Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljön azzal, mennyiért is dolgozik ténylegesen, mennyit „ér” a munkája a kormány szemében, illetve mit tud mindebből vásárolni.
A szerveződésnek egyébként egy Youtube-csatornája is van, amelyen az egyik videójuk alatt azt írják: „a 138 iskola tanárait összefogó Pedagógus Egység 25 tantestülete arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy „az oktatás jövője, a jövő oktatása” közös ügyünk, és olyan fordulóponthoz érkeztünk, ahol szükségünk van az összefogásra.
A nettó órabér kiszámolásához egy weboldalt ajánlanak, amelyen a havi bruttó kereset, az egy hónapban ledolgozott napok, és az egy nap alatt ledolgozott órák számából kalkulálható ki a nettó órabér. Miután pedig ez megtörtént, a kihívás következő lépése az, hogy a kampányban résztvevők vásároljanak be a kiszámolt összegből a boltban, majd fotózzák le a termékeket, és posztolják ki a saját közösségi oldalukra úgy, hogy szövegesen kifejtik, mit vettek a nettó óradíjadból és mennyiért. Bónuszként olyan információkat is fűzhetnek a poszthoz, mint hogy hány éve vannak a pályán, hány fős családot tartanak el, illetve hány diplomájuk van.
A mintabejegyzés alapján például egy négydiplomás, két kiskorú gyermeket eltartó, 5 éve tanító pedagógus 1471 forintos órabéréből egy liter tejet,egy vekni kenyeret és 2 darab ömlesztett sajtot tudott kifizetni a kasszánál.
Mint írják, az akciókampány ötletét az a tapasztalat szülte, hogy ilyen és ehhez hasonló adatok nagyon pozitívan hatnak a kollégáik sztrájkba állási hajlandóságára. „Ezzel is a kifulladás ellen akarunk küzdeni, illetve azért, hogy minél többen beleálljunk a tiltakozásba” -írják.
Kiemelik, hogy nem csak a tanárokat szeretnék megszólítani az akcióval:
„A másik cél, hogy megszólítsunk minél több állampolgárt más társadalmi csoportokból is – az ő nézőpontjukból is egy érdekes összehasonlítási alapot tudnánk képezni”
– írják.
Habár a kampány szinte még el sem indult, már most inspirált egy hasonló kezdeményezést, amely arról szól, hogy a közoktatásban dolgozók írják össze egy táblázatba, mennyi mindent nem fizetnek ki nekik időben (vagy nem fizetnek ki egyáltalán) a tankerületek. Az ötlet az Óbudai Gimnázium egyik tanárától jött, ahol – mint arról mi is beszámoltunk – az osztálykirándulások és a gólyatábor költségeire várva alakított sztrájkbizottságot a tantestület.