Nem tett béremelési ajánlatot a MÁV-Volán a közlekedési szakszervezetek szerdai bértárgyalásán, ezért sztrájktárgyalást kezdeményez a volános dolgozókat képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) jövő héten. A SZAKSZ Facebookon közzétett beszámolója szerint Pafféri Zoltán vezérigazgató azzal magyarázta az ajánlattétel elmaradását, hogy erre nincs felhatalmazása. Ugyanakkor megkérte a megjelent szakszervezeteket, hogy fogalmazzák meg bérigényüket.
A Mérce megkeresésére Dobi István, a SZAKSZ elnöke mindezt „nagy nullaként” értékelte, véleménye szerint ugyanis nem vehető komolyan egy bértárgyalás, ahol a munkáltató nem tesz bérajánlatot, és nem egyeznek meg a tárgyalás menetéről. A szakszervezeti vezető azt is elmondta, az általuk kezdeményezett sztrájktárgyalásra jövő péntektől számítva egy hét áll majd rendelkezésre.
Ha ez idő alatt nem kapnak (elfogadható) béremelési ajánlatot, kétnapos sztrájkot tartanak, még az ünnepek előtt.
„A bértárgyalásokat decemberben mindig le szoktuk zárni, annak a végrehajtása mindig megkezdődik január 1-től. Új év kezdődik, és mindenki tudni szeretné, hogy mennyivel lesz több a fizetése”
– fogalmazott Dobi István, hozzátéve: kilenc közlekedési szakszervezet ül a tárgyalóasztalnál, ebből kettő volános, de egyedül a SZAKSZ kívánja nyomásgyakorlás alatt folytatni a tárgyalásokat. A többi szakszervezet véleménye szerint azt gondolja, hogy még ráérnek, holott mindjárt itt az év vége. A közlekedési szakszervezetek közül szintén a SZAKSZ követelése a legmagasabb: 25%-os bérfejlesztést kér.
Mivel az autóbuszvezetőkkel ellentétben a karbantartók és a szellemi munkát végzők még elégséges szolgáltatásának mértékét nem határozza meg törvény, ezt egy kb. 10 napos átfutású bírósági eljárás keretében fogják megállapítani. Dobi szerint borítékolható, hogy a munkáltató mindent megtámad majd a bíróságon, és mindent megtesz annak érdekében, hogy ne legyen hatásos a sztrájk.
A szakszervezeti vezető szerint higgadtan fogadta a munkáltató a sztrájk hírét, aki minden bizonnyal abban bízik, hogy az év végi úgynevezett lojalitási jutalommal tompítani tudja a munkavállalók béreikkel kapcsolatos feszültségét, és eltántorítja őket „egy ütős sztrájktól”. Bár a dolgozók láthatóan félnek a kirúgástól vagy az egyéb retorzióktól, szerinte
„10 500 buszvezetőt nem lehet kirúgni, és ez nem is gyakorlat. Három évtized alatt sok sztrájkot megtartottunk. Ha ezt fegyelmezetten végigcsinálnánk, igenis oda lehetne csapni egyet.”