Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Lázár-minisztérium államtitkára szerint alaptalan, hogy a MÁV nem adja ki a pihenőidőt a mozdonyvezetőknek, pedig európai bírósági ítélet is van róla 

Ez a cikk 1 éves.

„Biztosíthatom, hogy a MÁV-START Zrt. a hazai munkajogi szabályozásnak megfelelően […] biztosítja a napi és heti pihenők kiadását, így az, hogy megsértené a vasúti járművezetők pihenőidőhöz való jogát, vagy veszélyeztetné a vasúti közlekedés biztonságát, minden ténybeli és jogi alapot nélkülöz”

válaszolta pénteken Csepreghy Nándor, az Építési és Beruházási Minisztérium államtikára Komjáthi Imre, az MSZP társelnökének parlamenti írásbeli kérdésére, aki arra volt kíváncsi, mit kíván tenni a minisztérium annak érdekében, hogy a mozdonyvezetők megkapják a jogszabályok és egy korábbi európai bírósági ítélet szerint is járó pihenőidőt.

Budapest, 2023. április 17.
Komjáthi Imre MSZP-s képviselõ napirend elõtt felszólal az Országgyûlés plenáris ülésén 2023. április 17-én.
MTI/Kovács Tamás

Mint arról a Mérce is beszámolt, március végén a Mozdonyvezetők Szakszervezete nehezményezte, hogy a MÁV folytatja a mozdonyvezetők munkaidő-beosztásának a szükséges pihenőidőket nem biztosító gyakorlatát, szerintük veszélyeztetve ezzel akár a vasúti közlekedés biztonságát is. Mindezt annak ellenére tette a munkáltató, hogy az Európai Unió Bíróságának március eleji ítélete alátámasztotta a Mozdonyvezetők Szakszervezetének álláspontját. A szakszervezet két éve mintegy hatszáz mozdonyvezető nevében és képviseletében indított peres eljárást a MÁV-START Zrt. ellen, mert álláspontjuk szerint adták ki számukra a legalább tizenegy óra egybefüggő napi  pihenőidőt, amennyiben e pihenőidőre a heti pihenőidőt közvetlenül megelőzően vagy közvetlenül azt követően kerülne sor, noha az a munkaidő-szervezésről szóló európai uniós irányelv értelmében minden huszonnégy órás időszakban megilletné őket.

A MÁV-START a maga részéről azt állította, hogy mivel az ügyben alkalmazandó kollektív szerződés az irányelv által megkövetelt minimális (24 órás) heti pihenőidőt jelentősen meghaladó (legalább 42 órás) pihenőidőt ír elő, a döntése a munkavállalóját egyáltalán nem érinti hátrányosan.

Az ítéletben azonban a bíróság megállapította, hogy a napi pihenőidő nem képezi a heti pihenőidő részét, hanem ahhoz hozzáadódik, még akkor is, ha a napi pihenőidő közvetlenül megelőzi a heti pihenőidőt.

Csepreghy Nándor pénteki válaszában arra hivatkozott, hogy a magyarországi munkajogi szabályozás még jóval kedvezőbb is a dolgozók számára  a vonatkozó uniós irányelvhez képest. Korábban a  bíróság éppen ezzel kapcsolatban azt is hangsúlyozta, hogy a magyar szabályozás által a minimális heti pihenőidő vonatkozásában előírt, az irányelvhez képest kedvezőbb rendelkezések nem foszthatják meg a munkavállalót az ezen irányelvben számára biztosított más jogoktól, különösen a napi pihenőidőhöz való jogtól.

Így a napi pihenőidőt az alkalmazandó nemzeti szabályozás által előírt heti pihenőidő időtartamától függetlenül biztosítani kell.

Csepreghy Nándor emellett – bár ezt Komjáthi Imre egyáltalán nem kérdezte – azzal is érvelt a dolgozók megbecsültsége mellett, hogy 2010 és 2022 között (tehát tizenkét év alatt) egy mozdonyvezető átlagos fizetése 353 969 forintról 811 544 forintra nőtt. 

„Azt pedig, hogy a polgári Kormány megbecsüléssel tekint a MÁV-START Zrt. minden munkavállalójára, nehéz lenne elvitatni.”

– írta az államtitkár.

Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán