Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Folytatódnak a bértárgyalások, újabb sztrájk jöhet a Volánbusznál

Ez a cikk több mint 2 éves.

A munkáltatóval folytatott bértárgyalások folytatása mellett döntött és ezzel
párhuzamosan megszólítja a Volánbusz munkavállalóit a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) – derül ki a szervezet közleményéből. A SZAKSZ Intéző Bizottsága egyhangú határozatában kimondta, hogy a 18 000 munkavállaló körében az alapszervezetek, minden megyében már a mai nappal kezdjék meg annak felmérését, hogy a dolgozók egyetértenek-e a SZAKSZ 6-7 pontos követeléseivel és a tárgyalások eredménytelensége esetén támogatnának-e, egy további 1-2 napos munkabeszüntetés sorozatot.

A közleményében egy dolgozó helyzetérékelésével reagáltak Vitézy Dávid szerda esti nyilatkozatára, amiben a poltikus úgy fogalmazott, hogy mivel a 18 ezer munkavállalóból csak 377 autóbuszvezető sztrájkolt, ezért „ez nem nevezhető a munkavállalók által erősen támogatott munkabeszüntetésnek”:

„Ami a számokat illeti, lenne néhány megjegyzésem.

1. A 18 ezer munkavállalóból az, aki épp szabadnapos, beteg, képzésen van, az nem tud sztrájkolni. Rögtön ki is esik néhány ezer fő.

2. A jelenlévők egy részének (pl. forgalmistáknak, jegypénztárosoknak, információsoknak) megtiltották a sztrájkot.

3. Aki elvileg sztrájkolhat, annak biztosítania kell az „elégséges” szolgáltatást, ami a járatok kétharmada, ha jól tudom.

Tehát, aki elvileg sztrájkolhatott, az nem 18 ezer volt, hanem talán 2000. Vegyük még hozzá, hogy egy részüket nem tájékoztatták megfelelően a törölt járatokról, vagy egyenesen megfenyegették. Így azért más a matek. Szerintem nincs okunk szégyenkezni.”

A közleményből kiderül, akkor jelentenek be újabb sztrájkot, ha az egyeztetések sikertelenül zárulnak és a 18 ezer munkavállaló harmada, legaláb 6 ezer fő aláírja a támogatói ívet. De mivel, ahogy arról beszámoltunk, a Volánbusz csak az autóbuszvezetőket engedte sztrájkba lépni,

így ha ezért a bíróság nem marasztalja el a céget, akkor az ebben a munkakörben dolgozók harmadának (mintegy 3500 fő) aláírása is elég a sztrájk elindításához.

A közlekedési társaság dolgozói október 25-re hirdettek meg kétórás figyelmeztető sztrájkot, akkor Dobi István a SZAKSZ elnöke azt nyilatkozta lapunknak, hogy noha a figyelmeztető sztrájk jogszerű, és a szakszervezet valamint a munkáltató közötti tárgyalások részét képezi a sztrájktörvény alapján, a Volán megfélemlítéssel és kérdéses jogszerűségű eszközökkel igyekezett befolyásolni a munkavállalókat.

Így a szakszervezeti vezető szerint – noha ez véleményük szerint jogszerűtlen – volt olyan szolgálati hely, ahol összeírták azon munkavállalókat, akik részt kívántak venni a kétórás figyelmeztető sztrájkban. Máshol pedig a „rezsikilométerek” kifizettetésével fenyegették őket a szakszervezet értesülései szerint.

A szakszervezeti vezető szerint egyes érintett sofőröktől megkérdezték, hogy sztrájkol-e, és amennyiben igennel válaszolt, úgy a saját járatára mást osztottak be, aki nem sztrájkolt – az érintett sztrájkoló munkást pedig olyan járatra vezényelték, aminek a még elégséges szolgáltatás jegyében mindenképp közlekednie kellett.

Vagyis amennyiben megtagadta volna a busz vezetését, úgy azzal lehetett volna vádolni, hogy nem tartja be a még elégséges szolgáltatásba foglaltakat, vagyis jogsértést követ el.

