Január 12-én sikeresen zárultak a vállalt menedzsmentje és a sztrájkbizottság közti megállapodások a szentgotthárdi Opel-gyárban – számolt be róla a Nyugat.hu. A szakszervezet és a munkáltató megegyezése szerint a munkavállalók jövedelme 2022-ben és 2023-ban átlagosan 12-27 százalékkal emelkedik a 2021-es kiindulási alaphoz képest, az egyes alapbérsávoktól függően.
A francia PSA-csoporthoz tartozó Opel-gyárban december 21-én alakított sztrájkbizottságot a gyárban működő két szakszervezet, a Járműgyártók Szakszervezeti Bizottsága és a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, miután a bértárgyalások és az azt követő hét napos munkaügyi vita eredménytelenül zárult. A lap akkori információi szerint a szakszervezetek a munkáltató 2022-re vonatkozó bérjavaslatát el is fogadták volna, ám a 2023-as évre viszont olyan ajánlatot kaptak, amit a szakszervezetek igényfelmérése alapján a dolgozók már nem tudtak elfogadni.
A sztrájkbizottság ezt követően alakult, melyben a két szakszervezet három-három képviselője vett részt. Az ünnepekre való tekintettel a tárgyalások év elején folytatódtak, ezúttal sikeresen. Tóth Bálint, a Járműgyártók Szakszervezeti Bizottsága (JÁSZ) elnöke a Nyugatnak elmondta, a megállapodást a gyárban működő mindkét szakszervezet (JÁSZ és Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete) elfogadta. Hozzátette, a béremelésen kívül minden évben jelentős mértékben emelkednek a béren kívüli juttatások is, a dolgozók is támogatják a megállapodást.
A magyar járműiparban az elmúlt években több alkalommal is voltak sztrájkok, valamint a makói Continental gumigyár munkabeszüntetése is egy emlékezetes pillanat a munkavállalói érdekérvényesítés tekintetében. Az autóipart a zöld átalakítás, a chip- és magnéziumhiány, valamint a globális ellátóláncok akadozása egyre inkább sodorja a bizonytalanság felé. A Vasas Szakszervezeti Szövetség pedig arra figyelmeztet, hogy több magyarországi autóipari cég a munkásokkal fizettetné meg a mínuszórákat, amiket a csökkenő termelés miatt nem tudtak ledolgoztatni.
(Nyugat.hu)