ágyba is, és olyan módon formálja a szexuális szokásokat és normákat, hogy azok állandónak és természetből fakadónak tűnnek, akkor
elképzelhető-e egyáltalán az, hogy eltérjünk ettől és az adott szexuális hegemóniának ellentmondó módon képzeljük el a szexualitást?
Ebből adódik a kérdés: létezik-e egyáltalán antikapitalista szex, és ha igen, milyen?
A személyes politikai
A szerző a kötet első fejezetében a kutatása módszertani paradigmáit és a későbbi fejezetekben használt kulcsfogalmakat mutatja be. Hangsúlyozza, hogy a gazdaság és a szex nem kezelhetőek egymástól függetlenül, ahogyan azt már a hetvenes évek feminista szlogenje is jelezte: The Personal Is Political (A személyes politikai). Le kell tehát leplezni az ideológiát, ami élesen el akarja határolni a szextől a gazdaságot és a politikát.
Csányi módszertani kerete elsősorban a „szexualitás makroszociológiája”, azaz a szexuális gyakorlatot az élet újratermelése részének tekinti, emellett azonban magában foglalja a szexuális vágy és fantázia, a szexualitás mikroszociológiáját is. A történelmi materializmus módszertani paradigmaként jelenik meg, amelynek célja a leleplezés: leleplezése az ideológiának, amely a szexet a gazdaságtól élesen elkülönített kategóriába helyezi. A szex az élet újratermelésének része, hiszen az intergenerációs reprodukció előfeltétele a társadalomnak, a történelemnek, így a termelési mód alapvető funkciója a testek reprodukciója. Bár az emberi testnek vannak alapvető transzhistorikus adottságai, amelyek meghatározzák a termelési módot és a társadalom lehetséges formáit, de ugyanígy a termelési mód és a társadalom is alakítja az emberi testet.
Tehát a termelési mód, a társadalmi viszonyrendszer meghatározza a szubjektumot: a termelés nemcsak árut hoz létre, hanem szükségletet, vágyat és habitust is.
A termelés hozza létre a fogyasztót – ez pedig ugyanúgy igaz a szexuális szükségletekre, vágyakra és habitusokra is.
Mi a szexuális hegemónia?
A szex nem választható el az olyan emberi szükségletektől, mint az intimitás vagy a gondoskodás. Szükséglet alatt itt nem csak azt kell érteni, ami közvetlenül ahhoz kell, hogy az ember életben maradjon. Csányi amellett érvel, hogy nem indokolt a szükségletek megkülönböztetése (elválasztásuk társadalmi és testi, szükséges és luxus, gyomorból vagy pszichéből fakadó szükségletekre), mert minden szükséglet ugyanolyan módon, fantáziákon keresztül tudatosul: amikor éhesek vagyunk, nem kalóriákra gondolunk, hanem sült krumplira.
Mivel kapitalista körülmények között az élet minden oldala alárendelődik a tőkefelhalmozás logikájának – „A személyes politikai”, mint mondtuk –, ez a meghatározó a heteronormatív monogám nukleáris család dinamikájában is. A kapitalista patriarchátusban a nők alárendelt helyzete bár gazdaságon kívüliként van feltüntetve, materiális alapokon nyugszik. Így az élet hosszú távú újratermelése, mint amilyen a gyermeknevelés, és minden ehhez kötődő feladat; illetve az élet rövid távú újratermelése, mint a házimunka, amely lehetővé teszi, hogy emberek napról napra bérmunkát végezzenek, mind a nukleáris családon belül, fizetetlenül, nagyobb részt nők által elvégzett reproduktív munka, amely lehetővé teszi a bérmunkát. Ebbe beletartozik a szex, a szeretet, az intimitás és a gondoskodás is.
A szex tehát hosszú távú reproduktív munka, a történelem valóságos előfeltétele és transzhistorikus gyakorlat, miközben történetileg-társadalmilag meghatározott.
Csányi a kapitalista világrendszert marxi és wallersteini értelemben a testek és viszonyok újratermelésének világméretű rendszereként határozza meg, amely alárendelődik a tőkefelhalmozás logikájának. Nincs ez másképp a szexualitással sem, melynek egyik meghatározó eleme a mindig bizonyos szintű tárgyiasítással járó erőszak, a másik pedig az elidegenítés. Az utóbbi fogalom alatt azonban nemcsak az értendő, amikor a szexualizált testet közvetlenül az árutermelésben használják fel, mint a pornóiparban, hanem az is, amikor a szexualizált testek használata bármilyen módon a kapitalista gazdasági rend fennmaradásához járul hozzá – például a reklámokban.
