„Biztosíthatom, hogy a MÁV-START Zrt. a hazai munkajogi szabályozásnak megfelelően […] biztosítja a napi és heti pihenők kiadását, így az, hogy megsértené a vasúti járművezetők pihenőidőhöz való jogát, vagy veszélyeztetné a vasúti közlekedés biztonságát, minden ténybeli és jogi alapot nélkülöz”
– válaszolta pénteken Csepreghy Nándor, az Építési és Beruházási Minisztérium államtikára Komjáthi Imre, az MSZP társelnökének parlamenti írásbeli kérdésére, aki arra volt kíváncsi, mit kíván tenni a minisztérium annak érdekében, hogy a mozdonyvezetők megkapják a jogszabályok és egy korábbi európai bírósági ítélet szerint is járó pihenőidőt.
Mint arról a Mérce is beszámolt, március végén a Mozdonyvezetők Szakszervezete nehezményezte, hogy a MÁV folytatja a mozdonyvezetők munkaidő-beosztásának a szükséges pihenőidőket nem biztosító gyakorlatát, szerintük veszélyeztetve ezzel akár a vasúti közlekedés biztonságát is. Mindezt annak ellenére tette a munkáltató, hogy az Európai Unió Bíróságának március eleji ítélete alátámasztotta a Mozdonyvezetők Szakszervezetének álláspontját. A szakszervezet két éve mintegy hatszáz mozdonyvezető nevében és képviseletében indított peres eljárást a MÁV-START Zrt. ellen, mert álláspontjuk szerint adták ki számukra a legalább tizenegy óra egybefüggő napi pihenőidőt, amennyiben e pihenőidőre a heti pihenőidőt közvetlenül megelőzően vagy közvetlenül azt követően kerülne sor, noha az a munkaidő-szervezésről szóló európai uniós irányelv értelmében minden huszonnégy órás időszakban megilletné őket.
A MÁV-START a maga részéről azt állította, hogy mivel az ügyben alkalmazandó kollektív szerződés az irányelv által megkövetelt minimális (24 órás) heti pihenőidőt jelentősen meghaladó (legalább 42 órás) pihenőidőt ír elő, a döntése a munkavállalóját egyáltalán nem érinti hátrányosan.
Az ítéletben azonban a bíróság megállapította, hogy a napi pihenőidő nem képezi a heti pihenőidő részét, hanem ahhoz hozzáadódik, még akkor is, ha a napi pihenőidő közvetlenül megelőzi a heti pihenőidőt.
Csepreghy Nándor pénteki válaszában arra hivatkozott, hogy a magyarországi munkajogi szabályozás még jóval kedvezőbb is a dolgozók számára a vonatkozó uniós irányelvhez képest. Korábban a bíróság éppen ezzel kapcsolatban azt is hangsúlyozta, hogy a magyar szabályozás által a minimális heti pihenőidő vonatkozásában előírt, az irányelvhez képest kedvezőbb rendelkezések nem foszthatják meg a munkavállalót az ezen irányelvben számára biztosított más jogoktól, különösen a napi pihenőidőhöz való jogtól.
Így a napi pihenőidőt az alkalmazandó nemzeti szabályozás által előírt heti pihenőidő időtartamától függetlenül biztosítani kell.
Csepreghy Nándor emellett – bár ezt Komjáthi Imre egyáltalán nem kérdezte – azzal is érvelt a dolgozók megbecsültsége mellett, hogy 2010 és 2022 között (tehát tizenkét év alatt) egy mozdonyvezető átlagos fizetése 353 969 forintról 811 544 forintra nőtt.
„Azt pedig, hogy a polgári Kormány megbecsüléssel tekint a MÁV-START Zrt. minden munkavállalójára, nehéz lenne elvitatni.”
– írta az államtitkár.