Bár egyes helyeken a munkáltató képviselői és a társszakszervezetek tisztségviselői megpróbálták megakadályozni a sztrájkot, mégis jelentősen növekedett annak támogatottsága a Volán-dolgozók körében. Erről a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke, Dobi István beszélt lapunknak a Volán-dolgozók munkabeszüntetésének második napján.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által december 10-11-re, vagyis vasárnapra és most hétfőre meghirdetett munkabeszüntetés célja a bértárgyalások megkezdése, amelyek keretében a szakszervezet 25 százalékos béremelést vagy minden munkavállalónak járó 112 500 forintos alapbéremelést követel.
„Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében például vasárnap 15 százalék volt a támogatottságunk, most ez felkúszott majdnem 56 százalékra. Ez azt jelenti, amire számítottunk, hogy az állomány nagy száma az munkanapokon dolgozik – vagyis a sztrájk ereje és támogatottsága is nagyobb lett második felvonásnak”
-mondta el a Mérce megkeresésére Dobi István. A szakszervezeti vezető olyan esetekről is beszámolt, amikor másik szakszervezet tisztségviselője vonta felelősségre a SZAKSZ helyi elnökét a sztrájkra való buzdítás miatt – máshol egy üzemvezető mondta a dolgozóknak, hogy ne sztrájkoljanak, mert a sztrájk jogszerűtlen.
Hasonlóan fogalmazott Lázár János építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán, amikor a két napos sztrájkkal és a szakszervezet követelésével kapcsolatban azt írta: a szerinte „túlzó mértékű béremelést” a szakszervezet „sztrájk útján igyekszik kierőszakolni, pedig egy idei sztrájk jogszerűsége erősen vitatható”.
„Ez nem igaz. Tény, hogy jogerős bírósági végzés még nincs, de a másodfokú döntésig az elsőfokú határozat alapján jogszerű a sztrájkunk”
– reagált Lázár Jánosra Dobi István. A SZAKSZ elnöke szerint veszélyes a miniszter azon kijelentése is, miszerint a tárgyalásokat „a felelőtlenül viselkedő szakszervezettel a bíróságon folytatjuk, a felelős, többi két tucat szakszervezettel pedig a tárgyalóasztalnál”.
„Ilyet ő nem tehet meg. Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a SZAKSZ kollektív szerződéskötő képességgel rendelkezik. Vagyis nélkülünk nincs bérmegállapodás a Volánbusznál”
-mondta el Dobi István, hozzátéve, így nehezen tudja elképzelni, hogy mire számítson a holnapi napon esedékes CSÉT ülésen. A sztrájk folytatásáról és a további lépésekről a szakszervezeti vezető elmondta, ezekről a holnapi ülés eredményessége alapján döntenek majd:
„Ha azt látjuk, hogy kapunk egy megfelelő ajánlatot, és azt látjuk, hogy folyamatosan tárgyalni akar a munkáltató, akkor felesleges sztrájkkal fenyegetőzni. De úgy látjuk, hogy holnap sem lesz ajánlat, a munkáltató pedig nem tesz kísérletet arra, hogy a folyamatos tárgyalást a szakszervezetekkel fenntartsa.”
Ha nem látnak változást a munkáltató részéről a bérekről való megegyezéssel kapcsolatban, akkor január 7-8-ára is sztrájkot hirdetnek.
Jámbor András, a Szikra országgyűlési képviselője Lázár János posztjának azon részére reagálva, amiben a miniszter úgy fogalmazott „senki, sehol nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem” arra hívta fel a figyelmet, hogy a miniszter a tavalyi évben 33%-os béremelést kapott, ami jóval meghaladja a SZAKSZ által követelt 25%-ot.
Amint arról korábban beszámoltunk, a Volánbusz Zrt. korábban nemperes eljárásban támadta meg a sztrájk jogszerűségét, a bíróság viszont a héten jogszerűnek ítélte a sztrájkot. A vállalatcsoport fellebbezett a bíróság döntése ellen, de a vasárnap és hétfőn zajló sztrájkot már nem tudták megállítani.
A munkáltató álláspontja, hogy a sztrájk kollektív szerződésben rögzített bérmegállapodás megváltoztatására törekszik, amely jogtalan. A szakszervezet azonban állítja, a sztrájk nem a meglévő kollektív szerződésre vonatkozik, hanem a jövő évre fogalmazta meg bérkövetelését. A munkáltató egyébként eddig még csak ajánlatot sem tett béremelésre, mert a tulajdonos, vagyis az állam nem hatalmazta fel rá a cégvezetést.
A cégcsoportnál más szakszervezetek sem elégedettek a bérajánlat hiányával, de további sztrájkról szóló tervekről egyelőre nem tudunk. A Vasutasok Szakszervezete „a demonstrációnál keményebb” eszközben gondolkodik. Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke lapunknak elmondta, a jövőben a tulajdonosi jogok gyakorlójával, vagyis Lázár János építési és közlekedési miniszterrel kell majd megállapodniuk, ugyanis amennyiben a tulajdonos nem biztosít forrást a béremelésekre, addig a cégvezetéssel hiába is keresnék a konszenzust.