Október 11-én új határozatot hozott a Kúria az évek óta húzódó pihenőidő-ügyben, és ezzel a határozattal munkajogi perek száz- és százezrei is indulhatnak, ha a törvényalkotó és a munkáltatók nem húznak elő valami meglepőt a cilinderükből gyorsan.
Ha a kúriai döntés megáll, és precedenst teremt, abban az esetben visszamenőlegesen is jelentős pénzeket kell a dolgozók számára kifizetni, ha a napi pihenőidejüket a munkáltatójuk nem osztotta ki még a heti pihenők kiadása előtt.
Ebben az esetben ugyanis minden olyan munkaóra, ami a heti pihenőidő előtt ki nem adott napi pihenőidőben történt, rendkívüli munkaidőben végzett munkának minősül, tehát bérpótlékot kell utána fizetni a munkavállalónak.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kétféle pihenőidőt ismer a munkajog: a napit, tehát azt a jogot, hogy a munkavállaló két munkanap között munkahelyétől eltávolodhasson, és egybefüggő időben pihenhesse ki magát (vagyis ne lehessen mondjuk kétórás pihenésekre szétszedni a szabadidőt), illetve a hetit, ami azt jelenti, hogy hetente is kötelező hagyni pihenni a dolgozót két munkahét között. A 2023 előtti hazai szabályozás azonban nem igazán különböztette meg a két pihenőidőt, ami miatt a munkáltató össze is vonhatta akár a heti és a napi pihenőt.
Mindez már most munkajogi perek százait eredményezte egy 2020-as alkotmánybírósági döntés és egy tavalyi EU-s bírósági döntés nyomán, és a jelek szerint ez még csak az ízelítő. A plusz 50 százalékos, rendkívüli munkaidőben végzett munkáért járó rendkívüli pótlékért szó szerint milliós nagyságrendben jelentkezhetnek visszamenőleg a dolgozók.
A mostani helyzet előzménye, hogy az Alkotmánybíróság 2020 májusában hozott egy ítéletet, ami kimondta, hogy a napi és heti pihenőidőt egymástól elkülönítve kell kiadni. Ez a gyakorlatban azt jelenti a legtöbb, általános munkarendben dolgozó számára, hogy a munkát legkésőbb péntek délután 13:00-ig le kellene tenni, hiszen így biztosítható, hogy a rendes heti pihenőidővel (általában a sztenderd hétvégi 48 óra) ne érjen össze a napi, normál esetben 16 órás pihenőidő. Dr. Szabó Imre Szilárd ügyvéd, a Munkástanácsok Országos Szövetsége ügyvezető alelnöke a HR Portálnak összefoglalta a döntés jelentőségét:
„Az Alkotmánybíróság döntése nyomán több száz további per is indult, amelyből a Miskolci Törvényszéken folyó ügyben 2023 márciusában az Európai Unió Bírósága is ítéletet hozott a kérdésben. Mindkét grémium – némileg eltérő indokolással – azt mondta ki, hogy a napi és a heti pihenőidő egymástól függetlenül adandó ki. A kérdés ezt követően került (eddig két eljárásban is) a Kúria elé. Nem lenne „kattintásvadász” túlzás azt állítani: akár milliós munkavállalói tömeg is indíthatna kereseteket, nem kevés elmaradt díjazásra vonatkozó igénnyel – összességében sok milliárdos követeléseket képezve – a munkáltatók felé, a verseny- és a közszféra területén is. A Kúria álláspontja ugyanis megkerülhetetlen a már folyamatban lévő jogviták kimenetelével kapcsolatban.”
Mindezzel párhuzamosan, tavaly márciusban az Európai Unió Bírósága is ítéletet hozott, amelyben az uniós testület is kimondta: el kell különíteni egymástól a napi és a heti pihenőidőt, illetve a napi pihenőidőt a heti pihenőidő előtt kell kiadni. Hiába tehát az összehasonlításban kedvezőbb hazai szabályozás, vagyis a 48 órás heti pihenőidő (van, ahol ez nem haladja meg a heti 35 órát), ettől még a kötelező napi pihenőt is ki kell adni, függetlenül a „tömbösített” heti pihenőtől. A magyarországi törvényalkotó tehát úgy gondolhatta, hogy önmagában is nagyvonalú 48 óra, ebbe bele lehet „olvasztani” a napi pihenőidők egy részét. Ha így gondolta, ha nem, az Alkotmánybíróság, a Kúria és az EU bírósága is keserűen ébresztette: a két pihenőidőt külön kell kezelni, és teljesen irreleváns, hogy amúgy milyen hosszú a heti pihenő, ha a napit nem megfelelően adták ki.
