Nem kaptak a pécsi közösségi közlekedést üzemeltető, önkormányzati Tüke Busztól jobb ajánlatot a buszsofőrök, így újabb sztrájkot szerveznek a városban, közölte a Mércével Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke. Dobi arra reagált, hogy a március 4. és 7. között, Pécsett a helyi közlekedésben immár harmadik ízben lezajlott sztrájkra a cég úgy reagált, az „eredménytelen volt”.
Dobi a véleményt úgy kommentálta, a munkáltató természetesen mindenhol és mindenkor szeretné így beállítani a helyzetet, ugyanakkor a tények jelen állítást nem igazolták.
„Az elégséges szolgáltatás törvényi kötelezettsége előírja, hogy ugyan sokan sztrájkolnának, de a járatok 66 százalékának működnie kell. A csúcsidőszakban a százalékarányt óránkénti bontásban kell biztosítani. Én úgy látom, hogy a sztrájk nem lehet eredménytelen, ha abban a dolgozók 70 százaléka, fegyelmezetten részt vesz.”
Az elnök hangsúlyozta, a kötelezően elindítandó 66 százalékon felül, a járatok fennmaradó, a sztrájkot érintő 34 százalékának esetében 60 százalék nem indult el. Hogy miért nem 100 százalékos az arány, arra a SZAKSZ vezetője szerint a rivális szakszervezet a Tüke-Busznál létező Független Demokratikus Szakszervezet (FDSZ) tevékenysége adja meg a választ:
„Van egy szakszervezet és annak a vezetősége, ami nem tudom, milyen megfontolás alapján, de úgy gondolják, 18,5 százalék béremelés elég, mi pedig úgy gondoljuk a 25 százalékos emelés lenne a méltányos.”
Dobi kiemelte, az FDSZ korábban még az alacsonyabb 13 százalékos emelésbe is beleegyezett volna. Ennél a Tüke Busz dolgozóinak túlnyomó többsége is sokkal többet tartana méltányosnak, ezért véleménye szerint az FDSZ nem képviseli a dolgozók többségét.
Szerinte ezt mutatja az is, hogy a pécsi fő buszpályaudvaron, illetve az uránvárosi buszállomáson szolgálatot teljesítő sofőrök 90 százaléka is részt vett a sztrájkban, az FDSZ „csak egy kisebb állomáson” tudta elérni, hogy tagjai felvegyék a munkát. „Ehhez jöttek még különböző munkáltatói trükközések, átvezénylések is”, amelyek a 60 százalékos arányhoz hozzájárultak. Ettől függetlenül Dobi István a múlt heti sztrájkkal elégedett, „ha a munkáltató azt gondolja, ez eredménytelen, akkor a megoldás az önkormányzati választásokig még több, rövidebb sztrájk megtartása is, jelezve, mi nem adjuk fel.” A SZAKSZ elnöke szerint a tény, hogy a szakszervezet a bérkövetelést 25 százalékra emelte vissza, a buszsofőrök „örömmel fogadták”, és ki is tartanak majd emellett.
A SZAKSZ ugyan eredetileg kész volt a kompromisszumra, 25 százalékos alapórabér-emelési követelését is csökkentette időlegesen 20 százalékra, a cég és Péterffy Attila, a fenntartó pécsi önkormányzat vezetőjének szrájkok utáni hajthatatlansága miatt azonban a szakszervezet március 7-én „automatikusan visszaállt” eredeti, 25 százalékos emelési követelésére.
A sztrájkok alatti átvezénylések ügyében a SZAKSZ korábban közölte, bírósághoz fordul, hogy még a következő munkabeszüntetés alatt az mondja ki a törvénysértést, és így megakadályozzák, hogy további sztrájkokat hasonló eszközökkel lehetetlenítsen el a munkáltató.
