Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A PDSZ szerint az ellenállás letörése a célja a Belügyminisztérium tervezett teljesítményértékelési rendszerének

Ez a cikk több mint 1 éves.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) „teljességgel alkalmatlannak és rendkívül veszélyesnek tartja” azt a belső teljesítményértékelési rendszert, amelyet sajtóértesülések szerint a Pintér Sándor vezette Belügyminisztérium a köznevelési intézményekben kíván a jövőben bevezetni.

A PDSZ lapunkhoz eljuttatott közleményéből az derül ki, hogy a Népszava birtokába jutott dokumentumról a szakszervezet mit sem tudott, erről egyeztetés az érdekvédelmi szervezet és a kormány közt nem folyt.

A PDSZ a Népszavában megjelent részletek alapján arra következtet, hogy a javaslat célja „az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává »neveljék« a pedagógusokat”.

A szakszervezet azt gyanítja, hogy a tervezetben „úgy határoznának meg elérendő célokat, hogy ahhoz a feltételeket nem biztosítják”, a pedagógusok követeléseit pedig nem teljesítenék. A PDSZ szerint a Belügyminisztérium célja a lojalitás kikényszerítése és a tantestületeken belüli megosztás.

„Pintér tervezett teljesítményértékelési rendszere a pedagógusokat
megfegyelmezendő, alulteljesítő munkavállalói csoportként kezeli, ahelyett, hogy a hiányzó feltételek megteremtésén dolgozna, a pedagógusokat bűnbakként állítja be… [A Belügyminisztériumban] a teljesítményértékelésre alkalmatlan jelenlegi minősítési rendszer helyett egy még kártékonyabb bérezési rendszert vezetnének be”

– összegzi a meglátásait a szakszervezet, amely azt követeli, hogy a javaslatot vonják vissza, a pedagógusok alapbérének 45 százalékos azonnali emeléséhez a minisztérium találjon forrásokat, kezdődjék tárgyalás az illetmények reálértékének megőrzése érdekében bevezetendő bérautomatizmusról, a szakszervezetekkel és szakmai csoportokkal pedig folytasson megbeszélést a kormány a teljesítményértékelés szempontjainak tisztázásáról.

Arról, hogy az oktatási-nevelési intézményekben éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők munkateljesítményét vizsgálnák, szerdán adott hírt a Népszava. A tervezet szerint az előlátott belső ellenőrzést a pedagógusok esetében az intézményvezetők, az igazgatóknál pedig a fenntartók végezhetnék. Az új teljesítményértékelés személyre szabott lenne, az elvárások teljesülése pedig kihatna a pedagógusok bérezésére.

A Népszava írása után röviddel egy pedagógus bejelentette a felmondását. Mint arról a Mérce is beszámolt, Simkó Edit, akinek neve korábban azzal várt ismertté, hogy iskolájában egyedül kezdett polgári engedetlenségbe tavaly februárban, a Facebookon megjelent írásában úgy fogalmazott,

„Pintér volt az utolsó csepp a pohárban, ráadásul mérgező csepp. Egy tudatlan ember teljes dilettantizmusa és gonoszsága tükröződik legújabb ötletéből. Milyen ostoba pontok. Milyen aljas pontok. A besúgást, a nemtelen versengést fogja generálni egy rakás éhbérért dolgoztatott rabszolga között, akik majd összevesznek a koncon, mint munkatáborosok a fűrészporkenyéren, vagy káposztatorzson”.

A Telex megkeresésére a Belügyminisztérium sajtóosztálya tegnap azt írta, hogy a teljesítmény és minőség méréséről, illetve egy modernizációs folyamat (informatika fejlesztése és felhasználása az oktatás területén) tervezéséről már 2022. május 18-án, az Országgyűlés Kulturális bizottsága előtt beszélt Pintért Sándor, akkor még jelöltként. A közleményhez a sajtóosztály hozzáfűzte, hogy: A vonatkozó koncepció kidolgozása a Belügyminisztériumban folyamatban van, arról döntés nem történt. A Belügyminisztérium szerint „a pedagógusok teljesítményértékelésének bevezetését az érintettek többsége támogatja”. Állításuk szerint „a pedagógusok körében végzett online felmérés eredménye szerint a válaszadók 70 százaléka egyetértett azzal, hogy díjazásuk a jövőben vegye figyelembe teljesítményük értékelését, a nevelő-oktató munka minősége alapján történő differenciálását.”

(Közlemény, Népszava, Telex, Portfolio)