Irgalmatlan pénzekről van szó, ideje szerveződni
A jogalkotó 2023. január 1-től módosította a vonatkozó törvényt úgy, hogy nem kell napi pihenőidőt beosztani, ha a munkáltató a munka befejezését közvetlenül követő napra munkaidőt nem oszt be, vagy rendkívüli munkaidőt nem rendel el. A módosítás azonban jelen állás szerint mit sem segít az eddigi rossz szabályozásból adódó visszamenőleges igényekre.
Székely Tamás, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VDSZ) elnöke lapunk megkeresésére elmondta, hogy az új kúriai döntés új helyzetet ugyan nem eredményez (hiszen a jogalkotó időközben már javította saját „bakiját”), viszont valóban lehetőséget ad visszamenőleges bérpótlék-igény benyújtására. A szakszervezeti vezető ebben a helyzetben stratégiai lehetőséget is lát, hiszen értelemszerűen több esélye van egy szervezett dolgozónak arra, hogy bérpótlékra vonatkozó igényét érvényesítse, mintha egyéni perek indításával próbálna eredményt elérni. Emiatt a VDSZ (és vélhetően más szakszervezetek is) a helyzetet akár a tagság jelentős bővítésére is felhasználhatják.
„A visszamenőleges ügyekben gyorsnak kell lennünk, mert csökken a bérösszeg: csak három évre visszamenőleg lehet bért követelni. Mi elsősorban arra koncentrálunk először, hogy a munkáltatókkal megállapodjunk, hiszen nem ők tehetnek a bérpótlék-igény jelentkezéséről, hanem a jogalkotó, aki nem vette figyelembe azt, hogy mit jelentenek a saját törvényei. A mi működési területünkön több tízezer ember van, aki potenciálisan érintett lehet egy másfél havi keresetnek megfelelő bérpótlék-elmaradással. Ez 50 ezres tagság esetében 6-700 ezernyi átlagos havi bér, ennek a felét szorozzuk meg 50 ezerrel, és akkor el tudjuk képzelni a nagyságrendjét az összegnek. Az izgalmas helyzet azokon a helyeken lesz, ahol nincs szakszervezet, mert ott egyéni peres ügyeket kell indítani. Ezért kell gyorsan szakszervezeti alapon szerveződni. Pontosan ezért mondjuk, hogy Be a szakszervezetbe!”
Hős mozdonyvezetők
Az egész jelenlegi helyzet, a pihenőidők értelmes elválasztásától kezdve a visszamenőleges bérpótlékok jogos követeléseiig talán nem is állhatott volna elő, ha a Mozdonyvezetők Szakszervezete nem száll harcba a MÁV-Start Zrt-vel a jogos pihenőidők kiadásáért.
A szakszervezet 2021-ben nagyjából hatszáz mozdonyvezető képviseletében indított eljárást a MÁV-START Zrt. ellen, mert számukra a szakszervezet szerint nem adták ki a legalább tizenegy óra egybefüggő napi pihenőidőt. A MÁV-START azzal próbált védekezni, hogy mivel az ügyben alkalmazandó kollektív szerződés az irányelv által megkövetelt minimális (24 órás) heti pihenőidőt jelentősen meghaladó (legalább 42 órás) pihenőidőt ír elő, a helyzet a munkavállalókat egyáltalán nem érinti hátrányosan.
Csakhogy ez az érvelés nem állt meg az EU bíróságán.
Az uniós testület kimondta, hogy a napi és a heti pihenőidőhöz való jog két önálló jogot képez, amelyek eltérő célokat követnek. A napi pihenőidő lehetővé teszi, hogy a munkavállaló meghatározott, nemcsak hogy összefüggő, de a munkával töltött időt közvetlenül követő időszakra eltávolodhasson munkakörnyezetétől. A heti pihenőidő azt teszi lehetővé a dolgozónak, hogy minden hét napos időszakon belül kipihenhesse magát. Következésképpen biztosítani kell a munkavállalók számára mindkét jog tényleges gyakorlását. Márpedig az olyan helyzet, amelyben a napi pihenőidő a heti pihenőidő részét képezi, megfosztaná lényegétől a napi pihenőidőhöz való jogot azáltal, hogy a dolgozót, amennyiben él a heti pihenőidőhöz való jogával, megfosztja a napi pihenőidő tényleges igénybevételének lehetőségétől.
(Kiemelt képünk illusztráció)
Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon. Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!