Mint a szakszervezet közleményéből kiderül, 18 ezer volános munkavállaló helyzetének javításáért küzdenek, valamint azt is megjegyezték, hogy a cég más úton is igyekszik puhítani a munkavállalókat. Mint írják,

„Könyörgőre vették és az oldalukon megjelent cikkükbe, – amit örömmel osztottunk meg – leírják, hogy milyen csodálatos munkakörülményeket biztosítanak és három év alatt, milyen óriási mértékű (15%) bérfejlesztést hajt végre a társaság. Mindezekkel szemben az eddigi és az előre jelzett infláció két év alatt meghaladja a 40 %-ot!”

Október 10-én a Volánbusz dolgozói több százan tüntettek Budapesten a megélhetésükért. Az aznapi tüntetésen elhangzottak szerint a Volánbusz az idei évre 10, a következő évre pedig csupán 5 százalékos béremelési javaslatot tett, ami még a 20 százalékos inflációt sem fedezi.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) október 10-i petíciója:

  1. Követeljük a bérkorrekció azonnali végrehajtását! A VOLÁNBUSZ Zrt. munkavállalóit a fogyasztói árak emelkedésének hatásai elsősorban az élelmiszerárakon, a szolgáltatások díjain, és jellemzően a nem tartós fogyasztási cikkek áremelkedésén keresztül érik. Az idei évben további 10 %-os alapbéremelésre; a 2023. évben a tervezett és elfogadhatatlan 5 %-os bérfejlesztésen túl, további 15 %-os alapbéremelésre tartanak a munkavállalók igényt!
  2. Követeljük, hogy az autóbuszvezetők által a munkahelyen eltöltött teljes jelenléti időt a Volánbusz Zrt. munkaidőként ismerje el! Elég volt a menetrendszerinti autóbusz-közlekedésben a rendelkezésre állási idő alkalmazásából! Felszólítjuk a jogalkotót is, hogy tekintse át az ezzel kapcsolatos törvényi szabályozást és az egyeztetésbe érdemben vonja be a szakszervezeteket!
  3. Követeljük a GKI képzések átalakításáról történő azonnali szakértői egyeztetések elkezdését az illetékes szaktárcával!
    Követeljük a jogalkotótól, hogy az a szakszervezet (vagy szakszervezeti szövetség), amely a kollektív szerződés megkötését követően felel meg a 10%-os szervezettségi feltételnek, a kollektív szerződéshez félként csatlakozhasson! Abszurd az a helyzet, hogy hiába teljesíti egy szakszervezet a törvényi követelményt, a tárgyalóasztalnál a jog pusztán javaslattétteli lehetőséget ad számára!
  4. Követeljük a munkáltatótól, hogy érdemi munkaügyi kapcsolatokat és érdekegyeztetést működtessen! A jelenlegi látszattárgyalások elfogadhatatlanok! A VOLÁNBUSZ Zrt. az immár jogerős bírósági döntések következményeit érdemben vonja le!
  5. Követeljük, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. kollektív szerződése tartalmazza azt, amit a Munka Törvénykönyve minimumként előír: azaz a munkáltató a közölt munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább 96 órával korábban módosíthatja! Elég a 12 és a 18 órás berendelési szabályokból! Tisztességes pótlékot!
  6. Követeljük, hogy a munkaidő-beosztás szerinti heti pihenőnapra (heti pihenőidőre) elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén a törvény szerinti száz százalék bérpótlék járjon, míg a bérpótlék mértéke legyen legalább ötven százalék, ha a munkáltató másik heti pihenőnapot (heti pihenőidőt) biztosít!
  7. Követeljük az üzemanyag-megtakarítás elszámolási rendszerén belül, társasági szinten az egységes üzemanyagnorma meghatározását!
    Követeljük a járatfelvétel során a saját személygépkocsi használattal kapcsolatban felmerült valós költségek megtérítését!
  8. Követeljük a forgalmi kompenzációs pótlék alapbéresítését! Munkakörönként a minimum besorolási bérek meghatározását, bértarifatáblázatban való rögzítését!
Címlapkép: MTI/Krizsán Csaba