A szexuális hegemónia termelési logikák mentén hoz létre szexuális szükségleteket, vágyakat, fantáziákat és meghatározza a szexuális vágy és gyakorlat legitim módjait is.
Milyen a kapitalista szexualitás?
A Foucault és a szexuális hegemóniák című fejezetből kiderül, hogy Foucault azt állítja, hogy a szexualitásról szóló diskurzusok határozzák meg a szexualitás gyakorlatát és történetét. Ez azt jelenti, hogy diskurzusok segítségével a szexualitás szabályozható, így a diskurzusok alakítása biopolitikai eszközzé válik. A Scientia Sexualis, azaz a szexualitás tudománya volt a szexuális diskurzus késő kapitalista formája – ellentétben a szexualitásról szóló vallási diskurzusokkal, amelyek korábban voltak meghatározóak. A firenzei szodomiták példájával Csányi rámutat, hogy a kapitalizmussal, és nem a felvilágosodással kezdődött az a folyamat, hogy a szexualitás a tőkelogika által ágyazódik be a hatalmi rendszerbe. A további alfejezetekben különböző történeti példákban mutat rá a szerző Foucault pontatlanságaira a szexualitás történetét illetően.
Arról, hogy a gyakorlatban mit jelent a kapitalista szexualitás és hogyan alakult ki, többet megtudhatunk Az észak-amerikai hegemónia és a globális szexuális piac fejezetből. Az Egyesült Államok hegemóniája a huszadik század középső harmadának felívelő periódusa és a huszadik század hetvenes éveiben kezdődő hosszú lejtmenete között komplex politikai intézményrendszert jelentett, ami ideológiai és kulturális eszközökkel egészült ki. Mivel gazdaság és szex szorosan összefonódik, ez szexuális hegemóniát is jelentett.
A szexualitás piacosodását a fordizmus hajtotta. E tömegtermelési rendszer kiterjedése a háztartásra és a magánéletre a szexualitás soha nem látott mértékű eldologiasodásával járt, ennek egyik példája a pornóipar. A pornóiparral a szexuális potenciál eladhatósága és megvásárolhatósága normatívvá vált. A pornóipar a patriarchális élvezetökonómiát alátámasztó anatómiai elképzeléseket használta fel, ami nemcsak a női testben rejlő generatív szexuális potenciálok teljes alávetését jelenti a férfi anatómiának, hanem a női anatómia úgy van megjelenítve, mintha a nők azt élveznék, amit a férfiak. Ennek elképesztően abszurd példája az első nagy költségvetésű amerikai hardcore pornófilm, a Deep Throat (1972), amely egy nőről szól, akinek a torkában van a csiklója. Csányi találóan úgy jellemzi ezt a filmet, mint amelynek a történetvezetése a mai napig paradigmatikusan világítja meg a pornóipar esztétikáját és piaci stratégiáját.
A pornóiparban a piaci verseny egyre durvább és bizarrabb filmek megjelenését jelentette, aminek az eredménye – mivel nemcsak áruk, hanem szükségletek termeléséről is beszélünk – a szexuális szükségletek folyamatos extremizálódálása, az egyre extrémebb és erőszakosabb szexuális habitusok kialakulása.
A prostitúció, a kapitalizmusra jellemző racionális adás-vétel logikája mentén gyors és viszonzatlan orgazmust biztosít a férfi használónak a szexuális testi potenciáljától elidegenített és tárgyiasított prostituált használatával. Ez szintén a patriarchális élvezetökonómia megerősítését eredményezte.
A fogamzásgátlási módszerek elterjedése az intergenerációs reprodukció és a szexuális gyakorlatok különválását okozta. A „reproduktív racionalitás”, azaz a családtervezés párban járt a gyönyörracionalitással. A hatékonyság kultusza keretében a szexuális kielégülés tanult és begyakorolt technika végeredménye.
A gyönyörracionalitás és a piaci racionalitás nem választhatók el egymástól – a szexuális kielégülés itt piaci feltételekhez kötött, hiszen a szexuális vágyakat és fantáziákat a szexipar termeli ki és határozza meg.
Milyen a szocialista szexualitás?
A nukleáris család szocialista szempontból kritikára szorul, hiszen kapitalista gazdasági egységként és a patriarchális rend fenntartó egységeként funkcionál. Alternatívájaként gondolhatunk a kommunákra, amelyek szexuális értelemben is ellenhegemonikus terek, céljuk ugyanis kivonni a szexualitást az állami kormányzás rendszeréből. Friedrich Engels elképzelése szerint bár a monogám polgári házasságot a kapitalizmus hozza létre, valódi, egyenlő, szerelmen alapuló formáját csak a szocializmusban éri el. Ennek előfeltételeként határozza meg a házimunkák kiszervezését a nukleáris családból, hogy a nukleáris család ne gazdasági egységként működjön, és ne legyen a nők alárendelésének elsődleges helyszíne.