Ezzel szemben a Tüke Busz Zrt. továbbra is ragaszkodik a 18,5 százalékos emeléshez. Ezt az ajánlatot januárban tették, Dobi szerint ezt megelőzően „csupán a 13 százalékos, BKV-bérfejlesztést” ajánlották meg.
Hozzátette, ez azt jelzi, az eddigi három sztrájk máris 5-6 százalékpontot javított a bérajánlaton, ezért nem is érdemes abbahagyni.
„Azt kell megérteni a tulajdonosnak, és a munkáltatónak is, hogy a nagy létszámhiány óriási munkatempót követel meg. 4-4,5 órás vezetési idő, mindenféle lényegi szünet nélkül egyszerűen túl sok. Én nem azt mondom, hogy a munkaórákat nem lehet emelni, de az hogy egy sofőr 4,5-5 órán keresztül nem tud kiszállni a buszból, már elkeserítő helyzet.”
Dobi hozzátette, hogy a Volánbusz, amellyel a SZAKSZ januárban már folytatott bérharcot, például hasonló viszonyokat, és munkaterhelést már nem enged meg, 4-5 óra folyamatos buszozás, feszített 7-8 órás műszak megfelelő számú pihenőnap veszélyezteti a sofőrök és végső soron az utazóközönség biztonságát is. Ezért a SZAKSZ a béremelés mellett a túlterheltség mérséklését is követeli.
A pécsi önkormányzatnak Dobi István szerint vagy szembe kell néznie azzal, a Tüke Busznál a viszonyok és a bérszínvonal is tarthatatlan, vagy ha erre nem képes,
meg kell fontolniuk, hogy a Péterffy Attila vezette önkormányzat „egyáltalán képes-e ellátni ezt a közfeladatot. Ha erre nem képes, át kell azt adnia másnak, például a Volánbusznak.”
Dobi István elmondta azt is, ugyan a pécsi bérharc kérdéséből „nem kíván pártpolitikai ügyet csinálni”, mégsem véletlen, hogy Péterffy Attila MSZP-s, DK-s támogatású polgármester fideszes kihívója, Csizmadia Péter már kijelentette, a SZAKSZ 25 százalékos bérkövetelése jogos, a hivatalban lévő városvezetésnek pedig „el kellene látnia közfeladatait.”
Dobi István ezzel a kijelentéssel egyetértett, Csizmadiára utalva pedig azt mondta: „a cél érdekében az ördöggel is összefogunk. Ha a kihívó polgármester-jelölt alakíthat közgyűlési többséget, és megadná, nekünk teljesen mindegy, melyik testület adja meg a 25 százalékot, ha megadja.” Erre különösen azért van szükség a szakszervezeti vezető szerint mert Pécsett „már így is munkaerőhiány és járatkimaradások” jellemzőek a helyi közösségi közlekedés helyzetére.
A Mércének Dobi reagált arra is, hogy a rivális szakszervezet, az FDSZ vezetője, Hofekker Ferenc a sztrájkot, illetve „a magánéletét illető rágalmakat is megfogalmazott” irányában, amellyel kapcsolatban közölte, pert fontolgat.
Hofekker korábban már többször nyilvánvalóvá tette felháborodását Dobi Istvánnal szemben. Egy, az ő és szakszervezete álláspontjával egyetértő, névtelen blog például úgy fogalmazott a SZAKSZ-szal kapcsolatban, azt állítva, hogy a „sztrájktörőket” a buszállomásokon „fizikailag fenyegetik.”
Az FDSZ, vezetője, aki korábban a 20 százalékos béremelést is „irreálisan magasnak” tartotta a helyi televíziónak nyilatkozva, most Facebook-oldalán azt írta, „veréssel fenyegetik azokat a dolgozókat, akik nem akarnak a pécsi sztrájkámokfutásban részt venni? A vezetőjük mindenesetre utalt rá… !”
Dobi István a továbbiakkal kapcsolatban közölte, március 22-én, a SZAKSZ ülésén határoznak a következő sztrájk időpontjáról is.