Ahogyan arra a Közlekedő Tömeg felhívta a figyelmet, a kormány az elmúlt évek során 2 milliárd forintos támogatást adott a Magyar Államvasutak számára, hogy abból vidéki állomásokat újíthassanak fel. A közlekedési elemzők információi szerint most mégis számos ilyen frissen felújított állomáson készülhet Lázár János minisztériuma a vasúti közlekedés beszüntetésére.
E példa is mutatja, hogy teljes koncepciótlanság, dilettantizmus és kapkodás jellemzi a magyarországi regionális vasútvonalak ügyét, ami a tendenciákból kiolvashatóan már rövid távon a teljes vidéki vasúthálózat bezárásával fenyeget. Egészen elkeserítő, hogy a Kormányon belül ennyire nincsen meg a legminimálisabb kommunikáció sem a tárcák között alapvető kérdésekben
– olvasható a Közlekedő Tömeg Facebook-bejegyzésében.
Korábban ez a közlekedésszakmai blog volt az, ami beszámolt róla, hogy a MÁV-Start és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium 10 vasúti mellékvonalat tervez megszüntetni és vonatok helyett buszokra terelni a közlekedőket, és ezek a bezárások azóta meg is valósultak a (38) Nagyatád – Somogyszob; (47) Godisa – Komló, (78) Balassagyarmat – Ipolytarnóc; (89) Miskolc – Tiszaújváros; (98) Abaújszántó – Hidasnémeti; (103) Karcag – Tiszafüred; (114) Mátészalka – Csenger; (121) Mezőhegyes – Újszeged;
(125) Mezőhegyes – Battonya és a (146) Lakitelek – Kunszentmárton szakaszokon.
A kormányzati indokokkal ellentétben a mintául szolgáló korábbi, 2009-10-es vonalbezárások – melyeket megelőzött egy 2007-es vonalbezárási hullám, mely során 14 mellékvonalat számoltak fel – végül nem jártak kiadáscsökkenéssel, hanem éppen a veszteségek növekedését vonták maguk után.
Az eredetileg tervezettek mellett közben újabb mellékvonalak bezárásáról is megjelent egy lista. Az Közlekedő Tömeg szerint szeptember 1-től a kormányzat bezárná az
- (Esztergom–)Esztergom-Kertváros–Almásfüzitő(–Komárom) (4-es),
- a Nyíregyháza–Nyírbátor és Mátészalka–Fehérgyarmat–Zajta (113-as),
- a (Nyíregyháza–)Görögszállás–Tiszalök (117-es),
- az Eger–Szilvásvárad (87-es),
- a Siófok–Kaposvár (35-ös),
- a Szentes–Orosháza (147-es),
- valamint a Kiskunfélegyháza–Lakitelek (145-ös) vonalakat is.
A bezárásokra Lázár János nemrég indokul azt a hodászi esetet hozta fel, amelynek során hat utas égési sérüléseket szenvedett egy vonatkocsi felforrt és feltörő hűtővize miatt, de a MÁV-Start a vonalak „kihasználatlanságával”, illetve jármű- és munkaerőhiánnyal is indokolta a statáriálisan bevezetett változtatásokat, amelyek rengeteg vasúti dolgozó megélhetését is érintik, a helyi települések lakóinak mindennapjai mellett.
„az állami közlekedési cégek kizárólagos szerződéseinek kifutása mellett új közlekedési közszolgáltatást már csak a szolgáltatók közötti versenypályázatot követően szabad létrehozni. Ettől eltérni csak ideiglenesen és kivételes okokból (például egy baleset miatt) lehet, de hisz épp a MÁV közleménye igyekszik magyarázni, hogy az utasforrázásnak a mellékvonalak buszokkal való helyettesítéséhez semmi köze.”
Rövid távon öröm lehet az ürömben, hogy a Magyar Vasút szerint két gyanúsan a veszélyeztetett kategóriában levő vasúti mellékvonalat is átvehet a GYSEV a MÁV-Starttól. A Pápa–Csorna (14), illetve a Zalaegerszeg-Rédics (23) vonalakon a szolgáltatóváltásra a portál értesülései szerint decemberi menetrendváltáskor kerülhet sor.
Amikor 2020-ban a MÁV járványügyi menetrend címén 34 vasúti mellékvonalon korlátozta a forgalmat, átfogó írást szenteltünk annak tisztázására, hogy milyen okok vezetnek a mellékvonalak elhanyagolásához. A vasút, illetve egyes részeinek privatizációjának veszélyeiről pedig ebben a cikkünkben írtunk. A jelenlegi helyzetet is intenzíven követjük, a bezárt komlói vonalon készült fotóriportunk itt, a buszos pótlás sajátosságait elemző cikkünk itt található.