Alexandra Kollontáj egyik fő célkitűzése a nők felszabadítása a reproduktív munka terhei alól azáltal, hogy azt hirdette, az anyaságnak társadalmi feladattá kell válnia. A szovjet forradalmár és író elképzelése szerint ez a gyakorlatban bölcsődék és óvodák megnyitását, a közétkeztetés megszervezését jelenti. Összességében tehát azt szorgalmazta, hogy az élet hosszú és rövid távú újratermeléséhez kapcsolódó feladatokat szervezzék ki a háztartásból, ami által a gondoskodás kollektív feladattá válik.
Kollontáj szorgalmazta, hogy a nők szabadon hozzáférhessenek az abortuszhoz, miközben a prostitúció betiltásának pártján állt.
„Az 1918-as Munkás- és Parasztnők Kongresszusa úgy határozott, hogy Szovjet-Oroszország női polgárai soha nem válhatnak vásárlás és eladás tárgyává” (202. old.). Ahogy Csányi David L. Hoffmann nyomán kiemeli, ez összhangban volt azzal, ahogy Lenin bírálta a kapitalista országok prostitúciós politikáját, kiemelve, hogy nem veszik figyelembe, hogy
a prostitúció fő forrása a szegénység.
Kollontáj és Lenin is amellett érvelt, hogy a szocialista szabad szerelem nem jelenthet féktelen hedonizmust, hiszen az az egyéni érdeket helyezné a kollektív elé. A szerelem szabadsága azt jelenti, hogy mindkét félnek joga és lehetősége van a szerelemre, egyiküknek sem kell akarata ellenére benne ragadnia egy kapcsolatban, sem anyagi, sem normatív okokból.
Csányi szerint a Szovjetunió egy ideig tehát biztosan megkísérelt szexuális ellenhegemóniát teremteni. Mivel ahogy azt korábban a világrendszer-elemzés alfejezetben is kifejti, a termelési mód nem választható el a szexualitástól, és pusztán ideológia, hogy a szexualitást külön, független tényezőként kezeljük, így itt is ez határozza meg a konklúziót:
„a bolsevik vezetésnek nem sikerült egy autonóm és önfenntartó szocialista termelési módot kialakítania, amely egy szexuális ellenhegemónia alapja lehetett volna – habár számos olyan intézményi formát fejlesztett ki, amelyek előremutatóak a kapitalizmus szocializmussá való átalakításának lehetősége szempontjából […] a szexuális viszonyok terén is.” (225. old.)
A szexuális hegemóniák és ellenhegemóniák történeti bemutatásán keresztül megértjük, hogy a tőke nem most mászott be az ágyunkba, hanem már jó ideje ott lebzsel; ahogy az is világossá válik, hogy a szexuális szokásainkat nem lehet valamilyen magunkból fakadó, a gazdasági-társadalmi rendszertől függetlenként elképzelni, hiszen minden szexuális vágyat, fantáziát, normát és szokást az a szexuális hegemónia határoz meg, amiben élünk. Bár még azt is a tőkefelhalmozás logikája határozza meg, hogy mit találunk éppen szexuálisan vonzónak, és hogy nukleáris családi egységben élünk-e, ennek alternatívái is vannak.
Csányi az említett kérdésekről átfogó képet ad a kötetben. Megtudhatjuk, hogy milyen a kapitalista és a szocialista szexuális habitus, hogy a NER-nek sikerült-e szexuális hegemóniát teremtenie, miközben például a homoszexualitás megítélésének is történeti áttekintését nyújtja. A szerző arra a következtetésre jut, hogy az antikapitalista törekvéseknek számon kell tartaniuk, hogy a gazdasági-társadalmi viszonyokba a szexuális viszonyok is be vannak ágyazódva. Hiszen „az élet csak egészlegesen szabadítható fel a megnyomorító reprodukciós logika alól.” (286. old.)
Elgondolkodtatott a cikk? Voltak benne új informácók, érdekes meglátások? Segített abban, hogy kialakítsd saját véleményed? Ha igen, mennyit ér ez számodra?
A gondolkozásra, kritikára és közös cselekvésre ihlető újságírás fennmaradásához az olvasók összefogására is szükség van. Csatlakozz, hogy együtt teremthessünk értéket!
Már ezer forint is nagy segítség, és ha teheted, légy rendszeres támogató! Köszönjük!