Hétfőn Joe Biden felszólította a Kongresszust, hogy törvényalkotással akadályozzák meg egy vasutassztrájk lehetőségét. Szerdán mindkét párt többségi támogatásával megszavaztak két javaslatot. Az egyik törvényi erővel kényszerít rá a szakszervezetekre egy munkaügyi megállapodást, a másik pedig az eddigi 1 helyett 7 fizetett betegszabadságot biztosít a dolgozóknak egy évben. Az előbbit jóváhagyta, utóbbit elutasította a Szenátus pénteken. Így Bidenhez már csak az a megállapodás kerül aláírásra, amely jogilag ellehetetleníti a sztrájkot, de nem tartalmazza a szakszervezetek egyik legfontosabb követelését legalább részben teljesítő módosítást a betegszabadságokról.
Így reagál a „szabad világ” vezető országában a kormányzat egy jelentős sztrájk fenyegetésére. Ahogy az számos országban megfigyelhető, a gazdasági visszaesés árnyékában a dolgozói jogok az elsők között esnek áldozatul.
Biden szombaton a Twitteren azt írta, „munkáspárti elnökként” nem szívesen bírálja felül a munkaügyi vitát és a dolgozók többségének az akaratát, de a sztrájk olyan súlyos hatással lenne az amerikai gazdaságra, hogy „a Kongresszusnak élnie kell a hatáskörével”.
A sztrájkot ellehetetlenítő javaslatot ráadásul olyan, a Demokrata párton belül aktív „demokratikus szocialisták” is megszavazták, mint Alexandria Ocasio-Cortez (AOC) vagy Ilhan Omar. A politikai csoportosulásból egyedül Rashida Tlaib nem szavazta meg a javaslatot. AOC a szavazás előtt még támogatásáról biztosította a vasutasokat Twitter-posztjában.
Stay strong 💪🏽 we’ve got your back https://t.co/6qWbYeLOJz
— Alexandria Ocasio-Cortez (@AOC) November 29, 2022
Miután a Szenátusban elbukott a 7 nap betegszabadságot biztosító módosítás, Bernie Sanders nem szavazta meg a sztrájkot ellehetetlenítő törvényt.
A szeptemberi, most gyakorlatilag törvényerőre emelt előzetes megállapodást a szakszervezetek és a munkáltatók között azóta a 115 ezer vasúti dolgozó több mint 50 százalékát képviselő négy szakszervezet elutasította, így az nem léphetett volna hatályba. A tárgyalások megakadása miatt december 9-én országos sztrájk következhetett volna. A vasúti közlekedés leállása napi hétmillió utas és 6300 vagonnyi áru szállítását bénította volna meg, és jelentős hatással lett volna más, a vasúti közlekedést kiszolgáló vagy attól függő szektorokra.
A törvényhozásra reagálva az Egyesült Vasúti Dolgozók szakszervezete közleményt adott ki, amelyben azt írták:
„Az ország dolgozó népének a vasutasokkal egységben kell kiállnia az ellen, hogy a Biden-kormányzat antidemokratikus úton akarja kikényszeríteni a a vasúti dolgozók többsége által elutasított ideiglenes megállapodást. Az Egyesült Államok politikai vezetése egyértelműen felismerte a vasutasok félelmetes erejét, és gyors lépéseket tett azért, hogy jogszabályokkal számolja fel az amerikai gazdaságot megbénító sztrájk veszélyét. Ebben a kritikus történelmi pillanatban, amikor a vasutassztrájk veszélye még mindig fennáll, a munkásosztálynak közös követeléseket kell megfogalmaznia.”
A szervezet nyílt levélben követelte többek között a vasút állami tulajdonba vételét, valamint a mindenki számára biztosított betegszabadságot és szabadságot. Az öt évre szóló előzetes egyezségben 24 százalékos bérfejlesztés és egyéb juttatások vannak rögzítve, ugyanakkor nem tartalmazza a szakszervezetek által követelt betegszabadságok éves számának a megemelését.