Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az MVM feltöltőkártyás ügyfeleinek a cég csak utólag fizeti ki a rezsicsökkentett árakat

Ez a cikk több mint 1 éves.

Jámbor András országgyűlési képviselő (és a Mérce alapítója) írásbeli kérdésben fordult Palkovics Lászlóhoz az MVM feltöltőkártyás ügyfeleinek kapcsán, akiknek a cég augusztus óta nem rezsicsökkentett, hanem emelt áron adta el az áramot. A technológiai és ipari miniszter válaszából kiderült, még dolgoznak az ügyön, a megkárosított ügyfeleket pedig utólag tervezik kárpótolni, amennyiben kezdeményezik azt.

Mint ahogyan arról korábban már beszámoltunk, az MVM augusztus óta nem a rezsicsökkentett, a hanem megemelt áron adta el az áramot a feltöltős ügyfeleinek, hiába vásároltak az átlagfogyasztás alatt. Azért csúszhatott ilyen súlyos hiba a rendszerbe, mert a kormány rendeletei nem tértek ki megfelelőképpen a feltöltőkártyás villanyórákra vonatkozó részletszabályokra. Jámbor András  hívta fel arra először a figyelmet, hogy valami nincs rendben a feltöltőkártyás áram árával.

Az MVM naponta számolt, augusztus elsején 7 kWh-ig járt a korábbi áron az áram, másodikán 14 kWh-ig és így tovább, egészen a 210-es határig. Így az a feltöltőkártyás fogyasztó, aki elsején egyben vette volna meg a rezsicsökkentett árú áramot a kijelölt keretig, 210-ből csupán 7 kWh áramot kapott az eddigi áron, a többit lakossági piaci áron vásárolta, a rezsicsökkentett ár kb. duplájáért, 70,1 forintért. Pár nappal később az MVM látszólag korrigált, érdemileg viszont nem segített az átlag alatti fogyasztókon.

Ezt követően az MVM egy közleményt adott ki, melyben azt nyilatkozta, „módosítani fogjuk az elszámolás módját annak érdekében, hogy könnyebben nyomon követhető legyen. A módosított elszámolás szerint kedvezményes áron lehet majd tölteni, amíg a felhasználó el nem éri az évesen kedvezményesen igénybe vehető mennyiségi határt (2 523 kWh), azt követően pedig a magasabb, lakossági piaci áron.”

Jámbor még augusztus elején tette fel írásbeli kérdését Palkovicsnak az ügyben, arra volt kíváncsi, a kormány tervezi-e valamilyen módon kompenzálni az MVM ügyfeleit. A minisztertől most érkezett a válasz:

„Az MVM csoport rendszeres naprakész tájékoztatást ad a fogyasztók számára. Jelenleg folyamatban van a kedvezményes energiamennyiség, és az ahhoz kapcsolódó kedvezményes ár alkalmazására irányuló informatikai rendszerek fejlesztése, amelyek elkészültét követően az előfizetős mérőket használó ügyfeleknek lehetőségük lesz utólagos elszámolási korrekciót kérni az érintett egyetemes szolgáltatók által biztosított módon.”

Jámbor kiemelte, három héttel a rezsinövelés bevezetése után több mint 100 ezer család számára még nincs lehetőség a rezsicsökkentés tiszteséges módon való igénybevételére. A politikus azt is sérelmezte, hogy a károsultaknak a kormány és az energetikai cég hibájából keletkezett hátralékuk kompenzációjához igényelniük kell a kárpótlást, nem pedig automatikusan kapják meg azt. Hozzátette, a kormány egy olyan rezsinövelésre állt át, melynek informatikai alapjai nincsenek meg, így az érintettek szenvedik meg annak kárát.

Jámbor további kérdésekkel fordul Palkovicshoz:

  • Az MVM milyen csatornákon milyen rendszerességgel és milyen módon tájékoztatta az előmérős fogyasztókat július 15. óta a rezsifizetés átalakulásáról?
  • Melyik cég fejleszti az előmérős órások rezsikedvezményét számoló informatikai rendszert? Milyen határidőt adtak meg a cégnek a munka befejezésére?
  • Várhatóan mikor áll fel az új informatikai rendszer?
  • Miért nem jár automatikusan a kárpótlás azoknak, akik az MVM és a kormány hibájából növelt áron voltak kénytelenek az energiáért fizetni? Számtalan nehéz helyzetben lévő család is előmérős órával vásárol államot? Miért nekik kell a számlákat gyűjteni, számolgatni, miért nem végzi el ezt a feladatot a most fejlesztett informatikai rendszer?